Torsdag den 16. December 2021



Nissefar kunne ikke helt tyde Nissemors ansigtsfolder. Var hun stadigvæk vred, var hun skuffet? Eller kunne hun godt forstå Nissefars handlinger?



Imens nede I stueetagen…
Nu var Mormor helt færdig med gaven til Mads. Hun var godt tilfreds med resultatet. Men selvfølgelig var det ikke Mormors egen mening der betød mest her. Nej det var først Juleaften hun ville finde ud af om hun havde ramt plet med gaven eller om det var en ommer.
Morfar kom stolt ind I stuen. “Har du mon lidt gavepapir, som jeg kunne få lov til at låne?”.
“Ja selvfølgelig. Det ligger oppe I den næstøverste skuffe I det høje skuffemøbel I mit kreaværelse”. Mormor havde allerede rejst sig op og var på vej derind for at hente det til Morfar.
Da hun rakte ham gavepapiret med små nisser og rensdyr på, så lagde hun mærke til et sjældent glimt I hans øjne. “Hvad havde han mon nu fundet på?, tænkte hun, men smilede blot tilbage.
Mormor gik tilbage ind I kreaværelset igen. Fandt også en rulle gavepapir med julemanden og stjerner på, som hun klippede et stykke af. Så pakkede hun omhyggeligt gaven til Mads ind og færdiggjorde indpakningen med et flot guld-gavebånd omkring gaven med en fin lille sløjfe på som afrunding. Så var den klar. Op I skabet øverst oppe sammen med de andre julegaver.



Mads satte sig som de sidste par dage ind ved siden af den lille blå dør så snart han kom hjem til Mormor og Morfar. Han havde næsten ikke tid til sine sædvanlige julesmåkager og rød saftevand. Næh nej han skulle ind og holde vagt ved døren.
“Sig mig, bliver du aldrig træt af at sidde der og vente”, sagde Morfar med et grin.
“Næh Morfar, ikke når jeg ved hvad det gælder. Og hvis jeg kan få lov til at se en nisse ved at jeg tålmodigt sidder og venter, så er det det jeg gør, fro jeg er bombesikker på at det var en nisse jeg så. Og jeg er også bombesikker på at det var en nisse vi var tæt på at se den anden dag, så jeg holder vagt”, sagde Mads alvorligt.
“Hvad ville du egentlig sige til nissen, hvis den endelig tittede frem?, sagde Mormor nysgerrigt. Hun var kommet ind I stuen og havde lidt småkager og saftevand med hen til Mads som han fik lov til at sidde og spise på gulvet.



Efter at have smovset Mormors hjemmelavede julesmåkager I sig og drukket 2 hele glas rød saftevand, så kom fløjten frem igen.
Igen I dag prøvede han det bedste han havde lært, for på den måde at lokke nissen eller nisserne frem med fløjtespil.

Efter en lille halv time, så lød der en knirken. Mads kiggede ned mod den lille blå dør. Den gik langsomt op…

Fortsættelse I morgen...

Julen har bragt velsignet bud https://www.youtube.com/watch?v=lUqdj8xUosY