Onsdag den 8. December 2021



“Hvad var det? Så jeg rigtigt? Var det en lille nissehue jeg så smutte ind bag ved møblementet?”, tænkte Mads, som lige var kommet ind I stuen hjemme hos Mormor og Morfar.
Mads satte straks I løb hen imod møblementet og skulle lige til at kigge ind mod væggen, da han blev forstyrret af Mormors hjertevarme stemme.
“Jamen dog, sikke fint her er blevet. Hvornår har du haft tid til at pynte så flot op Mads?”, sagde Mormor og lagde an til et stort kram.
“Jamen”, lød det overrasket fra Mads
“Ja det vil jeg rigtig nok give dig ret I Mormor”, brummede Morfar. “Hvordan har du kunnet sætte alle de flotte kravlenisser op I sådan en fart?”, Morfar løftede lidt på venstre øjenbryn og kiggede på Mads.
“Jamen det er ikke mig”, sagde Mads stille.
“Men jeg så en lille nissehue før”, sagde Mads med spænding I stemmen og pegede over mod møblementet. “Og den løb rundt om hjørnet henne bag ved møblementet”, sagde Mads ivrigt. Han vendte sig imod møblementet og bevægede sig med lynets hast hen til møblementet og kiggede nu endelig bag møblementet.
Der var ingen nissehue eller nisse, men hvad var det? Nederst på væggen var der en lille dør. Den havde da aldrig været der før? Så ville Mads da bestemt have set den. Hvordan pokker var den dog kommet sådan helt ud af det blå?
“Mormor og Morfar”, Mads pegede ivrigt og gjorde plads så de også kunne se den lille blå dør, der på mystisk vis ligepludselig var nederst på deres væg.
“Hvad dælen er det”, Morfar undrede sig.
“Det var kattens”, supplerede Mormor.
Alle 3 stod og måbede.



Alt imens var der to små hurtige Nissebørn, som med lynets hast var kommet op på loftet igen til deres hemmelige sted, helt uden at vide at deres hemmelige dør ikke var så hemmelig længere. Og helt uden at vide at Nissedrengen ikke var nået helt om hjørnet og at Mads derfor havde nået at se det øverste stykke af huen.
“Tror du de bliver glade for kravlenisserne?”, Nissepigen lød forventningsfuld og smilede glad.
“Ork ja, det kan de da slet ikke undgå at blive”, sagde Nissedrengen selvsikkert. “Meeeen det er slet ikke nok. Vi mangler også at trylle nogle røde julehjerter, nogle hvide og guldfarvede stjerner, hvide engle og nogle farverige kræmmerhuse frem”, fortsatte han.
“Hvor skal de hænge henne?”, spurgte Nissepigen nysgerrigt.
“Det må vi se på når vi tager afsted på den mission”, sagde Nissedrengen alvorligt. “Men jeg er sikker på at stjernerne vil se rigtig flotte ud I deres store vinduer. Måske kan hjerterne hænge I de små vinduer. Ja og så kan englene hænge flot I de høje vinduer og kræmmerhusene hmm ja dem kan vi da hænge på de krogede troldetræs grene der hang ovre I det ene hjørne. Tror du ikke det vil være meget flot?”, Nissedrengen kiggede spørgende på sin lillesøster.
“Jo det lyder det I hvert tilfælde til sådan som du forklarer det”, sagde Nissepigen med beundring over sin storebrors hurtigt tilegnede viden om at sprede julehygge.

Juletræet med sin pynt https://www.youtube.com/watch?v=koQhGVhmtzY

Fortsættelse I morgen...