Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 3 af 3

Emner: Julehygge på Rokken 28. November 2021 / 1. søndag i advent.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733

    Julehygge på Rokken 28. November 2021 / 1. søndag i advent.

    Julehygge på Rokken 2021

    1 Søndag I advent – Søndag den 28. November 2021

    I år skal vi julehygge med en lille julehistorie…

    Mørket var ved at trænge sig på…
    Mads tog sine let fugtige sko af og smed den kølige vinterjakke på gulvet lige indenfor døren, inden han I løb smuttede ind I den varme stue.

    Inde I stuen fandt 7-årige Mads, morfar, I gyngestolen og Miki hans trofaste lille gravhund var der også. Liggende helt snoet sammen I sofaen ved siden af morfar.
    Her I huset måtte dyr nemlig godt ligge I møblerne. Miki var en heldig hund, for det var sørme ikke alle steder og I alle huse at det var tilladt.

    “Hej Morfar”, sagde Mads. “Ved du hvad vi har lært I skolen I fredags?”.

    Morfars øjne lyste op og han sagde varmt “Nej – I lærer jo så mange nye ting hver dag, så hvad har I mon lært I dag?”

    “Jeg vil også sige det til Mormor – men hvor er hun henne?”. Mads var ivrig I stemmen, men kunne godt vente bare et øjeblik mere, hvis det betød at Mormor også kunne lytte med.

    “Hun sidder inde I sit krea-værelse ved computeren. Hun er inde på Rokken. Skal jo lige have den sidste nye tråd med derinde fra”, smilede Morfar indforstået.

    I det samme trådte mormor ind I stuen og sluttede sig til Mads, Morfar og Miki.

    “Hej med dig min lille skat” Mormor åbnede sine arme til et stort kram og Mads løb direkte ind I hendes favn.

    “Nå nu kan jeg altså ikke vente længere, sagde morfar spændt. Hvad var det du ville fortælle os Mads?”. Mormor satte sig I sofaen ved siden af Miki og klappede I sædet ved siden af sig og gav tegn til Mads om at sætte sig ned. Men Mads blev ivrigt stående.

    “Vidste I godt at det er Første søndag I advent I dag?” Mads var ved at slå kolbøtter af glæde.

    Tjo det er da vidst rigtig nok, sagde Morfar og kiggede drilsk på Mads, men hvad sker der egentlig den første søndag I advent – har I også lært det I skolen, spurgte Morfar nysgerrigt.

    “Nej så langt nåede vi ikke”, sagde Mads lidt ærgeligt. “Men jeg ved det har noget med jul at gøre, sagde han og kiggede spørgende på Morfar og Mormor og satte sig nu hen ved siden af Mormor I sofaen.

    “Jo ser du”, begyndte Morfar med sin varme dybe brummende stemme…
    Advent er en hyggelig juletradition. 4 søndage inden den 24. December viser vi at Jesu fødsel og Juleaften er på vej.
    Man laver sin egen adventskrans eller køber sig til en hvis man ikke selv har tid eller lyst til at lave en og her julehygger man med levende lys og igennem hele julemåneden hygger man med julegodter – måske kender du nogle gode julegodter Mads? Morfar løftede let de store buskede øjenbryn.

    “Jaaaaaaaaaa – mormors hjemmelavede pebernødder” Mads’ tænder begyndte at løbe I vand – de var bare så lækre.

    “Ved du hvor jeg har fået opskriften fra kære Mads?”, sagde Mormor med et smil.

    “Nej Mormor hvor?”, Mads blev nysgerrig.

    “Jeg fandt den inde på rokken en dag hvor jeg søgte på noget helt andet”. Mormor fortsatte:” Det var Minda som havde skrevet en tråd “pebernøddeopskrift” fra 11. december 2017.
    http://rokken3.dk/forum/showthread.p...bern%C3%B8dder

    “Kom lad os gå ind og kigge på rokken inde på Mormors pc – der er nemlig rigtig mange flotte adventskranse inde I tråden “Må vi se dine juledekorationer og adventskranse” startet af hundeuld”, sagde Mormor smilende.
    http://rokken3.dk/forum/showthread.p...-adventskranse

    “Hundeuld?” Mads kiggede spørgende på Mormor.

    “Ja hundeuld – det er hende som startede håndarbejdsforummet rokken op I 2004. Hun er nu blevet æresmedlem”, forklarede mormor.

    “Æresmedlem?”, Mads kiggede undrende på mormor.

    “Ja et æresmedlem er en person, som bliver anerkendt for noget godt man har gjort og I dette tilfælde har hundeuld startet rokken op og været administrator for forummet I 16 år, men for at hun ikke længere skal kontaktes pga. Småting, som den nye administrator står for nu, ja så ændrede den nye administrator hundeulds titel til æresmedlem”, forklarede mormor.

    “Nå på den måde”, Mads nikkede forstående.

    Mads var godt nok imponeret. Han lænede sig helt frem I gæstestolen på Mormors kreaværelse, for at kunne suge alle billederne til sig fra pc’en. Sikke mange forskellige adventskranse der fandtes herinde på Rokken.

    “Mormor”, Mads kiggede bedende op I mormors varme øjne.

    “Ja kære Mads?”. Mormor lagde sin ene arm omkring Mads’ skulder og gav ham et lille klem.

    “Jeg kunne altså rigtig godt tænke mig at lave en adventskrans. Jeg er blevet helt inspi øh hvad er det nu du kalder det mormor – altså det der inspi du bliver inde på rokken?”. Mads tænkte så det knagede.

    Du mener inspireret?, sagde mormor med et stort varmt smil.

    “Ja lige netop inspiseret”, sagde Mads.

    “Jeg er sikker på at Morfar har noget ude på værkstedet, som vi kan bruge til at lave adventskrans med. Kom lad os gå ind og spørge Morfar”. Mormor rejste sig fra kontorstolen og gav tegn til Mads om at rejse sig op.

    Inde I stuen blev de mødt af morfar, som lige havde rejst sig fra gyngestolen. Miki stod klar lige ved siden af. De var lige blevet enige om at skulle ud I haven en tur for at snuse. Mormor forklarede Morfar hvad Mads og Mormor lige havde talt om.

    “Jo selvfølgelig – hop du I tøjet og så kan du komme med ud på værkstedet”, sagde morfar opmuntrende.

    “Så vil jeg gå et smut ind på rokken igen, grinede mormor. Ja jeg skal lige se om Strikkelene har skrevet noget inde på bagedyst tråden – jeg nåede nemlig ikke at kigge med I går, da de sendte det I tv”.

    Morfar smilede mens han så mormor luske ind på krea-værelset igen...
    “Jubiii” – Mads jublede og skyndte sig I tøjet og så gik han udenfor med Morfar og Miki.

    Fortsættelse 1. december...
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.839
    Det er en sød historie, du har fundet på. Jeg kan ikke lade være med at smile. Mon ikke dine børn hjælper dig med nogle ideer til, hvad du skal skrive?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Det er en sød historie, du har fundet på. Jeg kan ikke lade være med at smile. Mon ikke dine børn hjælper dig med nogle ideer til, hvad du skal skrive?
    Mange tusinde tak Strikkelene - nej det er min egen fri fantasi historien opstår fra men rigtig mange tak for din ros
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •