Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Pindestørrelse

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    22 Jun 2012
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    14

    Pindestørrelse

    Hej. Jeg vil lige høre om andre har oplevet det samme.
    Jeg har to pindestørrelses-målere. En fra PRYM og en fra IMPERIAL. De store str. pinde (fra og med 4 og opad) passer fint med hullerne i pindestørrelsesmålerne, men... de små pinde fra og med 2 til 3,5 passer ikke. Mine pinde 2 er 2,25, - pinde 2,5 er 2,75, - pinde 3 er 3,25, - og pinde 3,5 er 3,75. Det giver mig et problem når jeg til et mønster skal bruge pind 3! Min strikkefasthed passer som regel fint med det der er angivet i mønsteret, så jeg har et problem. Jeg har for nylig købt et sæt med udskiftelige pinde ( KnitPro Carbon ), hvor mindste pind skulle være str 3, men den måler 3,25. Snakkede med firmaet hvor jeg havde købt sættet og de sagde at det nok bare var MIT sæt det var galt med, så de sendte to nye finde til sættet i str 3 og 3,5. Men det var nøjagtig det samme, de målte 3,25 og 3,75. Snakkede med dem igen og de sagde så, at på DERES pindemålere, målte pindene det de skulle.
    Så købte jeg en alm rundpind fra et andet mærke i str 3 - og den var dæleme også 3,25. Har jeg bare nogle helt forkerte pindemålere?
    Min strikkeprøve passer bare ikke sammen med en pind der måler 3,25 (for stor) og nummeret mindre 2,75 er for lille!!

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Det har jeg også været ude for. Men hvis min pindemåler siger 3,25, så siger jeg bare ok, så der det en 3'er. Og de ting jeg strikker passer da alligevel. Det er mest strømper, jeg strikker på rundpinde 2,5 og 3.

    Jeg ved ikke, hvorfor de ikke kan måle pindene nøjagtigt.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Jeg har en tudsegammel pindemåler fra Areo.
    Den passer med både runde og firkantede pinde.
    Jeg har en fra Prym...den passer ikke, netop som du siger.
    Jeg har en plast skydelære i min strikketaske...den bruger jeg ved de større pinde.
    Bruger aldrig de helt store.
    Kender en der har en i pap...det går da slet ikke.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    22 Jun 2012
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    14
    Hmm, nu har jeg så lavet strikkeprøver. Mønster angiver pind 3 med strikkefasthed på 25 m x 36p. Jeg har strikket på pind 2,75 = 27m x 39p. Og jeg har strikket pind 3,25 = 23m x 36p. Jeg strikker normalt i str S, kan jeg nøjes med at gå en eller to størrelser op med den mindste af pindene eller prøve med en XS til den lidt større pind? Hvad er j’ers erfaring?

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •