Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Samme ord.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    10 May 2007
    Geografisk sted
    Norge
    Indlæg
    562

    Samme ord.

    Ser at dere har noen ord som jeg er oppvokst med,sne og hue.Kommer fra Finnmark,så nu kommer jeg til å oversette dette til min dialekt,det er ikke bokmål.
    Ser dåkker har nån or såm æ e oppvokst me,sne å hua.Kåmmer fra Finnmark,så nu kjæm æ tell å åversette tell mi dialækt,de e ikke bokmål. Sånn snakker jeg hele tiden. :)

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Der findes jo også både gammel norsk og ny norsk. Noget af det er fra dengang vi havde samme konge, Christian den 4.. Og I har også dialekter, som vi har her i Danmark.

    Så nogle ord vil være de samme mens andre ord er meget forskellige fra hinanden.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    10 May 2007
    Geografisk sted
    Norge
    Indlæg
    562
    Det er sant.Artig å se de samme ordene iallefall. :)

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Der er meget sjovt og finurligt i sprog og dialekter.
    Har du også lært at skrive Finnmarksmål eller er det udelukkende et talesprog? Jeg undrer mig lidt over de mange å'er og æ'er

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    10 May 2007
    Geografisk sted
    Norge
    Indlæg
    562
    Når jeg skriver sms'er går det på Finnmarks dialekt.Har ikke lært å skrive det på skolen.Skriver som jeg prater.Men avpasser det,som her,så hadde det kanskje blitt helt uforståelig om jeg bare skrev på dialekt. Det er sagt at Berlevåg dialekten (mitt hjemsted) er Norges "reneste" dialekt.Da ungene var små og jeg sang leste til de,oversatte jeg alt jeg fikk til til dialekt. :)

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Jeg har fundet Berlevåg på kortet over Norge (Googlemap). Det er jo helt oppe ved Nordkap.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    10 May 2007
    Geografisk sted
    Norge
    Indlæg
    562
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Jeg har fundet Berlevåg på kortet over Norge (Googlemap). Det er jo helt oppe ved Nordkap.
    Litt over 12 timer i bil fra Berlevåg. :) Berlevåg mannsangforening/mannskor,fra filmen Heftig og begeistret,vet jeg ikke om dere har hørt om,det er ett kor med eldre og yngre sangere.De har besøkt Danmark.Bare google. :)

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Citat Oprindeligt indsendt af sifa Se meddelelser
    Ser at dere har noen ord som jeg er oppvokst med,sne og hue.Kommer fra Finnmark,så nu kommer jeg til å oversette dette til min dialekt,det er ikke bokmål.
    Ser dåkker har nån or såm æ e oppvokst me,sne å hua.Kåmmer fra Finnmark,så nu kjæm æ tell å åversette tell mi dialækt,de e ikke bokmål. Sånn snakker jeg hele tiden. :)
    Dejligt at kunne lære noget nyt om sproget sifa så hyggeligt at du deler
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •