Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Julehygge på Rokken 15. December 2020

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733

    Julehygge på Rokken 15. December 2020

    IMG_20201203_210005.jpg
    15. dec.jpg

    Link til Melodi: https://www.youtube.com/watch?v=hyDrlxMlIGo

    Melodi: En lille nisse rejste…

    Nu er det snart på tide
    et juletræ vi skal ha hjem
    vi tager ud på gården
    og finder det I gem.

    På gården er der hygge
    med lys og pynt og alt står klar
    Nu skal vi blot en gåtur
    før juletræ vi har.

    Når træet først er fundet
    så frem der kommer savens tak
    Vi piger får os sundet
    mens drenge gir et hak.

    På turen der tilbage
    her møder hestens prusten os
    En tur I vogn vi smiler
    mens hesten giver los.

    Så bliver træet rettet
    I bunden med et værktøj fin
    et bolche frem blir’ rystet
    til barnet: “Det er din”.

    Her også æbleskiver
    og gløgg hvis man det lyster vil
    Ja hygge det vi finder
    de ved hvad der skal til.

    Så bliver træet læsset
    I trailer som bag bilen står
    vi alle smil på læben
    det bedste træ vi får.

    Her efter starter turen
    for hjemad at det atter går
    med træ på læs vi føler
    vi alting atter når.


    Dagens kreationer er af garn, på lærred og på papir…

    IMG_20201130_204202.jpg
    Disse 2 dukker er lavet af børnenes oldemor – min svigermors mor Edel – dem har børnene haft at lege med fra de var helt små og dem passer vi rigtig godt på…

    IMG_20201130_204215.jpg
    Denne bamse er også lavet af børnenes oldemor Edel og den passer vi også rigtig godt på…

    IMG_20201130_204333.jpg
    Dette halloween tema har Marco malet på lærred…

    IMG_20201130_204356.jpg
    Dette halloween tema har Lucas malet på lærred…

    IMG_20201130_204415.jpg
    I skrivende stund bliver jeg lige I tvivl om hvem af børnene enten Julie eller Marco som har lavet denne solnedgang – jeg tror der er Marco, men sidder ikke lige ved siden af så kan ikke kigge bagpå lige nu…


    Rigtig glædelig 15. December til jer alle...
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Tak for sangen og billederne.

    Vi får vores juletræ bragt af min gode ven og hjælper, Herman, som bor i Morup Mølle. Jeg har spurgt ham, hvad et juletræ koster i år. Han kommer med det efter den 20. Så har vi tid nok til at få det ind og så kan vi pynte det Lillejuleaftens eftermiddag. Det gjorde han også i min mors tid. Han var altid så sød til at hjælpe hende med mange ting. Jeg spurgte engang min mor pænt, om jeg måtte "arve" ham. Han er lidt yngre end os.

    Da vi boede i Sorø kørte vi ud i min tantes (fars halvkusine) skov sidste lørdag før juleaften. Så gik vi i skoven og fandt et fint træ. Det var enten min far eller min søster, der savede det over. Bagefter (når vi havde bundet træet fast på tagbagagebæreren på bilen) gik vi ind i min tante Tofas og onkel Villys traktorgarage i skoven og fik gløgg og æbleskiver og hyggede os. Der var selvfølgelig børnegløgg til børnene. Sommetider blev nogen af os inviteret hjem til min tante og onkel til risengrød bagefter.

    Når vi kom hjem tog vi træet om i haven. Og så stod det der til vi fik det ind. Det var nemmest at få det ind ad havedøren. Så skulle det ikke igennem hele huset.

    Nu vi er ved juletræer, så kan I se min mors broderede juletræstæppe her (besked 6 og 7): http://rokken3.dk/forum/showthread.p...%A6st%C3%A6ppe
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Tak for sangen og billederne.

    Vi får vores juletræ bragt af min gode ven og hjælper, Herman, som bor i Morup Mølle. Jeg har spurgt ham, hvad et juletræ koster i år. Han kommer med det efter den 20. Så har vi tid nok til at få det ind og så kan vi pynte det Lillejuleaftens eftermiddag. Det gjorde han også i min mors tid. Han var altid så sød til at hjælpe hende med mange ting. Jeg spurgte engang min mor pænt, om jeg måtter "arve" ham. Han er lidt yngre end os.

    Da vi boede i Sorø kørte vi ud i min tantes (fars halvkusine) skov sidste lørdag før juleaften. Så gik vi i skoven og fandt et fint træ. Det var enten min far eller min søster, der savede det over. Bagefter (når vi havde bundet træet fast på tagbagagebæreren på bilen) gik vi ind i min tante Tofas og onkel Villys traktorgarage i skoven og fik gløgg og æbleskiver og hyggede os. Der var selvfølgelig børnegløgg til børnene. Sommetider blev nogen af os inviteret hjem til min tante og onkel til risengrød bagefter.

    Når vi kom hjem tog vi træet om i haven. Og så stod det der til vi fik det ind. Det var nemmest at få det ind ad havedøren. Så skulle det ikke igennem hele huset.

    Nu vi er ved juletræer, så kan I se min mors broderede juletræstæppe her (besked 6 og 7): http://rokken3.dk/forum/showthread.p...%A6st%C3%A6ppe
    Jeg siger mange tusinde tak for din søde kommentar Strikkelene - det er altid rart at få en reaktion/tilbagemelding på noget man lægger herind på Rokken

    Det er da utrolig spændende at høre om din juletræs beretning både mht. at du har arvet din mors juletræs'fælder men også at høre hvordan jeres barndomsjul foregik med juletræs fældning osv. - og sikke nogle flotte juletræs tæpper din mor har lavet - tænk hun har kunnet lave 5 på et par måneder - det er flot klaret. Tak fordi du deler med os andre Strikkelene
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Det lyder som en dejlig juletræs tur I dér har haft
    Vi er ikke hjemme i år, så derfor skyder vi over juletræet. Siden vi kun er os to herhjemme er vi blevet lidt magelige med julepynten
    I mange år havde vi vores egne juletræer. Først i den rigtige størrelse, senere var der også gran nok til dekorationer i de nederste grene og til sidst måtte Kaj fælde et træ, så vi kunne bruge toppen.
    Når vi holder jul her, henter vi et træ hos en bondemand i nærheden, der har 'fæld-selv'. Det er nemt men ikke helt så hyggeligt som det var på jeres tur

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Tak skal I have.

    Min "juletræsfælder" køber et færdig fældet træ. Han fælder det ikke selv.

    Og det er faktisk kun 1 èt juletræstæppe, min mor har lavet. Ja, nok mere 2, fordi det første blev beskadiget, da vi havde ildebrand i juletræet i starten af Januar (tror det var mellem 2000 og 2010 - har glemt årstallet). Min mor reddede hvad hun kunne fra det "gamle" tæppe og syede det på et nyt stykke hessian. Så broderede hun flere ting på.

    Min tante bor stadig på sin gård syd for Slagelse. Hendes samlever døde desværre for nogle år siden. Hun var født på Valdemarskilde (lige op til jernbanen mellem Sorø og Slagelse). I de første mange år hentede fik vi lov til at hente et træ af hendes mor i moderens skov (Valdemarskildes skov). Men da moderen var død overtog Tante Tofa det. Onkel Villy var oprindelig trælasthandler i Brande. Så han var vant til at have med træ at gøre. Han passede skoven og fældede brænde til folk.

    Tofas far var først gift med en søster til Karen Blixen. Men hun døde og så giftede han sig med den schweitziske guvernante, der passede Tofas halvstoresøster, Karen. Og fik 4 børn med hende. Tofa er den næstyngste. Født samme år som min mor. Hun har nærmest været en slags faster for os. Vores fars halvsøskende så vi aldrig.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Citat Oprindeligt indsendt af Inge K Se meddelelser
    Det lyder som en dejlig juletræs tur I dér har haft
    Vi er ikke hjemme i år, så derfor skyder vi over juletræet. Siden vi kun er os to herhjemme er vi blevet lidt magelige med julepynten
    I mange år havde vi vores egne juletræer. Først i den rigtige størrelse, senere var der også gran nok til dekorationer i de nederste grene og til sidst måtte Kaj fælde et træ, så vi kunne bruge toppen.
    Når vi holder jul her, henter vi et træ hos en bondemand i nærheden, der har 'fæld-selv'. Det er nemt men ikke helt så hyggeligt som det var på jeres tur
    Det lyder godt nok hyggeligt at I har haft jeres egne juletræer at kunne fælde Inge.

    Sidste år var vi på denne tur jeg beskriver i sangen - i år har vi måttet "nøjes" med et træ fra Bauhaus - for lige pludselig skal det hele gå så stærkt og vi vil ikke risikere at der er mange mennesker på gården (hvis de ikke har lukket ned pga. corona), så i år har vi måttet tænke os til den dejlige tur - hestevognsturen var ny sidste år - de foregående år vi har købt juletræ der startede det ud med bolcher - så året efter var der æbleskiver og gløgg og så kom hestevognsturen som jeg var lige så vild med som børnene var
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Tak skal I have.

    Min "juletræsfælder" køber et færdig fældet træ. Han fælder det ikke selv.

    Og det er faktisk kun 1 èt juletræstæppe, min mor har lavet. Ja, nok mere 2, fordi det første blev beskadiget, da vi havde ildebrand i juletræet i starten af Januar (tror det var mellem 2000 og 2010 - har glemt årstallet). Min mor reddede hvad hun kunne fra det "gamle" tæppe og syede det på et nyt stykke hessian. Så broderede hun flere ting på.

    Min tante bor stadig på sin gård syd for Slagelse. Hendes samlever døde desværre for nogle år siden. Hun var født på Valdemarskilde (lige op til jernbanen mellem Sorø og Slagelse). I de første mange år hentede fik vi lov til at hente et træ af hendes mor i moderens skov (Valdemarskildes skov). Men da moderen var død overtog Tante Tofa det. Onkel Villy var oprindelig trælasthandler i Brande. Så han var vant til at have med træ at gøre. Han passede skoven og fældede brænde til folk.

    Tofas far var først gift med en søster til Karen Blixen. Men hun døde og så giftede han sig med den schweitziske guvernante, der passede Tofas halvstoresøster, Karen. Og fik 4 børn med hende. Tofa er den næstyngste. Født samme år som min mor. Hun har nærmest været en slags faster for os. Vores fars halvsøskende så vi aldrig.
    Det er da en helt "historisk" familieberetning du der har Strikkelene - meget spændende at høre om...
    Og selvom din juletræs-fælder ikke fælder selv - så lyder han nu som meget rar at have arvet - det er godt med de ting man kan få god hjælp til Strikkelene
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Ja, Herman er sød og hjælpsom. Og kan han ikke finde ud af det, så kender han én der kan. Det er også sommetider, at jeg spørger ham til råds om noget.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •