Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Zep tilbage til rokken...

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Zep tilbage til rokken...

    Mine to Ashford rokke, Traveller (den lille) og Traditionel har stået stille meget længe.

    De var kortvarigt ude af hiet i december 2015. Den skæbnesvangre dag vart den 10. december, hvor jeg ikke længere var ryger. December afledte ganske lidt af trangen, med alle den gøremål op mod jul. Men det var ligesom ikke nok. Så en overgang kom rokkehjulet til at spinde i vinterens mulm og mørke - meget imod, hvad jeg tidligere har gjort. Jeg foretrækker at spinde i fri luft og det var så ikke ligetil der i december/januar Men det lykkedes alligevel. Jeg fik spundet garn til en sweater, som jeg blev næsten færdig med. Den manglede blot ærmer. Det må jeg få gjort noget ved snart...

    Det lykkedes at komme igennem rygestoppet, som i parantes bemærket holder endnu. Men det var slet ikke godt for mig at spinde da, selvom det var 3 år efter jeg blev opereret for brystkræft, hvor jeg også fik fjernet alle lymfekirtler i venstre armhule. Blot en halv time med så ensidige bevægelser fik væske til at samle sig i armen. Så de blev altså sat på pause, de gode rokke!

    I år havde jeg sat mig for, at i eftersommeren, ville jeg prøve at spinde igen. Det ligger ligesom i blodet på mig, det der med at se ulden forvandle sig, fornemme den i fingrene, mens tiden flyver rask afsted.

    Men sådan skulle det faktisk ikke gå. Da vi kom hjem fra rejse til Jylland, hvor vi havde været borte i 4 døgn og siddet på vores flade det meste af tiden, fik jeg mig et hekseskud. Det er virkelig uvant for mig med rygproblemer og det skyldes sikkert, at jeg foretager mig meget varieret fysisk hver eneste. 3-4 dage trak det tårer, hver gang, jeg havde siddet lidt og skulle op at stå. Et mareridt med panodil og voltaren, som fik det til at lette lidt, altimens jeg prøvede at komme i så meget bevægelse som muligt igen. Og hvad har det så lige med rokkene at gøre, tænker du nok. Jo ser du, da de værste 3-4 dage var gået, fik jeg den idé at hive rokkene frem.

    Den ene rok trængte meget hurtigt til ny bremseline, da den pludselig sprang. Den anden til ny snor, hvilket ikke kan undre efter så lang tid. Og så havde jeg kort inden kræften kom ind i min tilværelse ønsket mig jumbospoler og hvad dertil hører, som aldrig havde været monteret. Det blev det på min Traditionel, da jeg havde været igennem de første 4 dage med blot en halv times spinding hver dag på Traveller for at se, om jeg kunne holde til det. Og ganske, som jeg havde forventet, så gav træden på rokken en bevægelse i lænden, som var med at til få den på rette vej igen. Noget garnet blev tvundet på jumbospole.

    Det blev en længere historie om min tilbagevenden til rokken Men summasummarum, så er lænden meget bedre nu (selvom den ikke er helt i orden endnu), armen klarer fint at spinde uden problemer med væske, melodien er kommet tilbage i spindingen og nu er der garn til vask til at strikke og filte et par futter af. Og det skal det imorgen, hvor det bliver store vaskedag, hvis solen skinner. Garnet skal vaskes (og tørres på snoren). Rokkene skal i den grad vaskes og tørre udenfor. Og nåh ja, så kan jeg jo også lige vaske bilen

    Garnet er en blanding af Såne (det mørke) og hundeuld, jeg havde på en spole i gemmerne samt en rest BFL på en anden spole.

    Tilbage til rokken.jpg
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Hej Zep! Det er hyggeligt at se dig her på Rokken igen. Her er så stille herinde. Der er mange, som har forladt Rokken.
    Jeg har travlt med nogle af mine strikkeringe. Så her bliver der strikket en masse.
    Velkommen tilbage.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Kære Strikkelene, det er min spinderok, jeg vender tilbage til - emnet ligger under garn/uld/spinde Men tak
    og Julemor

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Ja. Det ved jeg godt. Jeg er spændt på at se, hvad du laver.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Dejligt at se dig Zep.
    Føj for skidt hvor gør det mere end ondt når der er rygprob.
    Jeg har en gammel og meget sur diskus der ikke kan opereres.
    Den giver rigtig grimme iskiasnerve prob og ondt ned i benet....

    Du fortæller nok senere om hvad der kommer ud af rokke igang sættelse.
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Dejligt at du er kommet tilbage til dine rokke igen og kan få lavet lidt uden smerter af den ene og anden art - det må ikke have været rart mens det har stået på - at du ikke har kunnet lave alt det du har haft lyst til, så dejligt du kan det igen.
    Glæder mig til at følge med i hvad du får lavet :)
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Skønt, at I vil være med til at spinde videre på min tråd

    Ryggen er helt i orden igen

    Jeg har altid gang i meget forskelligt, så kan jeg ikke det ene, så kan jeg det andet - internettet bliver stort kun brugt til pauser...

    Om lidt skal jeg ud og plukke solbærrene til saft. Og straks tænker kreahovedet, at man da må kunne farve uld med den saft Og ellers skal jeg have strikket den anden fut til filtning - den første er færdig.

    Tilbage til rokken01.jpgTilbage til rokken02.jpg
    og Julemor

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Dorset lammeuld på karter og jumbospole for tiden. Første gang, jeg prøver den slags uld, så jeg aner ikke, hvordan det færdige strik er. Men det er super at spinde af.

    Dorset01.jpg
    Dorset02.jpg
    Dorset03.jpg
    og Julemor

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Åh, det ser dejligt blødt ud. Jeg synes, det er spændende at følge med i, hvad du laver. Selv om jeg ikke kan spinde uld.

    Jeg har også altid gang i flere ting samtidig. Flere stk. strikketøj, så jeg kan strikke lidt på det ene og lidt på det andet. Og der er jo også andre ting, der skal laves, når man har hus.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det kan vi hurtigt blive enige om Strikkelen
    og Julemor

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •