Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 15

Emner: Lagkager.... ?? (advarsel: kunne godt gå hen og blive en rigtig lækker tråd...!!)

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    15 Mar 2011
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    546

    Lagkager.... ?? (advarsel: kunne godt gå hen og blive en rigtig lækker tråd...!!)

    Med fare for, at diverse tastature rundt om i Danevang bliver våde, spørger jeg lige alligevel.........


    Hvordan laver I lagkage, hår I holder fødselsdag??
    (gerne billeder, hvis I har)

    Mangler virkelig inspiration, til et par lækre lagkager til om 14 dage..


    Jeg plejer selv at bruge:
    færdige bunde
    pulver vaniliecreme
    friske jordbær og bananer
    flødeskum på kanten og glasur på toppen.
    (Hvis jeg VIRKELIG skal give den gas,
    kommer der også hakket chokolade i)

    Hjælp Hjælp
    Det kræver ærlighed, at sælge elastik i metermål..

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Altså, nu er jeg kagenørd, så... Men her i huset kan en fødselsdagskage fx se sådan her ud.

    Jeg husker faktisk ikke, hvad der var i, men sikkert drømmekagebunde med to slags mousse, fx bær- og after eight.

    Smurt op med palmin-smør-creme og pyntet med fondant. Hestene er malet i hånden.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Skal det være VIRKELIG nemt, så kan jeg anbefale rutebil-flødeskum mellem lagene. Ganske enkelt knuste rutebiler (chokolademarengs) i ikke alt for små stykker, der blandes i pisket flødeskum. MUMS!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    15 Mar 2011
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    546
    Citat Oprindeligt indsendt af Jyden Se meddelelser
    Altså, nu er jeg kagenørd, så... Men her i huset kan en fødselsdagskage fx se sådan her ud.

    Jeg husker faktisk ikke, hvad der var i, men sikkert drømmekagebunde med to slags mousse, fx bær- og after eight.

    Smurt op med palmin-smør-creme og pyntet med fondant. Hestene er malet i hånden.
    MUMS... Hold op hvor er den flot!!
    Mousse?? Hvordan laver du det??
    Og drømmekagebundene, laver du bare dem i en rund form, og skærer kagen igennem et par gange??

    Ja, jeg er ikke lagkagenørd (gid jeg var......suk!)
    Det kræver ærlighed, at sælge elastik i metermål..

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Det kan godt være, det er mig, der har en speciel smag. Men jeg synes, at lagkager med glasur er alt for søde. Jeg fortrækker flødeskum ovenpå.

    Det er mest min mor, der laver lagkager hos os og hendes lagkage er god (især, hvis det er en rest og den er et par dage gammel, så smager den meget bedre end en, der lige er færdiglavet). Vi bruger købebunde. Min mor plejer at stænke den nederste bund med lidt ufortyndet blost (hyldeblomstdrik), derpå kommes et lag creme, så endnu en bund og nogle frugter. Til sidst øverste bund og et lag flødeskum og pynt. Det kan være frugt og/eller lagkagepynt (krymmel, chokolade kringler (eller, hvad man nu har og kan pynte med).

    Min mor lægger altid lagkagen sammen dagen før, den skal spises, så den kan nå at få lidt smag. Flødeskummet og pynten kommer på i sidste øjeblik.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Her får du to nemme opskrifter, som kan laves i mange variationer. :)

    Hindbærmousse
    250 g dybfrosne hindbær
    1 spsk sukker
    kornene fra en halv vanillestang
    2 dl Youghurt naturel
    ½ liter piskefløde

    Bærene tøes op og mosses ud med sukker og vanille. Husk at give frosne bær et opkog (jeg skraber kornene ud af vaniliestangen og koger "stangen" med).
    Yoghurten vendes i hindbærrene.

    Til sidst vendes det hele i den stiftpiskede fløde. Fløden skal være pisket godt stiv.
    Stil moussen koldt et par timer.
    Moussen stivner først helt når kagen er lagt sammen og har stået et par timer i køleskab.

    Hindbær kan byttes ud med stort set alle andre bær. Er bærrene meget søde/sure, justeres der på sukkermængden. Er det meget saftige bær kan det være nødvendigt at si noget af saften fra eller tilsætte husblas.


    After eight-mousse
    200 g. after eight (en lille pakke)
    80 g. mørk chokolade
    2 hele æg (pasteuriserede)
    3 æggeblommer (pasteuriserede)
    3 æggehvider (pasteuriserede)
    5 dl piskefløde


    Smelt chokolade og After Eight i en skål i et vandbad.
    Pisk æggehviderne og fløden til hårdt skum imens.

    Pisk de hele æg i et efter et og derefter æggeblommerne på samme vis.

    Vend først æggehviderne i chokolademassen og derefter flødeskummet.
    Bland det hele godt (hurtigt men forsigtigt, så du ikke slår luften ud).
    Anrettes i skål eller portionsglas (eller puttes i en kage ;o)).
    Pyntes med flødeskum og after eight.

    After Eight kan skiftes ud med skildpadder (vælg de store pga. forholdet mellem chokolade og romcreme), anden chokolade med mintcreme eller chokolade med karamelfyld eller... Ja, kun fantasien sætter grænser.


    Mht. drømmekagebundene, så ja, de bages i en form og skæres bagefter ud. Der skal vist et æg mindre i, end opskriften normalt foreskriver. Her er en masse opskrifter:

    https://www.google.com/search?q=dr%C...ient=firefox-a


    Jeg sprinkler normalt bundene med en eller anden form for spiritus, fx Amaretto eller Cointreau.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Jeg kan ikke være mere enig, Strikkelene, lagkager skal laves senest dagen inden.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Ja. De lagkager, der lægges sammen i sidste øjeblik når ikke at komme til at smage af noget.

    Min mor har rabarber i haven og dem bruger hun også sommetider i lagkagen (sådan en gang kompot på den ene bund).
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    11 May 2010
    Geografisk sted
    sønderjylland
    Indlæg
    286

    Dagens lagkage

    Vi havde i dag gode venner til at komme og hjælpe med at brække loft ned og de skulle forkæles med masser af lækker mad:o)
    Jeg lavede til kaffe en lagkage fra odense marcipan ...super nem at lave og nøj den var god :o)

    her finder du opskriften:
    http://www.odense-marcipan.dk/opskri...t-og-baer.aspx

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    15 Mar 2011
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    546
    Citat Oprindeligt indsendt af brexen Se meddelelser
    Vi havde i dag gode venner til at komme og hjælpe med at brække loft ned og de skulle forkæles med masser af lækker mad:o)
    Jeg lavede til kaffe en lagkage fra odense marcipan ...super nem at lave og nøj den var god :o)

    her finder du opskriften:
    http://www.odense-marcipan.dk/opskri...t-og-baer.aspx

    Uhmmmm, den ser godt nok også god ud....
    Det kræver ærlighed, at sælge elastik i metermål..

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •