Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 2 af 2

Emner: 23 december 2018

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    23 december 2018

    23.jpg

    23 december 2018

    Musik: En rose så jeg skyde

    Steen Rosenquist som er meget aktiv i at hjælpe hjemløse med mere har i år skrevet denne beretning af hans jul som hjemløs.


    Nu har jeg læst flere historier fra bogen, Jul på borgen og kommer så til at tænke på min egen julehistorie fra juleaften 1992

    Jeg havde været hjemløs et par år på det tidspunkt og de seneste 2 juleaftener holdt jeg sammen med vennerne. 1992 skulle være anderledes. Jeg overnattede tit på Vanløse stations toilet, og jeg var blevet bekendt med et par af rengøringsfolkene som så gennem fingre med at jeg sov der. Der var altid mere rent når jeg gik end da jeg kom, jeg var nødt til at gøre lidt rent når jeg kom, og jeg pyntede op med ugebladsforsider og farvestrålende plasticposer og satte fyrfadslys rundt om, der blev slukket for lyset om natten så det var nødvendigt med lys, det gav så også en hvis form for hygge. Men tidligt om morgenen d 24/12 bankede det på døren og en nøgle blev sat i. Udenfor stod en af rengøringsfolkene, med en termokande og en pose morgenbrød.
    Godmorgen og Glædelig jul, sagde han, jeg har taget lidt kaffe og brød med så jeg tænkte at give dig morgenmad på sengen. Vi gik dog ud i venteværelset og indtog måltidet der.
    jeg var ikke inviteret til noget og jeg var ludfattig, skulle skaffe penge til det næste fix, skaffe stoffet og finde et sted hvor jeg kunne indtage det. Efter flere timers hårdt arbejde, (butikstyverier) og endnu flere timer med at få det solgt, kunne jeg gå i gaden og købe det jeg havde brug for. Klokken var efterhånden blevet omkring 16 og folk stressede rundt og købte det sidste ind eller var på vej til deres familier og venner. Jeg skulle jo ikke noget så jeg satte mig på en bænk på Nørrebros runddel og så på alle de fortravlede mennesker. Jeg havde siddet der længe men pludselig står der en lille mand ved min side og spørger mig om jeg ikke har noget sted at være. Vi har set dig fra vinduet de sidste par timer og vi blev enige om, at hvis du ikke havde noget sted at tage hen, så villle vi invitere dig op til os til julemad, sagde han. Jeg er hjemløs sagde jeg og har ikke noget at tage til så det vil jeg da meget gerne.
    Jeg gik med ham og op på 3. sal hvor hele hans familie var samlet, 11 voksne og 3 børn. Det var overvældende og smukt. Jeg spiste med og da ungerne var utålmodige efter at få deres gaver ville jeg takke af og gå, men nej nej, jeg skulle blive, der var jo kaffe og kage senere og de ønskede at jeg blev. Mens vi drak kaffe legede børnene med deres julegaver inde på et værelse, troede vi, men de kom ud med en julegave til mig, en rund indpakket ting. Jeg pakkede op og der indeni et køkkenrulle rør var der en tegning af et juletræ, fyldt med skinnende lys og pakker under træet. Det var til mig. Jeg blev meget rørt og takkede dem mange gange.
    Da de voksne begyndte at udveksle gaver var der også en til mig, de havde pakket et gavekort til Spejdersport ind i en papkasse. Vi ville så gerne give dig en lejlighed, så det skal denne kasse symbolisere, god jul Steen.
    Og det blev en god jul, på vej "hjem" til Vanløse station, så jeg gennem et vindue, at der var Disney på flimmeren, jeg satte mig bag et træ og kunne lige se tv'et, klokken var kun 22.30 og jeg havde lovet ikke at låse mig inde på toilettet før kl 24.00 så jeg skulle jo have tiden til at gå. Det er den bedste juleaften jeg har haft mens jeg boede på gader og stræder.

    Glædelig jul fra Steen.
    Sidst redigeret af hundeuld : 05-12-2018 kl. 19:51
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    20181223_082019.jpg God lille juleaften med dette lidt rysten billed af vores have lige netop mu kl 8.30
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •