Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: Billedkilder - middelalder

  1. #1
    heel Gæst

    Billedkilder - middelalder

    Jeg ved ikke helt om det er det rigtige sted at lægge disse billeder, men hvis jeg har lagt dem det forkerte sted, så må I gerne flytte dem.

    Jeg tvivler på copyright, da billederne er fra gaaaaaaamle bøger og malerier.

    Jeg bruger jo disse kilder med henblik på min formidling af middelalderen, når jeg er ude som reenacter.
    Jeg arbejder jo især med middelalderligt håndarbejde, og vil gerne have lavet ting som ser ud som dem på billederne.

    Jeg tænkte der var andre som også kunne have glæde af disse billeder herinde, så her er lidt af dem jeg har samlet sammen.


    Som I kan se, så er arbejder hun jo ved rokken =)
    rokke.JPG

    Her er der en kvinde der brikvæver med brikker i 2 rækker på et stativ ala osebergvæven
    brickband1.JPG

    Mere brikvævning, også på stativ.
    brikv%C3%A6vning.JPG

    Og lidt mere brikvævning på stativ.
    brikv%C3%A6vning1.JPG

  2. #2
    Ulla P Gæst
    Jeg lægger lige billedet her.

    Gammel middelalderrok.jpg

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    woouw hvor herligt, det skal lige studeres lidt mere.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    heel Gæst
    Jeg har styr på det nu.... =) .... ellers tak... havde lige glemt at vi ikke må lægge billeder ind som links, det var derfor jeg ikke kunne få det til at virke...

    Flere billeder...


    Lidt mere brikvævning og i hjørnet sidder der en kvinde og vinder garnet op til nøgler.
    brikv%C3%A6vning2detalje.JPG

    Brikvævning på buevæv
    tabletweaving.jpg

  5. #5
    Ulla P Gæst
    Sikke nogle spændende billeder. TAK

  6. #6
    Charitas Gæst
    Ja det er vildt at tænke på hvordan tingene blev gjort dengang og at der heldigvis stadig bruges de gamle metoder

  7. #7
    heel Gæst
    ja... det der gør det spændende for os, er at vi kan finde billedkilder på vores håndarbejde, for så ved vi at vi har fat i den lange ende, med hensyn til formidling.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Billedet med rokken, jeg ved der er nogen steder nede i syden de stadigvæk gør det på den måde, men pokkers om jeg kan huske hvad land det er i. men jeg syntes det er vildt at gøre det på den måde, da en håndten er meget meget hurtiger, end det her system.. meeeen det har jo nok været forløberen for vor tideres rokke
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    heel Gæst
    Jeg fandt lige 2 billeder mere... denne gang er vi over i spjældvævning.

    Manesse Codex (Cod. Pal. germ. 848, fol. 285r), c. 1305-1340 - her er det dog blandet med brikvævning... Så vidt jeg kan se er det vidst 6 kantede brikker.

    94a.JPG


    Journey to the Holy Land (ÖNB 2838, fol. 107r), 1476

    7008473a.JPG

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Der var et par links igår - hvor der var filmet, hvordan kvinder rundt i verden kartede, spandt og behandlede ulden - men kan ikke finde det igen.. det var også godt - og ville stå godt sammen med Heels billeder.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •