Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 38

Emner: Krøje hvad er det ?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Krøje hvad er det ?

    Ja hvad er nu det det er sådan noget der sker når et par hoveder Missemor og hundeuld sætter sig sammen og snakker nyt design

    krøje_snak1-1500.jpg krøje_snak2-1500.jpg krøje_snak3-1500.jpg krøje_snak4-1500.jpg


    Nogle streger bliver sat på papir krøje_tegninger.jpg,nogle mål bliver taget og noget garn bliver fundet frem krøje1-1500.jpg

    Nu skal der så laves nogle strikke prøver et Exel ark så der kan blive lavet en opskrift til sidst på en Krøje.

    Vil i være med til at følge det her på rokken.dk så læs med det næste stykke tid.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Det ser ud som om det bliver en kreativ restegarns trøje.

    Det bliver spændende at følge.

    Sådan lidt i retningen af den gamle bog, jeg har fra 1974: "Strik i stumper og stykker" af Aase Westphal.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Det var godt nok store overvejelser vi var ude i - kan næsten ikke vente med at se det færdige resultat

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Her kan i se hvad der indtil nu er sket jeg har valgt noget andet garn 20180225_125434.jpg det er til pind 2 og 2½ men efter en strikke prøve vælger jag at bruge 3
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Skønne farver, det skal nok blive en flot krøje

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja så er jeg begyndt på Krøjen krøje_strik_ret.jpg nu går det bare derud af så får vi se hvad der sker.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Det bliver spændende at se den krøje.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja hvad sker der så krøje2for.jpg det ser nu meget godt ud ikke :) ja men konen her kan åbenbart ikke regne mere det holder ikke målene så op med det igen og det er i den grad ØV at trevle tyndt garn op..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    Herlige fotos, man kan tydeligt "se" taleboblerne over jeres hoveder

    Synd du er "ude i" optrevling,
    der er hjælp af hente i

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Tak Pia :) der strikkes forsat på den næste 1.jpg , da vi sad der se indlæg 1 og snakkede var der en snakken om hvad skulle den hedde , det er ikke en trøje -poncho -sjal -bluse, så vi sad der og smed ord ud i luften og lige pludselig siger missemor KRØJE og det faldt bare i god jord jamen det var da en Krøje vi lavede .
    Selv om vores mænd sagde så meget så gik Poul Erik direkte til computeren for at se hvad det ord var og om det fandtes.. det gjorde det :)https://pjtservice.dk/reservedele/ kors hvor vi grinede og så gik der sport i at finde mere om det se nu her fra Jydske ordbog

    krøge2 verb.
    Udtale og bøjning +
    Etymologi mv. +
    Betydning –
    = sætte ring i trynen på svin
    (for at hindre, at den roder op i ageren el. svinestien).eksempler
    ?(landsbyvedtægt 1691:) Svin skal enhver holde i goed hegte (dvs. indhegnede) fra Voldborgdag (dvs. 1. maj) og till ald kornit er indhøsted ... mens om foråret eller efterhøsten skal de krøeges (så de altså godt kan æde, hvad de finder på agerens overflade, men ikke roder op i tilsåning mv.). SkastH (Vider.IV.377).
    ?Endnu til langt ind i det nittende århundredes sidste halvdel var det almindeligt at lade svinene "krøge" for at forebygge, at de oprodede gulvet i stien. Krøgningen bestod deri, at man anbragte en eller to kroge af jerntråd i trynens øverste kant ... Ukrøgede svin kunde (også) i græs- og kornmarker anrette stor ødelæggelse. RibeAmt.1911-14-422.
    ?Smeden og Nabomanden (dejsede ofte om på vejen hjem pga. fuldskab) ... Skæmterne sagde: "No ku di sjel træng te o blyw krøget ... dje Nies haaer saaen en Lø'st te æ Joer (= nu kunne de selv trænge til at blive krøget; deres næse har sådan en lyst til jorden). Frifelt&Kragelund.ØV.62.
    || også kaldt: kroge
    eksempler?(landsbyvedtægt 1729:) Alle Sviin her i Byen skal idelig være krogede, saa længe Iorden ikke er frøsen (= tilfrosset). *RibeH (JySaml.5Rk.I.429).


    Hvad pokker er det vi har rodet os ud i
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •