Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 3 af 3

Emner: Julehygge 15-12 2017 julegåsen

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 15-12 2017 julegåsen

    Jule gåsen eller and and2.jpger jo julemad med stor streg under som nok kommer på bordet mange steder, mange har deres helt egen måde at tilberede dem på , kom endelig med jeres ide her i indlægget , i kan måske også huske den ældre generations måde at lave dem på.

    i Jens`s og mit hjem blev anden som regel 2 stk tilredet på en lidt anderledes ledes måde, den en and blev fyldt med kalvefars hvor der er blandet de fint hakket lever- hjerte - æbler og svesker , hvorfor nu det vi havde nogle ældre familie medlemmer der havde meget svært ved at tykke and/gås og de brød sig ikke om at sidde der og lade maden "løbe" rundt i munden for derefter at sluge det, det opdagede jeg det første jul hvor vi holdte jul, så derfor indførte jeg det med 2 ænder og hvor har jeg mange gange hørt og fået knus for at jeg lavede det, min svigermor sagde NU kan jeg få julesmagen i munden, så ville hun ikke til sine andre børn hvis de ikke lavede det på Bente`s måde, ja så blev det til vi altid holdte jul.
    Den anden and kom der æbler og svedsker med en slat conjak



    Her er en masse link til gode opskrifter:
    http://spise.dk/gaas-traditionel-julegaas/

    https://www.b.dk/mad/saadan-behandler-du-julegaasen Kim Flybjerg beretning om hvordan man behandler en gås og hvorfor man vasker fødder til jul

    https://lonelandmand.wordpress.com/2...r-i-september/ grillet gås ja hvorfor ikke og her er en anden slags fyld til gåsen

    http://viskalspise.dk/opskrifter/kyl...dsstegt.html-0 da jeg holder af at lave mad over lang tids stegning og kogning er den her opskrifter super
    Sidst redigeret af hundeuld : 15-12-2017 kl. 12:50
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Vi fik enten and eller gås juleaften (aldrig flæskesteg), med rødkål, brune og hvide kartofler, sovs og noget syltetøj. Det var gerne mig, der blev sat til at skrælle kartofler og æbler. Æblerne, svesker og løg blev proppet ind i gåsen/anden. Når den var stegt, parterede min mor den og gav delene lidt grill i ovnen. Så blev skindet dejligt sprødt. Stegeskyen blev selvfølgelig brugt i sovsen (noget af den).

    Når den skulle serveres brugte vi altid remsen fra "Peters jul" af Krohn ?:

    "I gåsens/andens bryst et flag skal stå,
    Den har små manchetter på, (et stykke køkkenrulle lagt halv sammen på tværs og klippet næsten op til sammelægningen, pakket om låret med en elastik.
    Og grankrans om sin mave". (bare en grankvist stukket ned i kødet).

    Jeg tror nok, min mor kom en sjat vin og lidt syltetøj i sovsen. Det smagte altid dejligt.

    Risalamanden var uden mandler (undtagen den, man skal finde). Den blev lavet af resten af risengrøden fra Lille juleaften. Det skal vi også have i år.

    Men jeg steger nok et ande eller gåsebryst. Vi er jo kun 2 nu og en and/gås er for meget for os. Og så springer vi de hvide kartofler over i år. Jeg så i DR's madmagasin, at man godt kan undvære de hvide kartofler. Jeg laver en større portion brune kartofler istedet for.

    I julen 2015 havde jeg købt nogle små andebryster, som blev så tørre, at vi næsten ikke kunne tygge dem. Jeg kan ikke huske, om det var kalkun eller and, vi spiste sidste år. Det smagte også godt.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Ihh jeg elsker andesteg

    Det er bare noget af det bedste med andesteg, rødkål og kartofler

    Herhjemme hos os får vi det altid den 13. og 24. december og det bliver altid tilberedt på samme måde...

    Den frosne and skal tø langsomt op i køleskabet...
    Rengøres og bliver fyldt med en blanding af svedsker, æbler, lidt salt, peber og sukker...
    Så kommer den i en ovn på 130 grader og bliver langtidsstegt først 3 timer på ryggen og så 2 timer på maven.

    Jeg spiser ikke selv de brune kartofler men det gør min mand så de hører også til...
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •