Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Julehygge 8-12 2017 Jule indkøb

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 8-12 2017 Jule indkøb

    Postkassen bliver bare fyldt hver eneste dag med reklamer i en uanet mængde selv om mange er gået over til reklamer fra
    her lidt over 60 års gamle hit da ingen jul kunne komme i hus uden alt det der skulle til.


    Julegaveindkøb med orden i økonomien og uden budgettet anspændes

    En af de større annoncer og endda med farve, hvilket var sjældent set i 1957, kom fra Bolette. Butikken reklamerer både i annoncen i avisen og på butiksfacaden med, at man kan købe på konto. Og som der står i annoncen i Dagbladet Vestkysten den 7. december:

    ”Vi hjælper Dem i Deres indkøb, så De får de rigtige ting. Vort kontosystem tillader Dem at købe selv de bedste kvaliteter uden Deres budget derved anspændes. Vi har beklædningen til hele familien – så det hele kan samles på én konto. Det holder orden i økonomien”.

    Bolette solgte konfektion til damer, piger, herrer og drenge og var placeret i Kongensgade 21 i Esbjerg.

    I min barndom på Fanø var der ikke så mange muligheder for at handle, det var mest brugsen vi købte ind i, der havde vi en bog i Brugsen hvor det vi købte blev skrevet op og så betalte man når den næste lønnings pose kom, og det var en lønnings pose af brunt papir

    Min mor sparede op til julen af hendes mad penge, i kan se her hvordan det foregikJulens-Glæde-1931-indbetalte-beløb-001.jpg

    Og skal vi så ikke slutte med et lille digt?
    Til Vore Damers Jul årgang 1926 skrev P. Sørensen-Fuglholm et digt med titlen Julens Glæde.
    Af digtets seks vers er det her værd at notere sig vers 5, hvori det hedder

    Naar sidste Krone er betalt til “Julens Glæde”s bud,

    saa drager jeg det sidste Suk og aander lettet ud.

    Den ugentlige Krone var i Sandhed ikke let,

    men se, nu er det bleven til en Bunke paa et Bræt.

    En glad og yndig Jul for disse Penge skal vi ha’,

    saafremt Kasseren ikke denne Gang er stukket a’.
    Sidst redigeret af hundeuld : 07-12-2017 kl. 21:54
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hvor handlede i da du var barn ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Vi handlede for det meste i butikkerne i Sorø. En gang imellem kørte vi til Slagelse og gik i butikker. Jeg syntes, det var så spændende at gå rundt i Vestsjællandscentret og kigge på al deres julepynt og handle. Men vi kørte også sommetider i Bilka i Slagelse. Det var også spændende. Jeg har købt nogle julegaver i Vestsjællandscentret og Bilka. Og ellers i Sorø. I Vestsjællandscentret havde de en slikbutik, hvor vi fik de beste softice. De smagte bare så godt.

    Husk nu at byde gæster og andre, der lige kommer til jeres hjem med et ærinde på noget. Småkager, kaffe/te eller f.eks. slik. Ellers bærer de julen ud. Det sagde min mor altid.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Vi handlede i den lille by hvor jeg stadig bor. Nu er der kun en købmand og en mekaniker tilbage men dengang i '60erne var der tre købmænd, slagter, manufaktur, to cykelsmede, kro, hotel, bank, tre frisører, posthus/station, iskiosk, elforretning, smedeforretning, tømrerforretning, mekaniker, to benzintanke. Så vi kunne få alt hvad vi skulle bruge.
    Men i december tog vi toget - senere bilen - til Ringkøbing på juleudstilling. Det var fuldstændig eventyrligt. Jeg kan ikke huske hvad vi købte men jeg kan huske lysene, lydene og lugtene helt tydeligt.
    I øvrigt 'skrev vi hjem' fra Daels Varehus og i dén pakke var der julegaver - så var det svært at styre sin nysgerrighed

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •