Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Julehygge 5 december for den travle husmor.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 5 december for den travle husmor.

    Julehygge på rokken


    december: Julemåneden planlægges i de små hjem

    December er der gang i den en travl måned, købe ind, bages vanielkranse.jpg, pyntes appelsin.jpg deltages i diverse arrangementer, familien skal samles og gaver købes til store og små. Dette var bestemt ikke anderledes i 1957. Derfor bringer vi denne anbefaling fra en ukendt skribent for ”For Damerne”-siden i Dagbladet Vestkysten den 2. december 1957 af hvordan planlægningen af sådan en travl december bedst gribes an og overskues:

    ”Julen nærmer sig, og hvor er der meget at se til

    I dag har jeg en dag helt for mig selv, sagde Else forleden til mig. Min søster har inviteret alle ungerne med på juleudstilling og bagefter hjem til middagsmad. Jeg kan ikke sige, hvor taknemlig jeg er for det. Det værste ved sådan en dag er, at man både synes man skal hvile sig, og at man skal have en farlig masse bestilt. JUL%20gamle%20dage2.jpgsom her

    Jeg tror i øvrigt, at jeg er blevet klogere med årene, for jeg har opdaget, at man i virkeligheden får mest ud af sådan en dag ved at bruge den til at planlægge de andre, og det kan man faktisk godt gøre samtidig med, at man gør sig livet behageligt. Det betyder nemlig meget, at det bliver en dag nogenlunde først på måneden – jo flere dage har man så inden jul at tilrettelægge.

    Jeg tilrettelægger indkøbsplaner – bestemmer hvad vi skal have de forskellige dage, tænker igennem om børnenes juletøj er i orden. Tænker over julegaver og hvem jeg skal have skrevet julehilsener til. Tænker over hvordan julebordet skal dækkes juleaften, juledag og de gange vi skal have gæster. Der er nok at gøre, men egentlig morer det mig meget. Og når jeg har fået det hele skrevet ned, så synes jeg at nu er det værste overstået, for hvis jeg virkelig sørger for at følge disse planer, så klapper det hele fint – Og det gør jeg, for jeg er verdens mest usystemiske menneske, så uden tilrettelægning går det hele i plukfisk for mig, sagde Else. Mon der ikke var mange, der kunne følge Elses eksempel?”

    ”For Damerne” har også et bud på et stensikkert hit af en hjemmelavet julegave til bl.a. teenageren:
    Sidst redigeret af hundeuld : 04-12-2017 kl. 11:55
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Så er den 5 december kommet på siden
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    En rigtig god ide - dejligt og hyggeligt at læse med
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Jeg bliver da lækkersulten efter vaniliekranse - kan næsten mærke duften af både dem og appelsinerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •