Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 6 af 8 FørsteFørste ... 2345678 SidsteSidste
Viser resultater 51 til 60 af 71

Emner: Julehygge med drillenissen 2016

  1. #51
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Arkiv: Jul i manufakturhandlen.

    Det er sidste søndag i advent. Der er under en uge til juleaften. Julehandelen og de sidste juleindkøb intensiveres. Butikkerne havde også i 1960’erne søndagsåbent op til jul. Kjeld Jensen fra Esbjerg fortæller om at arbejde den sidste søndag før jul i Blichfeldt Manufakturhandel:

    ”Jeg var elev i manufakturhandlen Blichfeldt, hvor vi dengang var 85 ansatte. Jeg arbejdede i butikken i perioden fra 1959-1964. Den sidste søndag i advent var der åbent kl. 16-20. Vi havde vores pæneste tøj på den dag, og jeg husker, kunderne gav os chokolade og småkager. Når arbejdstiden var forbi, stillede direktøren sig op i butikken, og så fik alle overrakt en appelsinvand fra den lokale mineralvandsfabrik Kosmos og en chokoladefrø. Man skulle derefter sige glædelig jul og pænt tak til direktøren”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #52
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nu nærmer julen sig alle har travlt men husk nu også at nyde julen ta dig tid til at lille pusterum ind imellem ..

    Det er mørkt derude
    Mørke er lig med lys
    lys spreder hygge
    hygge er julen.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #53
    Tilmeldingsdato
    08 Jan 2009
    Geografisk sted
    Langå 5874 Hesselager
    Indlæg
    443
    Dejligt pusterum at starte dagen med at læse her. God jul til alle

  4. #54
    Tilmeldingsdato
    02 Jul 2008
    Geografisk sted
    Ejby, 4623 Lille Skensved
    Indlæg
    45
    Tusind tak til drillenissen for de fine vanter.
    I ønskes alle en rigtig glædelig jul og et godt og lykkebringende nytår

  5. #55
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Tak for alle de gode julehistorier fra Fanø og Esbjerg. Det er hyggeligt at læse dem.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #56
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Syntes det her stykke musik høre julen til, noget af det bedste Anne Linnet har lavet sammen med Johannes Møllehaven.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #57
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Åhhh ja, det er længe siden jeg har hørt den, der er så mange gode julesange

  8. #58
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Har du en du holder meget af, så lad os hører den
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #59
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075


    Julehjælp til barakkerne.


    Erindringerne er fortalt af Helga Dragsted, der var skolesundhedsplejerske i Esbjerg Kommune fra 1952-1982:


    ”På Statsskolens sportsplads i Str. Kirkevej lå der en stor barak. På ”Dyrskuepladsen”, nu Boligforeningen af 1932, lå der flere barakker. Desuden lå der en stor sigøjnerlejr i Stormgade, og en del husvilde boede i kolonihaverne i Højvangskvarteret. Alle barakkerne var tæt befolket med børnerige familier, og en tidligere gl. skole på Str. Kirkevej husede til tider seks-syv familier.


    Børn i disse dårlige, usunde lejligheder krævede selvsagt ekstra omsorg, de var næsten altid forkølede, børnesygdomme tog hårdt på dem, da deres modstandskraft var ringe. Dårlige toiletforhold bevirkede, at en stor del af børnene var vådliggere. Et velkendt syn i sådan en baraklejlighed var en glødende kakkelovn omgivet af vådt tøj, ikke altid vasket først, tapet hængende ned fra en fugtig væg og en dårlig ”atmosfære” i den lille stue. Jeg mødte ofte forslidte og til tider opgivende mødre, der dog forsøgte at holde sammen på det hele efter bedste evne.


    Ansøgninger til Frelsens Hær, Børnenes Kontor, forskellige loger og velgørende foreninger blev formidlet op til jul. Dengang var det virkelig en katastrofe, hvis anmodning om hjælp ikke kunne imødekommes”.


    Læs mere om Helga Dragsted i erindringsdatabasen.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #60
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Juletræsfest i fagforeningen.

    Der er fire dage til juleaften, og de fleste børn glæder sig mere og mere i takt med juleaften nærmer sig; og før i tiden var foreningernes juletræsfester efter jul også noget at se frem til.

    Med inspiration fra de juletræsfester, som godsejere eller storfabrikanter holdt for deres ansatte i gammel tid, blev det fra begyndelsen af 1900-tallet almindeligt, at foreninger holdt juletræsfest for medlemmernes børn. Der var dans rundt om et stort, pyntet juletræ, og børnene legede sanglege og sang julesange. Til sidst stillede de op i kø og fik udleveret en godtepose med lidt bolsjer, en appelsin og nødder. Foreningen betalte det meste af gildet, men man skulle ofte betale et lille beløb for at melde sine børn til. Alle foreninger med respekt for sig selv afholdt en juletræsfest. Idrætsforeninger, politiske foreninger, afholdsforeninger, fagforeninger, Forsvarsbrødrene og husmoderforeninger afholdte hvert år juletræsfest for medlemmernes børn.

    Juletræet er pyntet og tændt, og hundredvis af forventningsfulde børn står klar til at gå ind i Hotel Esbjergs sal for at deltage i fagforeningens juletræsfest. Endelig kommer julemanden, og festen kan begynde.

    Sådan husker Kim Maigaard Laursen juletiden fra 1960’erne i Esbjerg. ”Det var en meget vigtig tradition for fagforeningerne at holde juletræsfesterne. En del af fagforeningskontingentet var øremærket til godteposer og festen, så medlemmernes børn kunne få en dejlig dag. Og alle børnene glædede sig i ugevis”.

    Også mange arbejdspladser arrangerede juletræsfester, så der var masser at glæde sig til for de esbjergensiske børn, supplerer Niels-Jørgen Skov. ”Jeg husker tydeligt, at der hvert år 2. juledag var fest på Palads Hotel med julemand og godteposer”.

    ”Det kunne i hvert fald samle vores børn”, fortæller en kvinde fra Esbjerg. ”Julemanden var helt fantastisk til at underholde børnene”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 6 af 8 FørsteFørste ... 2345678 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •