Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 8 FørsteFørste 12345678 SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 71

Emner: Julehygge med drillenissen 2016

  1. #41
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    I kan læse om min bardoms juletid i det her link


    Søren N. Sørensen skriver om julen på slægtsgården i Briksbøl (ca. ti km. nordøst fra Esbjerg) under besættelsen (1940-1945):


    ”Juleforberedelserne begyndte midt i december, hvor julegrisen blev slagtet ude i gårdspladsen. Der blev fyret godt op under gruekedlen i bryggerset. Vandet skulle være kogende, når slagtermester Lund fra Andrup kom. Skoldekarret og en stige var stillet frem. Grisen blev hentet i sin sti. Den blev slået bevidstløs med et hårdt slag i panden. Kniven blev stukket i grisens hals, og blodet flød ud i en spand med lidt vand i bunden. Blodet skulle omrøres godt, så det ikke stivnede. Det skulle senere bruges til blodpølse. Når grisen var død, blev den puttet i skoldekarret. Derefter kom grisen op på stigen, som lå hen over karret og blev skrabet ren for hår og urenheder. Stigen blev rejst op af en mur, og grisen blev hængt i bagbenene. Indvoldene blev taget ud, og blæren fik jeg som en slags fodbold.


    Grisen blev hængende nogle timer, indtil den var kold. Så kom slagteren igen, og grisen blev parteret. Mor og den unge pige gik i gang med at lave blodpølse, medisterpølse og lungepølse. Kød, flæsk og pølser skulle bruges i juledagene og blev lagt et køligt sted; resten blev henkogt i store glas eller lagt i saltkarret”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #42
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Se nu her hvad der kom til vores hus med posten i dag IMG_8042.jpg
    For pokker da også skønne nisser og skøn hjemlavet chokolade

    TUSINDE TAK til drille nissen

    drillenissen.jpg

    og chokolade kan man ønske sig mere.
    Sidst redigeret af hundeuld : 16-12-2016 kl. 10:06
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #43
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Kære Varmestuestrik





    Vi har på Madam Blå modtaget en masse dejligt hjemmestrik fra jer og for det skal i have rigtig mange tak.





    Vi har en daglig brugergruppe på mellen 30-40 som alle hører til blandt samfundets svage.


    Fælles for dem er at de alle har gode minder forbundet med hjemmestrikkede sokker mm:-).


    Hver gang vi har jeres strik fremme kommer der minder og vi får en snak om det.





    Vi glæder os til jeres fine donation næste år��.





    Med Venlig julehilsen





    Karen Klausen


    Madam Blå Hobro
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #44
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    Hvor har den drillenisse der besøgte jer i dag - ret!

  5. #45
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Han har da vist travlt, den drillenisse

  6. #46
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Se nu her, han kom sørma på besøg igen i går IMG_8044.jpg

    Tusinde Tak til drillenissen fra os her i huset
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #47
    Tilmeldingsdato
    01 Feb 2010
    Geografisk sted
    3550 Slangerup
    Indlæg
    1.475
    Han har godt nok travlt den drillenisse.

  8. #48
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja ikke siger hende med ny smurte hænder :)

    Her kommer en hilsen til jer alle scan0003.jpg scan0002.jpg
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #49
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Godteposer til juletræsfesten på Palads Hotel.


    Hos købmand Chr. Schmidt på hjørnet af Jyllandsgade og Borgergade var der travlhed i julen i slutningen af 1940’erne. En af de specielle opgaver, der skulle løses, var pakning af godteposer til Esbjerg Håndværker- og Industriforenings juletræsfest, der blev afholdt efter jul.


    Christian Schmidt boede med sin kone og datter i forlængelse af forretningen, og købmandsdatteren fortæller:


    ”Vi hjalp hinanden med at fylde godteposerne, der var af papir og med en julemand påtrykt. Poserne stod på gulvet i hele stuen. Der var rigtigt mange, måske 150 eller 170, og vi gik rundt og fyldte dem med slik og frugt. Der skulle være præcist det samme i alle poser – det var vigtigt. Godteposerne indeholdt typisk et æble, en appelsin, brede lakridser, bolsjer, pebernødder, et stykke Pernille-chokolade og måske en lille marcipangris”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #50
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Sidste skoledag før jul på Østre Skole.

    De fleste børn glæder sig sikkert allerede til juleferien begynder. Ulla Reffs, Esbjerg, fortæller om julen og sidste skoledag før jul på Østre Skole, hvor hun gik i 1.-5. klasse fra 1956-1961:

    ”Min klasselærer var frk. Nielsen, der lignede en rigtig skolelærerinde med knold i nakken. Hun var rigtig god til at skabe hygge i klassen. Jeg glædede mig altid til sidste skoledag. Vi fik slik og appelsin med hjemmefra den sidste dag – det var ikke tit, vi fik slik dengang, så det var noget helt særligt.

    Jeg husker især, at jeg puttede en sukkerknald ned i appelsinen og drak den søde saft. Vi fik også lov at klemme en appelsinskrald mod et levende lys, der stod på vores pult. Saften fik lyset til at slå gnister, og der kom en dejlig duft af appelsin. Vi gjorde det samme med grankviste.

    Der var lagt op til jul hele måneden, og der blev tegnet julemotiver på tavlen med farvet kridt. Specielt husker jeg, at der var tegnet 24 lys på tavlen, og hver dag i julemåneden skiftedes vi til at tegne en flamme på.

    Den sidste skoledag fik vi fortalt en julehistorie, og vi sang julesalmer. Jeg husker også, at vi gik i kolonner fra Østre Skole og den cirka halve kilometer hen ad Skolegade til Vor Frelsers Kirke. Der blev holdt julegudstjeneste for elever og lærere om formiddagen”.

    Østre Skole var den ene af de to byskoler, Esbjerg Sogneråd besluttede at opføre i 1896. De skulle begge være forskoler til den eksisterende hovedskole i Danmarksgade. I arkitektur og indretning var Østre Skole en eksakt kopi af Vestre Skole, som i dag huser Esbjerg Kulturskole. Østre Skole lukkede i 1970, og derefter overtog Esbjerg Kommunes Ungdomsskole bygningen i Østergade 3, hvor den havde til huse indtil udgangen af juni måned 2016
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •