Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 8 FørsteFørste 12345678 SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 71

Emner: Julehygge med drillenissen 2016

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Det er så skønt at læse disse fortællinger fra "gamle dage"

    I går havde vi vores årlige julefigurkagebagningsdag med børnebørnene, og hvor de samme med deres forældre bager årets kagehus.
    IMG_5081.jpg

    IMG_5090.jpg

    IMG_5104.jpg

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Ihh hvor er det hyggeligt at høre fortællinger fra gamle dage og dejligt at se hvor drillenissen har været på spil - og også skønne billeder du har lagt ind Missemor
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Erna skriver på fasebook , hun er ikke så god til rokken.dk :

    Erna Laursen Glædelig jul til alle på rokken og tak for gaven fra drille nissen kh Erna
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075


    Julen i Esbjerg Mølle.

    Esbjerg Mølle blev opført i 1893. Møllebyggerne Wilhelm og Peter Petersen fra Vamdrup stod for opførelsen. Møllen var oprindeligt bygget i Bogense i 1838, men blev nedrevet og sejlet til Esbjerg i 1893. I 1900 blev møllen købt af møller Hans Laugesen Winther, som døde i 1950. Derefter overtog sønnerne Harry og Chr. Winther møllen i Storegade 35 og førte den videre.

    Nicholas Winther Skov er barnebarn af møller Christian Winther og fortæller om traditioner i møllen, som han har fået det beskrevet det af sin mor, Grethe Skov (født Winther):

    ”En tradition var, at de hvert år fik trykt Esbjerg Mølles årskalender, som min mor skulle sende ud med posten til alle landmændene omkring Esbjerg. De gode kunders koner fik også en begonie”.

    ”En anden, mere uofficiel historie var, at min bedstefar kørte ud med julekurve til trængende familier. Min mor har aldrig gennemskuet, hvorfra han fik listen over familierne”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #35
    Michsus avatar
    Michsu er offline Depotbestyr for Limfjordsgruppen + Varmestuestrikker
    Tilmeldingsdato
    29 Feb 2012
    Geografisk sted
    Vodskov
    Indlæg
    567
    Det er da en værre drillenisse, ham der .... så ligger der pakke i min postkasse. Men jeg siger Nissen tusinde tak, og belønner den med en skål grød
    IMG_1083.jpg
    Limfjordsgruppen

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Vi vil herfra blot endnu engang sige tak for det ”Varmestuestrik” som vi har modtaget.



    Vi har allerede uddelt det meste, og har fået mange positive tilbagemeldinger som vi hermed gerne vil videreformidle.



    Det er dejligt at der i en kold tid bliver sendt varme hilsner og varme ting og sager til at holde kroppen varm.



    Også de strikkede dyr blev vel modtaget.






    Med venlig hilsen


    Inge-lise Jensen
    Socialrådgiver

    Telefon direkte: 75618199
    Mail: injen@horsens.dk
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Juleminder :

    slutningen af 1950’erne boede Ulla i Esbjerg sammen med sin mor og far og sine fire søskende. Ulla Reffs fortæller:

    ”Min far var remisearbejder, og vi boede i en toværelses lejlighed i Arbejdernes Boligforening. Vi var fem børn, og vi sov i spisestuen, hvor der var tre køjer i den ene side og to køjer i den anden side. Der var et indbygget garderobeskab, og der stod også en kommode ved vinduet. I stuen sov min mor og far på ottomanen. Trods den trange plads har vi ofte haft overnattende gæster – og hvordan de fandt en soveplads, undrer mig nu; men dengang tænkte jeg aldrig på, at der var trangt, fordi jeg var barn”.

    ”Til jul pyntede min far juletræet i stuen for lukket dør, og vi så først juletræet om aftenen. Min farmor fejrede jul sammen med os. Jeg husker også, at min far lavede en løber i rødt og hvidt crepepapir, som blev krøllet i siden og pyntet med glansbilleder. Løberen pyntede på sofabordet. Til nytår slæbte vi juletræet hen foran en dør, helst i en anden blok, og ringede på døren. Sådan kom vi af med det”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    15 Mar 2011
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    546
    Århh, det er alt, alt for længe siden jeg har været aktiv på Rokken, og alligevel kom drillenissen forbi mig
    Tusind tusind tak, søde drillenisse.

    Og hvor har drillenissen været effektiv, så mange fine ting den har fået sendt ud. Den må da have nogen hjælpere??
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Det kræver ærlighed, at sælge elastik i metermål..

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Kære Varmestuestrik

    Allerførst tusind tusind tak for de mange fine strikkede ting :-).

    Som det forhåbentligt fremgår af fremsendte billeder, bragte det den store glæde frem hos vore brugere, da vi startede uddelingen i går.

    Såfremt I vil offentliggøre billederne, vil vi bede jer kontakte os først, da vi skal have brugernes tilladelse.

    Billederne sendes fra en anden mailadresse, da vi har lidt bøvl med vores mailserver :-)

    --
    Med venlig hilsen
    Jane Paaske
    Bogholderiet
    Gallo Kriserådgivning
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #40
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Luciaoptog er blevet en årligt tilbagevendende begivenhed på mange hospitaler, plejehjem og skoler. Skikken, som i virkeligheden intet har med julen at gøre, kom til Danmark fra Sverige, hvor det første officielle optog fandt sted i 1927. I 1944 fandt det første Luciaoptog i Danmark sted i National Scala i København.


    Her fortæller lederen af skolefritidsordningen (SFO) på Rørkjær Skole om Luciaoptoget:


    ”Jeg husker, vi i SFO’en skulle gå Luciaoptog til en juleafslutning for pensionister på Esbjerg Slagteri, der lå på Gammelby Ringvej (slagteriet lukkede i 2012). Normalt var det musikskolen, der stod for Luciaoptoget; men det år kunne de ikke, og så var det SFO-børnene, der var Luciabrude. Det var stort, fordi børnene for første gang skulle ud af huset og gå Lucia. Børnene var meget spændte. Det var en stor succes”.

    En tidligere fritidspædagog fra Esbjerg fortæller om Luciaoptog:
    ”Jeg husker, vi var bange for, at der skulle gå ild i pigernes lange hår, når de holdt lysene i hænderne og drejede hovedet for at kigge over på forældrene. Det var nervepirrende som pædagog. Børnene var små, de gik i anden og tredje klasse. Senere brugte vi elektriske lys, så var vi ovre det problem”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •