Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 8 FørsteFørste 1234567 ... SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 71

Emner: Julehygge med drillenissen 2016

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    IMG_0930.jpg
    DEJLIG drillenisse overraskelse

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg troede, at du var indfødt fannik, Hundeuld. Hvor kommer du oprindeligt fra?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg kommer fra Fanø Lene og har ført min slægt tilbage til 1301 så jeg er fannikker

    Hvor fortællinger fra Esbjerg ? Jo det var jo derover vi tog når der skulle "stor" handles og de havde så meget som vi ikke havde på Fanø som nu denne jule beretning

    Jule udsmykning :

    Elektrisk julebelysning i Esbjerg blev tændt første gang i 1931 og blev beskrevet som eventyrligt i Vestkysten. Det var et stort tilløbsstykke, og siden dengang har elektrisk julebelysning været en vigtig del af handelsgadernes juleaktiviteter.

    Det er koldt, og der er langt ned. Niels-Jørgen Skov står nemlig på en seks meter høj stige i Torvegade og hænger guirlander op, så alt kan være klart til julehandlen i den populære gade. ”Jeg er elektriker og arbejdede for firmaet Brdr. Leervad. De stod for juleudsmykningen i midtbyen i en årrække, og jeg arbejdede så i Torvegade. Dengang i begyndelsen af 1960’erne havde vi ikke stilladser, så det var bare op på den lange stige. Det var lidt skræmmende.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    08 Jan 2009
    Geografisk sted
    Langå 5874 Hesselager
    Indlæg
    443
    Hyggeligt læsning, sådan en mørk morgen

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Dejligt i kan lide det og kom meget gerne med jeres jule oplevelser..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Tak for de hyggelige julefortællinger - det kan ende med at julestemningen breder sig på trods af regn og ti graders varme

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    08 Jan 2009
    Geografisk sted
    Langå 5874 Hesselager
    Indlæg
    443
    IMG_7577.jpg
    Tusind tak til Drillenissen for overraskelsen.
    De er utrolig lækre.

  8. #28
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    Hurra for Drillenissen
    jeg tror én bestemt Drillenisse, har haft MANGE FINGRE i spil her

  9. #29
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Den drille nisse elsker at glæde andre dejligt at se dem i har fået rundt omkring..

    Lidt jule hygge:


    Det skaber som regel glæde hos forældrene, når børn kommer hjem med ting, de selv har lavet i skolen. Hvad satte lærerne så børnene i gang med at lave tilbage i 1947? Dengang arbejdede man efter skabeloner, hvor valget af farve og motiv var givet på forhånd. Børnene skulle demonstrere, at de kunne følge ”opskriften” og sy pænt efter stregerne.

    Käthe Faurskov Bødker, Esbjerg, fortæller om sin tid i børnehaveklassen på Østre Skole:

    ”Jeg gik i børnehaveklasse i 1947 hos frøken Langvad. I forbindelse med julen blev vi sat til at prikke en lilla kat ud i karton. Det gik der noget tid med. Vi lavede også en flot nisse ud fra en skabelon, som vi skulle farvelægge og sy med tråd. Det er ikke til at se, at det er et barn på fem år, der har lavet den, så flot den er. Man skulle helst komme hjem med noget godt”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #30
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Opsparing til jul, sådan en havde vi også i vores hjem, mange af "ægge pengene" vi solgt æg blev sat ind på den opsparing. vores julepenge blev brugt i brugsen til snolder - frugt og nødder + nogle gaver.


    I slutningen af 1800-tallet blev der landet over oprettet lokale spareforeninger ved navn Julens Glæde. En sådan spareforening eksisterede også i Jerne. Formålet var at spare penge sammen i løbet af året, som så kom til udbetaling 14 dage før jul – omkring datoen i dag. Indbetalingerne foregik ugentligt, og det var der en særlig grund til. Arbejderne fik ugeløn, og pengene i den lille, brune kuvert kunne godt friste til en fyraftensøl eller to.

    Opsparingen i Julens Glæde foregik på den måde, at man indbetalte det beløb, man kunne undvære, når indsamleren (blev kaldt bud i vedtægterne) kom forbi ugentligt. Man fik sparemærker som bevis på det indbetalte beløb, og de blev klistret i en sparebog, så man på den måde kunne følge med i den samlede juleopsparing. I 1961 kostede en sparebog 25 øre, og der blev fratrukket 2,00 kr. til administration. Hver bog havde sit eget nummer, og i bogen var der annoncer fra byens handelsliv, for eksempel møbelforretninger, mejerier, kiosker, radio/tv-forhandlere, købmænd, bagere med flere.

    Bestyrelsen af Julens Glæde stod for at skaffe indsamlerne, der kom til medlemmerne en gang om ugen for at få hver enkelt medlems beløb. Hver mandag aften afregnede de med kassereren, som så indsatte det indsamlede beløb på Julens Glædes konto i Esbjerg Bank. Indsamlerne blev aflønnet med 2 kr. pr. bog. Bestyrelsen af Julens Glæde bestod af fem mand, der alle var medlemmer af logen Jernes Vel, hvor overskuddet også gik til. Jernes Vel var under Jerne Sogns Afholdsforening (I.O.G.T), som blev stiftet i 1884 og opløst i 1964, da Tjæreborg, Jerne og Esbjerg sognes afholdsforeninger slog sig sammen til Esbjerg og Omegns Afholdskreds.

    Det var selvsagt en stor dag, når opsparingen blev hævet; og pengene kunne være med til at sikre familierne i mange små hjem en glædelig jul!
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 3 af 8 FørsteFørste 1234567 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •