Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 8 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 71

Emner: Julehygge med drillenissen 2016

  1. #11
    mosehuset Gæst
    Det ser vel nok spændende ud, jeg kan godt forstå at du er glad for at drillenissen kom forbi, godt du lige var der.

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    08 Nov 2015
    Geografisk sted
    Odsherred
    Indlæg
    126
    Der havde også været en drillenisse med brev til mig og se lige her hvad der var i IMG_5949.jpg

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    01 Feb 2010
    Geografisk sted
    3550 Slangerup
    Indlæg
    1.475
    15268064_10209571208773540_9045285012914142231_n.jpg

    Det er en meget travl drillenisse der er på spil.
    2 af mine børnebørn har også haft besøg i weekenden.

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Hvor er det nogle fine nissegaver I har fået Marion og Bente Kristines (børnebørn)
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Det var da nogle skønne gaver I har fået - jeg har bl.a. brugt dagen i går til at lave den første marcipan konfekt - bare rolig, det er ikke til os selv det hele - jeg har nogle kollegaer der kan huske, hvad jeg lavede til dem sidste år
    IMG_5029.jpg

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Dejligt at drillenissen besøg på posthuset kommer frem Gad vide om der kommer flere

    Missemor du forkæler familien og arbejdes pladsen med alle dine mundgodt...

    Vi er lige kommet hjem fra familie besøg på Fanø slet ikke så ringe endda ;)

    Jul i købmandsforretningen.
    Vaniljekranse, pebernødder og brunkager er noget af det mest traditionelle bagværk i julen. Det krævede dog lidt mere, end det gør i dag at følge en opskrift i 1940’erne. Dengang var en vægt ikke hvermandseje, og hvad gjorde man så? Husmoderen gik ned til købmanden med sin opskrift, som så blev vejet af. På den måde fik man lige præcis det, der skulle bruges til bagningen. Hos købmand Chr. Schmidt, der lå på hjørnet af Jyllandsgade og Borgergade i Esbjerg, husker købmandsdatteren tydeligt sin mor stå og veje af efter opskrifterne og husker endvidere om jul og nytår som købmandsdatter:


    ”Vi havde længe åbent juleaftensdag, og da vi holdt juleaften i Grindsted, kunne vi kun lige akkurat nå frem i tide med rutebilen - men det krævede, vi skyndte os efter lukketid”.


    ”En nytårsaften kan jeg huske, at det bankede på døren i privaten, vi boede jo i forlængelse af butikken; der stod en kone, der undskyldte forstyrrelsen, men hun havde glemt at købe ugebladet Hjemmet”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Lidt jule oplysninger

    Missionshusene afholdte søndagsskole for børn hele året; men søndagene inden jul kom der flere børn end ellers, og det var der en ganske særlig grund til.

    Gitte Schmidt (født 1961, Jerne) fortæller:

    ”Jeg husker som barn i slutningen af 1960’erne, at der gjaldt det om at dukke op i missionshuset i de sidste søndage inden jul - fordi så fik man en stor godtepose til juleafslutningen. I nogle missionshuse skulle man sikkert komme i søndagsskolen hele året for at deltage i juleafslutningen - men ikke i missionshuset på Fredensgade. Jeg husker, at vi sang og klippede julestads. Til juleafslutningen fik vi endeligt en pose med slik, pebernødder, frugt og rosiner”.

    En kvinde fortæller om søndagsskolen i 1950’erne:

    ”Vi fik fortalt historier i søndagsskolen, der handlede om missionærerne i fremmede lande. Det var spændende historier, fordi vi ikke kendte særligt meget til udlandet dengang”.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Kære Drillenisse1

    Tusind tak for de fine fingerløse vanter, som jeg fandt i min postkasse i dag. Dem er jeg meget glad for.

    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Så kom vi til den 7-12 og der ligger bestemt ikke sne her godt det samme ... .

    Lidt minder fra den tid hvor man ikke kunne få alt :

    Appelsiner smager bedst i julen, og mange forbinder derfor også julemåneden med den velsmagende frugt. Käthe Faurskov Bødker fra Esbjerg fortæller:


    ”Vi var flyttet til Fanø i begyndelsen af 1950’erne. Min mor havde tuberkulose og var blev anbefalet af lægen at flytte til Fanø, hvor den friske luft ville være god for helbredet. Jeg husker, at appelsinen kom til Fanø ved juletid. Jeg fik en enkelt appelsin i løbet af hele julen. Jeg lavede et lille hul i skralden og puttede en sukkerknald i frugtkødet. Den dag i dag står den appelsin, som det bedste, jeg nogensinde har smagt!”

    Dejligt du fandt noget i din postkasse Lene.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Det er altså så skønt at stå tidligt op til skønne fortællinger fra "de gode gamle dage"

Side 2 af 8 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •