Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 3 af 3

Emner: Rengøring af tæppe af hessian/jute???

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833

    Rengøring af tæppe af hessian/jute???

    Jeg har et gammelt tæppe fra min mor, som hun har broderet på. Det er af hessian/jute og det er temmelig snavset. Jeg ville gerne vaske det i en baljevand med lidt vaskepulver i. Men jeg er i tvivl om, hvor varmt/koldt vandet evt. skal være? Tør jeg? Jeg vil hængetørre det bagefter.

    Men jeg har fundet denne besked i Google:

    Jute: Jutefibre fås fra juteplanten, som har en højde fra 1½ til 5 m. Stænglens fibre anvendes til grove tekstiler som sække, gjorde, hessian mm. Jute anvendes til hessian og er en fiber som har været meget brugt som bæ-revæv i tæpper. I dag anvendes jute også ”dog sjældent” sammen med andre fibre i tæpper. Jute har ringe modstandsdygtighed over for sollys, slid, stærke alkalier og syre og den angribes let af mikroorganismer. Den krymper og udvider sig let, når den bliver våd, samtidig med kan der trækkes et brunt farvestof ud.
    Derfor ved jeg ikke, om jeg tør.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg har et juletræs tæppe fra 1974 som trængte til en gang vask, det blev skyllet op i en stor balje vand udenfor en sommer, med kuldslået vand lidt flydende brunsæbe derefter skyllet i eddikevand for mange af de uld garn som man broderede med dengang smitter af. hængte det op på tørresnoren drivvådt, gik så og tak lidt i det i løbet af dagen og da det næsten var tørt fik det en gang med strygejernet.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Tak, Hundeuld! Det er også mit juletræstæppe. Jeg turde ikke forsøge med noget.

    Istedet har jeg lagt forhænget ved køkkenvasken i blød. Der er en stor brun plet på. Det er heldigvis bomuld, så det har fået meget varmt vand.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •