Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Min norske sokkegarns trøje strikket i Entrelac/Neverkont . råd til ryg søges ?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2014
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    9

    Spørgsmål Min norske sokkegarns trøje strikket i Entrelac/Neverkont . råd til ryg søges ?

    Jeg er ved at strikke af rester fra min norske svigerindes sokkestrikning ... for at få bugt med rester .. der er mange .. så har jeg besluttet at strikke en trøje der ikke nødvendigvis bliver smuk at se på men hvor jeg får afprøvet diverse teknikker .. forstykket er jeg igang med og det bliver strikket i entrelac som efter en del pillen op faktisk er blevet rigtig fint (se bort fra farverne)

    WP_20170320_001.jpg

    Mit indlæg her handler lidt om I har nogle idé til spændende teknikker jeg kan bruge på ryg og ærmer ? vil så gerne lære noget nyt :)
    2014 MÅ blive magisk og det blev det .. og det er fortsat siden <3

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det du har lavet er virkeligt flot, hvorfor ikke lave ærmerne på samme måde, det bliver garanter din hygge trøje nr 1.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2014
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    9
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Det du har lavet er virkeligt flot, hvorfor ikke lave ærmerne på samme måde, det bliver garanter din hygge trøje nr 1.
    Tak for de pæne ord :) det er ren uld den bliver strikket i så jeg er ihvertfald sikker på den bliver varm nok :D

    Grunden til jeg vil strikke ryg og ærmer i noget andet er at jeg rigtig gerne vil lære nogle nye spændende teknikker :)
    2014 MÅ blive magisk og det blev det .. og det er fortsat siden <3

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hvad med at prøve skyggestrik
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2014
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    9
    Det er faktisk en god idé .. har tænkt på patent men er i tvivl om det bliver for tykt men jeg giver det et forsøg ... strikkede min første trøje i patent da jeg var 11 :D store pinde og en tålmodig farmor så kørte det bare.

    Kan da lige fortælle hvordan min oplevelse med entrelac er gået.

    Jeg sorterede alt mit "norske garn" og der var meget ... en kuffert, en papkasse og to bæreposer blev det til ... ikke kun sokkegarn fra regnbuesokkerne,men rigtig meget Alpaca og garn i den tykkelse var der også. Men nu havde jeg altså sat mig for at det skulle være en sokkegarnstrøje :) så jeg bænkede mig med min computer, garn og pinde

    ... strikkede en ribkant og ledte efter mønstre.. faldt over entrelac og synes det er en lidt sjov teknik så det skulle da prøves, og vi stod for at skulle en tur til Norge så tænkte helt galt kunne det ikke gå, for min svigerinde kunne da hjælpe hvis det gik helt galt.

    Fandt en video med vejledning og gik igang ... fumlede lidt til at starte med men fandt ud af det var min tankegang den var gal med, når jeg strikker tænker jeg jo lige op og ned, men her skulle jeg ligesom tænke "sidelæns/på skrå" så kørte det ... blev lidt skuffet ... det så faktisk ikke pænt ud.

    Den tern jeg strikkede fra retten (den der tages sammen fra retten) blev så grim :( prøvede at stramme garnet godt ved de masker men lige lidt hjalp det .. var efterhånden nået 4 rækker op .. men kender mig selv godt nok til at vide at det ville genere mit øje

    ... trævlede op og fandt et nummer mindre i pinde .. sokker strikkes på 4 men det virkede løsere på trøjen .. det betød også at ribben måtte lade livet og så var det om igen .. ny rib og så igang med mønster ... den famøse ret tern blev stadig grim

    ... det der er med den tern er at den skal løftes over ( på den video jeg lærte fra så det fint ud) men det gik bare ikke ... då på nettet igen for jeg kunne da ikke være den eneste der havde det problem .. fandt en anden video og der strikkede man den (vistnok det der hedder drejet sammen). så var det fint .. det er den måde jeg har brugt på det billede jeg har lagt op

    ... skal lige sige at halvdelen af arbejdet med nye pinde og trævlen op foregik i Norge og at min norske svigerinde der virkelig strikker uhyggeligt meget aldrig har strikket entrelac og dermed ikke kunne hjælpe mig, hun kan nemlig ikke lide at strikke vrang :D og i entrelac er der ikke rigtigt en vej uden om ... med mindre man tager den retstrikket og det er jeg ikke så meget for

    .. hun er en ørn til at lave måder hvor med man slipper for at strikke vrang .. i regnbuesokken er der f.eks 4-5 pinde vrang og 5 pinde ret .. på hele skaftet ... hun lærte mig at når man strikker vrang så vender man bare strikketøjet og strikker den anden vej på vrangen :D fedt .. så er sådan et par sokker hurtigt strikket :)

    Entrelac er for mig ligesom at spise peanuts ..når man først kommer igang tager man lige en til og en til ... umuligt at stoppe mens der stadig er nogle i skålen :D her tager jeg lige en tern mere.. nå ja en enkelt mere tager ikke lang tid ..og pludselig er pinden til ende .. jo jeg kan da lige finde den nye farve og strikke den første halve tern ... osv osv :D
    2014 MÅ blive magisk og det blev det .. og det er fortsat siden <3

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Når du strikker entrelac kan du spare vendinger og dermed tid, hvis du vænner dig til at strikke ret til begge sider - altså bliv på retten og strik ret til højre i stedet for at vende og strikke vrang. Det må da også være noget for din norske svigerinde :-)
    Her er et link:

    http://www.paapinden.dk/strik/at-str...ativ-til-vrang

    -for øvrigt er paapinden.dk lidt af en guldgrube
    Sidst redigeret af asta : 21-03-2017 kl. 08:08 Årsag: tilføjet link

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2014
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    9
    Citat Oprindeligt indsendt af asta Se meddelelser
    Når du strikker entrelac kan du spare vendinger og dermed tid, hvis du vænner dig til at strikke ret til begge sider - altså bliv på retten og strik ret til højre i stedet for at vende og strikke vrang. Det må da også være noget for din norske svigerinde :-)
    Her er et link:

    http://www.paapinden.dk/strik/at-str...ativ-til-vrang

    -for øvrigt er paapinden.dk lidt af en guldgrube
    Ja jeg har været inde og snuse og så godt den vejledning da jeg elsker at strikke på rundpinde ... Er dog ikke så habil udi strikningens kunst at jeg kan finde ud af det

    Vender tilbage iaften da jeg har et par spørgsmål til de par strikketøj jeg har gang i ... Det ene et hakketøj og det andet delvist hækling .. Jeg ved I her på siden er fantastisk dygtige så måske kan I hjælpe .. Men mere om det senere for nu går turen til Skagen :)
    2014 MÅ blive magisk og det blev det .. og det er fortsat siden <3

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2014
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    9
    man skal aldrig sige aldrig ... nu har jeg været inde og kigge på det link med at strikke baglæns og det er en super fin måde til entrelac så nu kører det bare derudaf med baglæns strikning :D tak for et rigtig godt råd :)
    2014 MÅ blive magisk og det blev det .. og det er fortsat siden <3

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2014
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    9
    er der en af jer der kender et godt link til tofarvet patent
    2014 MÅ blive magisk og det blev det .. og det er fortsat siden <3

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2014
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    9
    så har jeg kastet mig ud i tofarvet patent og det er rigtig hyggeligt at strikke ... mit store problem er hvis jeg taber en maske :( jeg kan simpelthen ikke finde ud af at samle den op pga omslagene ... ville ønske jeg ikke var så fummelfingret for det har betydet at jeg nu to gange har været nødt til at trævle op til ribkanten ... jeg har nogle problemer med arme og hænder efter adskillige år som syerske og det gør at jeg ind imellem ikke kan mørke hvad jeg laver og derfor kan der smutte en maske ... men man lærer jo noget hver gang man strikker en pind og øvelse gør mester :D

    Nu mangler jeg bare at hitte ud af ærmerne ... skyggestrik på det ene men hvad med det andet ...

    Mit andet problem er at jeg jo ikke er startet ud fra et mønster så jeg ved faktisk ikke hvad jeg gør ved ærmegabet og hvor stort det skal være og hvor mange masker jeg skal slutte af med på ærmerne ... har kigget efter et mønster på drops, men de der garngrupper kan jeg simpelthen ikke hitte ud af :( jeg er dum som en dør når det kommer til at finde ud af pindestørrelse og maskeantal ligesom jeg aldrig har lavet en strikke prøve, I ved 10*10 cm ... ærgerligt for man kunne jo samle alle de lapper til et tæppe ...

    Er ved at hakke en trøje ... en cardigan som jeg startede ud med fra et mønster hvor alt så fint ud ... jeg havde nemlig svært ved at finde lige den type cardigan jeg gerne ville have ... lang og lækker ... fandt den og kastede mig ud i projektet at hakke ... fed måde at strikke på faktisk ... købte så i H&M en cardigan fordi vi skulle i byen ... den er jeg blevet så glad for at jeg er gået væk fra det mønster jeg startede ud fra og istedet har målt den købte cardigan op på alle leder og kanter og hakker efter det ... jeg er ustabil når det kommer til mønstre og skifter mening og retning hvis det falder mig ind .. men det bliver ret spændende på den måde ... vil rigtig gerne lære at lave mønstre ...

    Mit andet projekt er en cardigan med hæklet bærestykke .... det går sygt langsomt med den og det er fordi jeg ikke strikker i det garn der står i opskriften .. men istedet købte et garn som min garnpusher sagde kunne bruges istedet .. mit problem er at jeg hellere ville strikke den i et bomuldsgarn men jeg ved ikke hvilken type jeg skal gå efter ... nogle idéer ... det jeg skulle strikke i er Lerke fra Dale ..22m og 31 pinde i glatstrikning på pind nr 3½ og og nr 4 i hæklenål giver en rude på 4*4 cm (hver rude er tre omgange) her er billedet af den cardigan det handler om .. kan I hjælpe mig med at finde det rigtige bomuldsgarn ??

    kun billede af cardigan.jpg
    2014 MÅ blive magisk og det blev det .. og det er fortsat siden <3

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •