Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: Hækle af stofstrimler

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    17 Aug 2011
    Geografisk sted
    Ry, østjylland
    Indlæg
    27

    Hækle af stofstrimler

    Hej.

    Er der nogle her inde der har erfaring med at hækle af stofstrimler??

    Jeg har prøvet mig på det, men oplever at stofkanterne desværre flosser så meget, at resultatet slet ikke bliver flot at se på .
    På de billeder der følger opskrifterne (f.eks. i ugeblade) ser resultaterne så fine ud, og det hæklede er flot. Sjovt nok synes jeg ikke man, på billederne, kan se hverken flossede kanter der stikker ud af det færdige arbejde, eller om der er en speciel hækleteknik man evt. skal bruge. Jeg har fundet ud af at stoffet ikke må være for løst i vævningen, så langt så godt.

    Er det bare mig der ikke forstår hvordan man gør, eller ...?


    Hilsen fra Hyggestrikker

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg har ikke prøvet at hækle; men mon ikke det vil hjælpe en del med kanterne, hvis du ruller stoffet imens du hækler ? Jeg ved nogle af dem der væver løber af stof strimler gør det.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    17 Aug 2011
    Geografisk sted
    Ry, østjylland
    Indlæg
    27
    Den mulighed havde jeg ikke lige tænkt på, så tusind tak til dig for det :-)

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Kan du ikke bruge noget af det "båndgarn", man kan købe. Det, der nærmest ligner flade snørrebånd.

    Senere: Jeg tænkte selvfølgelig på det der Spaghettigarn.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    17 Aug 2011
    Geografisk sted
    Ry, østjylland
    Indlæg
    27
    Jo, det kan man selvfølgelig sagtens. Men hele ideen for mig er at bruge div. stofrester, f.eks. fra duge, dynebetræk o.l. På den måte kan der laves noget kreativt ud af de materialer der i forvejen er "i huset", uden der kommer ekstra udgifter. Der ligger noget genbrugs-tanker i det, hvis du forstår hvad jeg mener .

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Ja, lige som man også kan væve kludetæpper med alt fra sengetøj til gamle t-shirts.
    Der er noget med, at man klipper det i lange strimler. Er det ikke hårdt at hækle med?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    08 Jan 2009
    Geografisk sted
    Langå 5874 Hesselager
    Indlæg
    443
    Jeg hæklede et sådant tæppe, engang i 70´erne.
    Jeg klippede strimlerne diagonalt (som skrå bånd), så trevler de ikke.
    De er også mere elastiske at hækle med. Lav dem ikke for brede.
    Jeg husker det som et stort arbejde, der var hårdt ved armene.
    Men flot blev det.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    17 Aug 2011
    Geografisk sted
    Ry, østjylland
    Indlæg
    27
    Tak for det, at klippe strimlerne diagonalt havde jeg ikke lige tænkt på, det må være metoden jeg skal bruge!
    Jo, det er anderledes end at hækle med garn, men arbejdet vokser hurtigt! Jeg hækler ikke så lang tid af gangen, kun det armene/hænderne kan holde til. Det handler ikke så meget om at blive færdig i en fart, men for min del handler det mere om at hygge med det arbejde der er gang i, dvs. at prosessen er det vigtigste. Så gør det ikke noget at arbejdet må lægges til side lidt.

    Jeg skal hækle en lille gulvmåtte til min mini-hobbykrog, "krogen" er enden af et indgangs-parti, ikke mere end ca. 1 1/2 - 2 kvm, hvor jeg har indrettet det til mit garn og hvad jeg ellers måtte have. Min mand har sat hylder, bogkasser, osv. op for mig, samt en lille lampe, så der bliver hyggeligt og lidt "huleagtigt". Der kan jeg sidde og sortere i garn, holde i orden i div. påbegyndte arbejder osv. osv. Lige en hyggekrog efter min smag, hi hi.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    08 Jan 2009
    Geografisk sted
    Langå 5874 Hesselager
    Indlæg
    443
    Det lyder hyggeligt med sådan en "hule".
    Sy strimlerne sammen så du ikke skal "hæfte" ender

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    17 Aug 2011
    Geografisk sted
    Ry, østjylland
    Indlæg
    27
    Tusind tak for de gode tip og råd til at få et godt resultat, det er lidt sjovere når det færdige arbejde kommer til at se "ordentligt" ud. Nu har jeg mod på det !!!

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •