Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 6 af 6

Emner: Gode råd til en nybegynder..(quiltning)...

  1. #1
    Mettevuns Gæst

    Spørgsmål Gode råd til en nybegynder..(quiltning)...

    Hejsa.

    Jeg har vovet mig ud i at sy et sengetæppe. Nu har jeg efterhånden fået syet forsiden sammen af 360 forskellige lapper. Har købt pladevat og bagside idag - så nu kan quiltningen begynde. Men når jeg nu står og stryger alle sømrummene pænt ud til siderne kommer jeg i tvivl om det er til at styre alle de sømrum når jeg skal til at quilte....måske jeg kunne stryge noget vliseline på bagsiden...?? -Og så læser jeg i opskriften at jeg skal ri de tre lag sammen inden jeg begynder at sy dem rigtigt sammen på maskinen....men hvor tæt skal jeg mon ri..?? Er for hver 20 cm for lidt...??

    Svar på dette og andre gode råd til en nybegynder udi quiltning er meget velkomne. -Og hvor er jeg glad for at jeg har fået købt bagsidestof og vat idag når nu vejret er som det er...rigtig indevejr.

    Mette(vuns)

  2. #2
    SanneG Gæst
    Når jeg quilter, syr og riningerne forholdvis tæt ca. 5 cm mellem. En anden mulighed er sikkerhedsnåle, sættes i forskudte rækker, de sidder bedre end alm. nåle. En tredje mulighed er quiltelim på spraydåse. De lægger bagsidestoffet plant, spayer lim på lægger vat, sprayer og tilsidst toppen. Limen forsvinder ved vask eller efter en vis periode, husker ikke hvor langt tid, den sætter sig ikke på nålen, hvilket andre limtyper har tendens til.

    Selve quiltningen skal du starte i midten og arbejde dig ud mod siderne.
    Hvis du quilter i lange rækker, så tag midtersyningen først og så skiftevis højre og venstre side.

    Glemte lige, til rining bruge jeg en ritråd, som er meget bløde, det fleste patchworkbutikker har den. Til selve quiltningerne bruger jeg en merc. bomuldstråd.

    Rigtig god arbejdslyst

  3. #3
    MissB Gæst
    Vil bare tilføje.
    Det er vigtig at alle lag ligger plant..så brug gulvet hvis du ikke kan have det på et bord.
    Også riningen skal begyndes indefra midten..mener jeg..
    Det fremgå ikke HELT klart af det forige ellers udemærkede indlæg.

    Det specielle ved trådene er at de ikke skal knække, eller sno sig, under quiltningen..derfor er de beskrevet så grundigt.
    Øhhh hvis du altså quilter i hånden.
    Nogle bruger også at vokse tråden, mener jeg.
    God fornøjelse,,,det blir et hyggeligt arbejde at sidde med, de lange vinteraftner.
    Stor respekt for at du lave sådan et arbejde.

    Missb

  4. #4
    MissB Gæst
    Hov, du skrev også det med sømmerum.
    Jeg er IKKE så erfaren..men vil prøve at hjælpe lidt.
    Det kommer lidt an på farverne i tæppet og måden hvorpå du quilter..mener jeg..(ret mig hvis jeg tar fejl.!)
    Hvis du kigger på tæppet lidt væk fra...så skal du vælge på hvilken side af sømmen du vil quilte.den side du vælger bliver IKKE fremhævet..det er lidt svært at forklarer.
    Hvis du quilter på maskine mener jeg man bare syr i selve sømmen.
    og læger sømmerummen så de "låser" hinnanden..
    Og ellers hvis det er mørke og lysefarver..ville jeg vende det til den mørke side.Og modsat den vej du vil quilte
    Jeg vil foreslå du går ned i en pachwork butik og får en vejledning.
    Hilsen Missb

  5. #5
    Mettevuns Gæst

    Mange tak

    Tusind tak for jeres gode råd. Quilte projektet er nu pakket ned i flttekasse nummer 117 (ca) og bliver nok først taget frem igen om et par måneder. Jeg skal nok huske at holde jeg orienteret når der igen kommer gang i projektet.

    :-) Mette(vuns)

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2009
    Geografisk sted
    troldhede
    Indlæg
    62
    glæder mig til at høre mere om sengetæppet

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •