Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: NY... Renovering mange spørgsmål

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    24 Jul 2016
    Geografisk sted
    Korsør
    Indlæg
    7

    NY... Renovering mange spørgsmål

    Hej.. Jeg var så letsindig at gå igang med renovering af mit dukkehus som har stået på loftet i ca 6 år.. Ikke fordi det trængte, men fordi jeg syntes det skulle males.. I guder det har grebet om sig, og det sølle maler-projekt var jo ik helt så lige til😳
    Nå men nu jeg jo gået igang, og ka' ik' lige gå tilbage i tiden 🙈
    Jeg har valgt at se sådan på det, at nu har jeg jo rodet mig ud i det, og så kan det godt være jeg ik er særlig håndværker-begavet, men huset bliver i de farver jeg kan li' og derved mere personligt..
    Mit spørgsmål lige nu er..
    1) Kan jeg tapetsere med gavepapir?
    2) hvilket lim el klæb skal jeg bruge for at det bliver bedst?
    Hvis nogen ligger inde med gode råd vedr. tapetsering, bliver jeg vildt glad..
    Er der evt en "smart" måde at måle væggene nøjagtigt op, så også det bliver pænt omkring vinduer og døre?
    Her er det gavepapir jeg gerne vil bruge på kvisten.. Tror de andre rum skal ha væv el savsmuldstapet, så jeg bare skal male i de farver jeg ønsker..
    image.jpg

    Her er lidt billeder af projekter

    image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hvor ser det spændende ud, jeg kan ikke hjælpe dig med dine spørgsmål, håber på der er en der kan.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Hvor er det et flot dukkehus - jeg har sendt en besked til en som jeg ved har gjort andre dukkehuse klar hvis hun måske kunne hjælpe dig - vender tilbage når jeg har hørt fra hende eller måske skriver hun selv herinde
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    15 Mar 2011
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    546
    Sikke et spændende projekt du er gået i gang med..

    Det bliver svært at tapetsere med gavepair. Det er sjældent ret kraftigt, så det vil krølle, hvis man bruger en for våd lim (fx tapetklister)
    Du kan måske sætte det op med en limstift, hvis du kan påføre limen i et jævnt lag?
    Prøv evt., på en skotøjsæske eller lign, og se om det kan lade sig gøre..

    Ellers skal du finde dig noget tapet.
    Nogle farvehandlere har udgået tapetbøger som de sælger eller forærer væk.
    (Jeg er selv farvehandler, og jeg sælger mine bøger, når tapetet ikke længere kan skaffes hjem.)
    Jeg har nogle rester, som jeg gerne vil sende til dig, hvis du selv vil betale portoen..??

    Jeg kender desværre ingen fif til opmåling af væggene, andet end du skal bruge målebånd og et godt øjemål..

    Håber du kan komme videre i dit projekt..
    Det kræver ærlighed, at sælge elastik i metermål..

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    24 Jul 2016
    Geografisk sted
    Korsør
    Indlæg
    7
    Tak indtil videre..
    God ide med at prøve at tapetsere gavepapiret på en papæsken først
    Jeg har selvfølgelig Googlet til den store guldmedalje og har besluttet kun at tapetsere bag-væggene, hvilket selvfølgelig gør det noget nemmere..

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    15 Mar 2011
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    546
    Citat Oprindeligt indsendt af Mettepigen Se meddelelser
    Tak indtil videre..
    God ide med at prøve at tapetsere gavepapiret på en papæsken først
    Jeg har selvfølgelig Googlet til den store guldmedalje og har besluttet kun at tapetsere bag-væggene, hvilket selvfølgelig gør det noget nemmere..
    Ja, Google er en god ven!!
    Det kræver ærlighed, at sælge elastik i metermål..

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    24 Jul 2016
    Geografisk sted
    Korsør
    Indlæg
    7
    Puuha.. Godt jeg lavede den prøve.. Det så jo Herrens ud ��
    Jeg skal vidst ha' fundet noget andet at tapetsere med��
    Vedhæftet fil 86133
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    24 Jul 2016
    Geografisk sted
    Korsør
    Indlæg
    7
    Puuha.. Godt jeg lavede den prøve.. Det så jo Herrens ud 😳
    Jeg skal vidst ha' fundet noget andet at tapetsere med🙊
    Vedhæftet fil 86133

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300
    sikke et flot hus. er selv virkelig glad for at arbejde med dukkehuse og bygge mine egne, selvom det lige nu ligger helt stille, fordi alt stadig er pakket ned i flyttekasser og vi endnu ikke har fået sat et gammelt køkken op i garagen til vores værktøj ;-) ja ting tager tid :-)

    gacepapir er svært at bruge, fordi det netop vil krølle, når det bliver vådt.

    den letteste måde at tapsere på, er at måle op og sætte det fast, inden du samler huset. jeg tror faktisk godt, at man kan tapsere hele bagsiden i et stykke og derefter samle det. men så skal du nok bruge noget glat at tapsere med og ikke savsmul, da der her er "dupper," som kan skabe problemer, fordi man ikke lige kan trykke dem flade.

    bruger du savsmul, så mål op, hvor samlingen er og tegn det op på bagvæggen med blyant, så ved du præcis, hvordan du skal måle det op :-) men det er et arbejde som tager tid ;-) til gengæld kan man blive virkelig grebet af det :-D

    når du maler, hvis du ikke er virkelig god til det, så brug en rulle. man kan få nogle helt små nogle i byggemarkeder. det er så let at få et jævnt lag, når man bruger en rulle. nu er jeg også selv håbløs til at male med en pensel, alting kommer til at se stribet ud, når jeg forsøger.

    du kan også tapsere med stof, bare brug stof-spraylim til dette og påfør det i et jævnt tyndt lag. husk at ekseperimentere med det først, så du får en fornemmelse af stoffet og limen :-) især patchworkstof har nogle utrolig flotte mønstre og er tit lidt tykt, så limen ikke så let ses igennem, hvis man får givet lidt for meget.
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    24 Jul 2016
    Geografisk sted
    Korsør
    Indlæg
    7
    Jeg har også fundet ud af at jeg IKKE dur' til det med pensel - det er forsøgt og gisp det blev dårligt..
    Har forsøgt mig med forskellige løsninger til tapetsering med gavepapir..
    Det bedste resultat blev et stk alm karton i størrelsen på bagvæg i rummet, hvor jeg med listift kun limede langs kanten på kartonen.. Så vil jeg med "et eller andet medgørligt klæb/tape sætte det fast..

    Første forsøg med lim på hele fladen af kartonen.. Man kan tydeligt se hvordan det krøller..
    image.jpg

    Andet forsøg med lim kun langs kanten.. Super godt.. Eller helt fint til mig..
    image.jpg

    Desværre er huset ik alene samlet som det nu engang skal, der er også superlim i ALLE samlinger, etager mm, så jeg kan ikke skille det ad og tapetsere eller male det må en nemmere måde..

    Var lige rundt i vores lokale genbrugsbutikker i dag, og se lige hvad jeg var så heldig at finde hos DANSK RØDE KORS til blåt 100 kr
    image.jpg

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •