Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 8 12345 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 80

Emner: Vanter fra fingerspidserne og op

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833

    Vanter fra fingerspidserne og op

    Jeg synes, jeg vil lave en ny tråd om mine vanter fra fingerspidserne og op.

    Start med at gå ind i linket og se, hvordan man starter strømper fra tåen og op: http://lillestrik.dk/flere-paa-pind/, da vanterne strikkes på samme måde.

    Jeg starter med at slå 2 x 6 - 8 masker op lige som til strømperne. Så strikker jeg en hel omgang drejet ret. Så tager jeg 2 masker ud (samler op mellem maske 1 og 2 og sidste og næstsidste maske og strikker drejet ret) på hver anden omgang på begge sider til tommelfingrene er brede nok. Jeg plejer at regne med 18 - 22 masker. Så strikker jeg bare en masse omgange ret indtil tommelfingrene er lange nok. Jeg beregner gerne en cm længere end tommelfingeren. Så 7 cm efter mine egne små, korte tommelfingre. Ellers længere, hvis jeg skal strikke større vanter. Når de er lange nok, så lader jeg bare maskerne vente på pinden.

    Derefter tager jeg en anden rundpind og gør det samme igen til selve vanterne. Jeg tager bare flere masker ud til hånden er bred nok. Så strikker jeg nogle cm (ca. 12 eller mere) til der, hvor tommelfingrene skal strikkes på.

    Så strikker jeg den ene side hen på vante A (den maskemarkøren sidder i), tager pinden med tommelfingrene og strikker den første tommelfinger A på (den med maskemarkøren). Så klipper jeg garnet på den anden vante B og strikker side 1 på den anden tommelfinger B sammen med vante B. Tommelfingrene skal sidde inde på midten.
    Vend og strik den anden side af vante B og fortsæt med at strikke tommelfinger B på. Fortsæt med tommelfinger A og vante A. Næste omgang strikker du hen til sidste maske på vanten og første maske på tommelfingeren og strikker dem drejet ret sammen. Fortsætter hen til vante B og gør det samme - bare modsat (yderste tommelfingermaske til venstre og første vantemaske til højre drejet ret sammen).

    Sådan gør jeg hele tiden på hver anden omgang til der kun er den yderste tommelfinger maske tilbage. Så strikker jeg de 2 masker indenfor drejet ret sammen, så der er lige så mange masker, som jeg tog ud til på selve vanterne. Og så strikker jeg manchetten.

    Der er godt nok nogle ender at hæfte (da jeg ikke strikkehæfter) og et hul at lukke (sy eller hækle sammen) i svømmehuden mellem tommelfingeren og pegefingeren.

    Jeg har ikke fundet nogen anden person, der gør på den måde. Jeg har bare prøvet mig frem, til det lykkedes for mig.

    Det er sikkert også muligt at strikke én vante ad gangen. Men jeg har vænnet mig til at strikke begge vanter samtidig.

    Her er starten på tommelfingrene:
    Omvendte tommelfingre1 002.jpg

    Omvendte tommelfingre2 001.jpg

    Endnu et par tommelfingre:
    Tall Ship Races 2 011 (640x441).jpg

    Og starten på et par vanter:
    Forsøgsvanter1 001.jpg
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af Strikkelene : 29-03-2016 kl. 11:48 Årsag: Fjerner et foto
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Man skal selvfølgelig ikke tage ud til vrist og strikke hæl, når det er vanter. Men de andre videoer på linket fra Lillestrik er også gode, når man vil strikke vanter den vej.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Her kan I se, hvordan jeg har strikket tommelfingre og vanter sammen. Det er maskerne fra tommelfingeren, jeg tager ind.

    Billede0129.jpg

    Nu er jeg ved at strikke manchetten. Den strikker jeg her: 1 ret, 1 vrang hele vejen rundt. Men man kan selvfølgelig også strikke en anden slags manchet.

    Når den er lang nok lukker jeg af. I mit tilfælde med en hæklenål.

    Billede0130.jpg
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Det er godt nok smart - tusind tak for link til lillestrik.dk det skal jeg helt sikkert prøve af
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg ved ikke, om der er andre end mig, der strikker vanter den vej.

    I øjebjikket kan jeg ikke strikke. Jeg faldt og noget gik af led i min højre albue. Jeg må ikke strikke i 3 uger. Jeg skriver langsomt med min venstre hånd.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Jeg ved ikke, om der er andre end mig, der strikker vanter den vej.

    I øjebjikket kan jeg ikke strikke. Jeg faldt og noget gik af led i min højre albue. Jeg må ikke strikke i 3 uger. Jeg skriver langsomt med min venstre hånd.
    Av det må sørme ikke være rart Jeg håber du kan få de 3 uger til at gå godt selvom du ikke må strikke - rigtig god bedring til dig
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Tak. Bare rolig. Lige så snart, jeg får lov til at strikke igen, så går jeg igang igen med varmestuestrik.

    Mon Mosehuset er igang med nogle.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Er der nogen, der har prøvet min strikkemåde til vanter?

    Hvis ja, må vi se resultatet?

    Det er tilladt at strikke snoninger, rib eller mønster på, som I har lyst til.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg går snart igang igen med nogle nye vanter.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg er igang med et par nye vanter (herrestørrelse). Tommelfingrene er klar til at strikke på selve vanterne (som jeg er startet på).
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 1 af 8 12345 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •