Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 7 12345 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 64

Emner: indbrud og tyveri i vores have

  1. #1
    Johannasdatter Gæst

    indbrud og tyveri i vores have

    Ehm - undskyld jeg spørger - er der andre end os, der har nogle af dem her i deres haver?
    Og hvad gør i så ved det?

    Indtil videre blev vi frarøvet:
    vores 3 georginer
    4 store stokke rhabarber (skete weekenden over)
    1 stk. fint udviklet peberrod
    alle salatspirer 3 gange
    alt persille, såvel spirer og store planter
    endda i rosenbedet åd de en helt marguerit på fomiddag

    Så kan det være nok!

    Trist havehilsen
    fra Johannasdatter
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Saml op saml op og giv dem kogende vand.. der er ikke andet at gører, de former sig som ukrudt...

    Og få fat i nogle pindsvin, de kan lide snegle..

    Så er der også den her
    http://www.snegleforum.dk/shop/frontpage.html
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Johannasdatter Gæst
    altså hundeuld dog - tak for linket til snegleforum.

    jeg citerer lige derfra:
    Kampen mod sneglene har fået utallige haveejere til selv at leve som snegle: de kravler rundt i mørket, især i fugtigt vejr, og roder under blade og i kompostbunker. I lommelygtens skær udfører de massakrer med kogende vand, salt, sakse og skarptslebne skuffejern.

    Hundeuld - hvordan kunne du vide så præcist, hvordan jeg har haft det de sidste dage???

    Fra til - TAK, hundeuld - du har reddet min fomiddag.

    ses herinde
    Johannasdatter

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Velkommen i klubben af invaderede Husk, når du evt. bytter planter med andre, at få skyllet top/rod rigtig godt og set efter, at der ikke er hverken snegle eller æg i...

    Man kan godt leve med dem - det kræver "blot", at min indstiller sig på det og iø finder frem til en fornuftig måde at bekæmpe dem på, så de ikke tager overhånd. Gør man intet, kan man godt glemme alt om at have haven som fornøjelse.

    De begyndte deres indtog i min have i 2002 - og efter min ringe overbevisning kan kun naturen i sidste ende finde metoden til at gøre dem til en naturlig bestanddel. Men der er mange måder at holde dem nede på og du skal finde frem til den, der passer til dig og din have.

    Det hjælper ikke at ihvertfald ikke i min have
    og Julemor

  5. #5
    jane72 Gæst
    hørte i radioen den anden dag, at studieværten havde ligget på knæ med en skarpsleben saks og en spand... og havde halveret (eller rettere fordoblet) sin sneglebestand i haven...

    go' jagt

  6. #6
    GreteR Gæst
    Setter du ut skåler med salt eller øl, så kryper sneglene opp i det og dør.

    Du kan eventuelt legge bark rundt plantene, for sneglene liker ikkje å krype på dette.

    Så dumt at du har fått ødelagt din sommerhage på grunn av desse kjedelige krypene.

  7. #7
    Johannasdatter Gæst
    Hi, hi - Jane72 - den er god. Det må have været meget pinligt for studieværten...

    Skov- og naturstyrelsen har på deres hjemmeside også en snegletest. Den lavede vi i går sammen med pigen. Slæbte hende også med i planteskole for at høre hvad gartneren siger; det lykkedes åbenbart for hende at komme af med noget af snegleskrækken.
    De var så søde i gartneriet og forærede hende en lille bitte flittiglise med små lyserøde blomster. Da vi kom hjem gik vi i haven med en dåse og samlede 114 bæster. Det var hun med på. Hun forstår nu bedre hvorfor der skal være salt i bunden af dåsen. Hun gik også og vaskede blomsten inden den blev plantet. Må hun være heldiger end hendes fostermummy med grønsagerne.


    Jeg må vel lære at leve med krabaterne. Derfor er drivehuset nu udvidet med salat og urter. På gangen ligger en stak våede aviser, vi kontrollerer flere gange om dagen.

    Og så har jeg en idé om at det er nu at vi skal bygge en urtespiral. Hvis ikke nu, hvornår så ellers?


    Lidt eftertænksome aftenhilsner til alle fritidsgartner på rokken
    Johannasdatter

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    og husk så både tagetes og hvide pottemarguritter kalder dem ind i haven i hobetal.
    Bestanden her er faldet drastisk siden jeg beslutte at marguritter og tagetes er kønnene i naboen have.
    Derimod må du gerne plante spanske marguritter.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Hornslet
    Indlæg
    163
    Jo jo jeg kender skam også til dem.
    Her i vores have har de ædt af georginerne, stokroserne, hostaerne - og nu er de gu'hjælpe'mig også begyndt på hortensiaerne

    Jeg salter dem. Jeg ligger godt nok ikke på knæ i mørket og leder efter dem, men jeg er næsten dagligt en tur rundt i haven når duggen er faldet - og også gerne om morgenen. Det får dem ikke væk, men bestanden holdes nede. Jeg har hørt at de kan få 400 unger på en sommer - hver! Men jeg ved ikke om der er hold i det tal.....
    Knus
    Bibber

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    fyn
    Indlæg
    69
    Ja jeg er også med i klubben, har været igang med at udrydde flere gange, men det er godt nok lidt af et arbejde når man har en skov der ligger op til ens have.
    _____________________
    Rokke hilsen Karma

Side 1 af 7 12345 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •