Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Julehygge 23-12-14

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 23-12-14

    Bedste og Elias 23 dec_400_150.jpg

    Skal vi kigge efter den røde kasse i den mellemste skuffe Elias, der skulle meget gerne ligge de nisser som vi lave nisselandskab med da din mor var barn, kan du kigge om den er der endnu. Elias kom ind med æsken, det var dejligt du kunne finde den Elias for jeg kan fortælle dig at
    nisselandskaber hører manges jul til – eller har gjort det. Store mængder vat var sne og et spejl eller lidt stanniol på noget karton en tilfrossen sø.untitled.jpg Nisser blev lavet af røde piberensere, og købte man også grønne piberensere til træer, var der ikke behov for mange flere indkøb. Jo, en model af en typisk dansk landsbykirke, nogle stearinlys og nogle træer, hvis det ikke blev til noget med de grønne piberensere. Nisselandskabet blev placeret i vindueskarmen, på buffeten eller sofabordet, en reol eller hylde eller en radiator, da de fortrængte kakkelovnene. Dem vi har her i æsken er fra et varehus der hed Dalls Varehus i København, de sendte et dejligt katalog ud hvert år med alle jule tingene i og det katalog blev slidt op, or der skulle jo tages nogle " store" beslutning om hvad der skal kunne købes i år og hvor mange penge vi havde til det.


    Skikken med nisselandskaber går formodentlig tilbage til 1920’erne. I 1926 viste Vore Damers Jul et primitivt nisselandskab, men kaldte det en borddekoration. Inspirationen hertil kan stamme fra flere forskellige steder. Butikkernes vinduesudstillinger med store nisselandskaber greb om sig i 1920’erne, hvor butikkerne begyndte at konkurrere med hinanden om at skabe gadens, kvarterets eller byens bedste vinduesudstilling. Samtidig begyndte den romersk-katolske julekrybbe at vinde indpas i Danmark, formidlet blandt andet af Familie Journalen, der første gang udgav klippeark med julekrybber i 1921.
    Omkring 1930 havde radioen fundet vej til de fleste danske hjem, og radioen blev en god formidler af nisselandskaber, som man bl.a. kan se hos grisehandler Oluf Larsen i 12. afsnit af Matador om julen 1936.


    I dag laver mange børn selv deres nisselandskab med fine figurer og huse. Før var det ofte forældrene, som lavede landskabet om aftenen,images5C6S3195.jpg så det til børnenes store overraskelse pludselig en skønne morgen stod der og vaslede julens komme.


    Tegning: Annesofie
    Tekst: hundeuld
    Sidst redigeret af hundeuld : 22-12-2014 kl. 23:25
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg kan huske vi måtte gå op i Tatol for at købe 1 pose vat og den skulle genbrugs mange år før vi fik lov til at få en ny. Og den med spejlet den blev også brugt, vi lavede små runde kugler af vattet også skulle det forstille svaner ak ja, en dejlig tid.

    Prøv lige at kigge på det her link http://www.tatol.dk/
    Sidst redigeret af hundeuld : 23-12-2014 kl. 08:56
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Nej hvor sjovt, lige netop denne type piberensenisser har mine forældre stadig, og da vi var hos dem i søndags, hang de både i gardinerne og på ledningerne til lamperne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Ren nostalgi her. Johhh sikke et dejligt stort nisselandskab vi havde.
    Det blev udbygget år efter år.
    Og ja, jeg tror ikke vores Tatol "Hos Mary" solgte så meget var hele år, som bare på mdr. Indtil jul.
    Og en nissehule med lys i manglede heller ikke. Far riggede pærer fra cykellygter og batterier til.

    Altså da, hvor er det en skøn julekalender.
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    Ja man skal lige ind og hilse på Elias og bedstemor,
    og se hvilke minder de fremkalder.
    Meget hyggeligt.
    God lillejuleaftensdag til alle Strik's

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •