Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Julehygge 22-12-14

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 22-12-14

    Bedste og Elias 22 dec_400_150.jpg


    Bedste og Elias sad og spiste frokost:

    For små og store børn kan ventetiden indtil jul være lang og næsten uudholdelig. Dagene slæber sig af sted, og det kan være svært at holde styr på, hvor mange dage der er tilbage til juleaften; men du Elias kan jo nemt holde styr på det for du har jo både ur og computer, i gamle dage var det ikke alle børn der havde et ur, de viste når gadelyset blev tændt på landet så skulle man gå hjem, det var ens for alle børn og når det drejede sig om jule måneden så var der meget langt til den 24-12; men så kom der noget der hed julekalender. Her er lidt om hvordan det var at have en julekalender dengang du kan læse Elias


    redskab til at holde styr på det,l er den trykte julekalender, hvis historie i Danmark begynder i 1930’erne. Ideen er egentlig tysk og kendes tilbage fra 1903. Bag de 24 låger var der tegnede motiver med relation til julen og aktuelle emner, men i Danmark måtte vi en omvej, inden vi landede på den løsning. I 1930 udkom Børnenes Julekalender, der var udformet som en afrivningskalender med dato, farvelagte tegninger og tre små julevers. Måske den var for let for utålmodige sjæle at komme til at bladre i, for i 1932 blev den første danske lågekalender lanceret.untitled.jpg

    En esbjergenser har fortalt, hvordan hun som barn i 1930’erne tiggede og bad sin far om 2 kr. til en julekalender. Men nej, - sådan ruttede man ikke med pengene! Det lykkedes hende at finde en anden sponsor, og dermed var en ny juletradition skabt for hende. Og hun slap ikke sådan lige af med sin første julekalender, for når julen var ovre, blev lågerne lukket og kalenderen pakket ned sammen med de øvrige juleting, så den kunne bruges næste år igen. Og næste år igen. Genbrug af julekalendere var endnu almindeligt i 1960’erne og blev først udfordret, da Danmarks Radio fra 1962 begyndte at udsende en TV-julekalender med tilhørende ny trykt kalender hvert år.

    Tegning: Annesofie
    Tekst: Bente / hundeuld
    Sidst redigeret af hundeuld : 22-12-2014 kl. 10:06
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Uha hvor jeg kan huske de der kalender der skulle sættes sammen først, der kom 3 i en pakke, en til os hver fra en onkel og tante fra København og den blev gemt og gemt.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Sådanne samlerkalendere kan jeg også huske.
    Jeg fik altid, trods ikke så mange penge i hjemmet, nogle fine store samlesæt.

    Senere fandt jeg ud af, det nok mest var for min fars skyld, han elskede alt sådant noget udfordrende samle noget, med store og indviklede samlevejledninger.
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    Julen er for alle - også forældrene :o)
    Næææ en Skrabekalender kan ikke genbruges...
    God julemandag til alle Strik's

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Jeg vandt sådan en kalender da jeg gik i 2 kl. - i 1962 tror jeg. Det var klassens julekalender, der blev trukket lod om på sidste skoledag før juleferien. Forsiden var et smukt billede af figurerne i juleevangeliet i noget kraftigt blankt pap med glimmer.
    Det var et gevaldigt snevejr og kalenderen var for stor til at være i min skoletaske så den blev pakket ind i avispapir og så måtte jeg skynde mig hjem inden det hele blev gennemblødt. Jeg havde den i adskillige år og fik hvert år lov til at fylde pebernødder i rummene. Ikke særlig spændende men jeg elskede den julekalender og blev ikke træt af at kigge på den og øve mig på at tegne figurerne på forsidebilledet.
    Og det dér med at komme hjem til tiden når man er opvokset på landet - ja, det var når kirkeklokkerne ringede man skulle vende næsen hjemefter. Dengang ringede de ikke på samme tid året rundt så man kunne altid nå at komme hjem før det blev mørkt - om sommeren passede det med aftensmad.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •