Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Julehygge 21-12-14

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 21-12-14

    Bedste og Elias 21 dec_400_150.jpg




    Bedste, er det rigtig at man ikke havde penge til at købe julegaver for da du var lille pige og man kun fik bløde pakker med tøj som man alligevel skulle ha, det siger mor er rigtig da jeg ønskede mig en ny cykel til jul, far sagde også at det var der ikke penge til, så jeg måtte finde på noget andet at ønske mig. Bedste smilte indvendig for den cykel han ønskede sig stod oppe i gæsteværelset på loftet. Men nu emnet var oppe ville hun fortælle Elias hvordan man fik råd til noget til jul hvert år, for man sparede nemlig op med julens glæde.

    »Julen varer længe, koster mange penge« konstaterede Peter Faber allerede i 1848 i Højt fra træets grønne top. Også i dag taler mange om de store udgifter til julen og ikke mindst til julegaverne.

    Igennem tiden er der gjort forskelligt for at gøre udgifterne til julen knap så mærkbare. Et af midlerne var Julens Glæde, som fandtes mange steder i Danmark. De ældste kendte foreninger er fra Rudkøbing (1884) og Silkeborg (1891), men på Esbjerg-kanten var man også godt med. I 1890’erne var der Julens Glæde tilknyttet flere afholdsloger i Jerne.

    Hver uge kom et bud ud til medlemmerne, der så betalte, hvad de kunne undvære i den uge. Det kunne være ti øre som mindstebeløb, men typisk en krone eller to. Beløbet blev enten indført i en sparekasselignende bogJulens-Glæde-1931-indbetalte-beløb-001-679x1024.jpg, eller der blev indklæbet et mærke i bogen.5.jpg Bogen lå hos medlemmet, som på den måde løbende kunne følge med i sin opsparing.

    Der var et minimalt årligt gebyr for at være medlem. I 1925 var det typisk 1,50 kr., og heraf det fik buddet 1. kr., kassereren 30 øre, og så var der 20 øre til administration. De ugentligt indsamlede beløb blev sat i sparekassen på en bog i Julens Glædes navn.
    Julens Glæde var meget udbredt og ikke mindst populær i hjem, hvor manden ikke altid gik den lige vej hjem med ugelønnen. Med Julens Glæde blev der også jul og julefred i disse hjem, for den ugentlige opsparing gav mulighed for at købe fødevarer og julegaver.

    Her er lidt fortælling
    læs mere her

    Tegning: Annesofie
    Tekst: Hundeuld/ Bente
    Sidst redigeret af hundeuld : 21-12-2014 kl. 00:39
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    I mit hjem på Fanø blev der sparet op på denne måde, nogen af jer andre der har prøvet det ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    08 Jan 2009
    Geografisk sted
    Langå 5874 Hesselager
    Indlæg
    443
    Ja, jeg er opvokset i Skanderborg der blev det også brugt.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Ja, det var også noget mine forældre og naboerne brugte.
    Jeg er vokset op i en landsby mellem Kolding og Vejle.
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Også her i Vestjylland mellem Holstebro og Skjern har det eksisteret så længe jeg kan huske - og det er ret længe

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg faldt lige over den her sætning

    Der var et minimalt årligt gebyr for at være medlem. I 1925 var det typisk 1,50 kr

    Va' søren havde de også gebyr den gang .)
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    Har lige læst om et Grillbar,
    der i 10 år - har haft en spareforening, ala den omtalte.
    Jeg har også en - har en lille bitte pension, der udbetales én gang årligt.
    Aftalte med banken at den sku' udbetales d.1.12,
    men de juleklokkede i det - så jeg får de 2000kr pr. 1.1.
    Godt at vide, at gebyrer ik' er en nymodens foranstaltning

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •