Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Julehygge 19-12-14

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 19-12-14

    Bedste og Elias 19 dec_400_150.jpg

    Uha Bedste hvor er det altså gråt og trist udenfor skal vi ikke tænde nogle stearin lys og spise det sidste Nutella fra i går . vil du så fortælle noget om julen da du var lille barn for 100 år siden. Bedste ruskede Elias i håret, SÅ gammel er jeg altså ikke Elias.

    Men optakten til julen var en herlig tid. Bare det lov til sig mæt i ferskt kød og kødsuppe, fedtegrever og finker var noget særligt, da man ellers resten af året var henvist til det meget salte og tørstfremkaldende kød fra saltkarret. Desuden gav slagtningerne anledning til afholdelse af pølsegilder, hvor menuen stod på sorte pølser, derefter ribbenssteg og stegt medisterpølse – alt sammen skyllet ned med hjemmebrygget øl. Efter spisningen spillede man kort eller tog sig en svingom, inden gæsterne blev sendt hjem på en portion varme finker med rugbrød til, og dertil drak man kaffe med kandis det er sådan nogle brune stykker sukker.


    Ikke øl – man skulle jo være klar til at arbejde næste dag, hvor f.eks. lysestøbning stod på programmet. Til fremstilling af lys brugte man talg fra de ny slagtede får og okser. Man lavede en mængde forskellige lys, tykke til festbrug, tyndere til almindelig brug og endelig de ganske tynde, pråsene. På denne tid af året glemte husmoderen heller ikke at lave et tykt lys, der var tregrenet foroven. Det skulle bruges Helligtrekongers-aften. Til daglig brugte man de tynde pråse med en væge af blårgarn, der kun var dyppet en enkelt gang i tællen. Det gik bare ikke til julen. Da skulle man nemlig – som til andre festlige lejligheder – have rigtig tykke lys med væger af tvistgarn. Disse lys blev ofte støbt i særlige forme, mens de fleste almindelige lys blev lavet ved at dyppe vægen ned i varm, smeltet talg, indtil lyset havde fået den ønskede tykkelse.

    Skulle vi prøve at lave stearinlys Elias, vi må ud på Nettet for at finde ud af hvordan man gør i dag.


    Her er der et et link til hvordan man laver stearinlys. Så brugte Elias og Bedste resten af dagen med at lave lys i nogle gamle kopper .gt02decmsl_candleht2_xl.jpg

    Tegning: Annesofie
    Tekst: Hundeuld/ Bente
    Sidst redigeret af hundeuld : 19-12-2014 kl. 09:42
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det kan bomuldsgarn og strikkepinde også bruges til :)
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Spændende læsning. Tak.

    Jeg kommer til at tænke på Kirkens Korshær genbrugs i Vejle.
    Inden for døren står der en stor spand, hvor de der har lysestumper smider dem i, og alle stymperne, store og små, bliver så smeltet om til fine lys, der bliver solgt i butikken.

    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    Hvordan lugter det, når lys af fåretalg brænder?
    Jeg hjælper lidt til på det lokale museum,
    og vi fik netop den slags lys forærende for nyligt.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •