Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Julehygge 13-12-14

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 13-12-14

    Bedste og Elias 13 dec (1)_400_150.jpg

    Elias gik og puslede inde i stuen hvor kommoden stod , nede i den nederste skuffe var der et lag avispapir, det skulle undersøges om der lå noget nedenunder det og der var sandelig noget dernede under avispapiret nogle gamle glansbilleder af engle. Bedste hvad brugte man de gamle engle til, råbte Elias ud til i køkkenet, Bedste kom ind til Elias og kigge med, ja ser du Elias det er ikke din mors, men mine gamle glansbilleder som jeg ikke har set i mange år, jeg troede at de var blevet væk , det er nok din mor der har gemt dem der, for hun måtte ikke lege med dem kun kigge, så for at drille mig har hun lagt dem under avis papiret.
    Jeg fik dem da jeg var 8 år af min moster, det var noget meget fint at have dem, der var ikke ret mange der fik sådan nogle glans billeder fordi de var så dyre. En dag havde jeg dem med i skole for at mine skole kammerater skulle se dem, blev vores lærerinde helt rundt på gulvet for efter at pigerne havde set dem, tog hun dem med ind på lære værelset for at de ikke skulle komme til skade.
    Når du har kigget på dem Elias må vi heller finde et sted hvor de ikke tager skade af at ligge, for sådan nogle gamle glansbilleder er meget dyre i dag.

    B%20&%20E%20advent%202.jpg

    Forklaring:

    En engel (fra græsk angelos, "sendebud" eller "budbringer") er i mange religiøse traditioner et åndeligt væsen, som hjælper eller tjener for en gud eller guder, eller som mellemled disse og mennesker imellem.

    Engle ses ofte afbilledet som børn, som flyver rundt og spiller på en lang basun eller harpe, og optræder traditionelt i forskellige variationer af julepynt


    http://da.wikipedia.org/wiki/Engel

    Tegning: Annesofie
    Tekst: hundeuld

    Lidt ekstra oplysninger fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv:

    13. december: Lys i mørket - Luciaoptogene


    Lys i den mørke årstid har altid haft stor betydning, og i dag er Lucia-optogene del i juleforberedelserne, selv om de intet har med jul at gøre.

    Lucia kommer af det latinske ord lux (lys). I følge legenden døde Sankta Lucia som martyr for sin kristne tro på Sicilien i 304. Hendes helgendag var 13. december, der var årets korteste dag efter den julianske kalender, indtil den ved overgangen til den gregorianske kalender i Danmark i år 1700, i Sverige i 1753, blev 21. december. Især i Vestsverige var der opstået særlige traditioner i forbindelse med »lussenat«, den lange nat mellem den 12. og 13. december. Dyrene fik »lussebitar«, inden gårdfolkene selv spiste »tre frokoster før dag«. Trods flytningen af vintersolhvervet – og det traditionelle ædegilde blev afholdt i selve juledagene – levede Lucia-festen videre som en lysfest.

    I slutningen af 1700-tallet medbragte tyske håndværkersvende en juletradition fra egnene omkring Rhinen, hvor en hvidklædt pige med lys i håret gik rundt og delte godter ud. I Sverige blev det til Lucia-optoget med en luciabrud i spidsen, fulgt af hvidklædte piger med lys i hænderne.

    Afholdsforeninger, aviser og ugeblade var storarrangører af Lucia-optog i Sverige i mellemkrigstiden. Som en slags skønhedskonkurrence var det godt pressestof med gode billeder af »den gamle, smukke tradition«.

    Frantz Wendt, den danske generalsekretær for Foreningen Norden, var begejstret og fik i december 1942 Svenska Klubben til at introducere skikken i Danmark. Her slog den hurtigt an, fordi den gav en besat nation fælles håb om en lysere fremtid.

    Luciaoptog ved Foreningen Nordens december fest på Hotel Esbjerg, Skolegade 31 den 11. december 1953. Forrest ses nærmest messeklædte drenge (på svensk hedder de »stjärngossar«) med høje, spidse hatte med påklistrede stjerner. Dernæst følger Lucia-bruden med lys i kransen på hovedet og til slut ses brudepigerne. Foto: Knud Rasmussen. EBA 50129-050.
    Sidst redigeret af hundeuld : 13-12-2014 kl. 09:08
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Har i nogle minder om glansbilleder ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Åhh ja - det bedste var når jeg kunne få et gammelt ugeblad af min mormor, og så bukke siderne op, sådan udenpå hinanden, så kunne jeg på den hvide kant der var i siden, der nu lå opad, skrive om det var katte, hunde, engle, nisser og med eller uden glimmer. Så var det lige til at finde, når man skulle bytte med vennerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Ja se hvor minderne kommer væltende.

    Hvor kan jeg også huske de der byttehæfter , vi lavede til at have med i skole. Så tog man et bytteglansbillede og stak den ned mellem to "lommer" i venindens byttehæfter, og så kunne man i spænding lukke op og se hvad man havde byttet sig til.

    Ikke bytte, glansbillede blev ofte limet ind i et album (man måske var heldig at få i julegave) lim var der ikke penge til, så det blev en omgang melklister de blev limet ind med.
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    Jeg har lige købt 7-8 ark :o)
    Vil bruge dem i nogle veninde hilsner.
    God lys-lucia aften
    Reste-Pia

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Jeg har stadig mine glansbilleder og kigger som regel bøgerne igennem når jeg støder på dem i gemmerne - det er så hyggeligt.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg sidder og mindes de der glansbillede "bøger" med folde sider; men så er der et eller andet der lige vil frem af minderne, var der ikke et vers man sagde når den man byttede med skulle have et billede ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Horsens
    Indlæg
    175
    Ja, disse minder. Jeg havde også glansbilleder og vi brugte de brugte skolehæfte til at folde dem sådan at billederne ikke kunne falde ud. Så byttede vi i skolen og hvor der var mulighed.
    Men det vers du taler om kan jeg ikke huske Bente.
    En hilsen fra en glad strikkepige.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det kan være mig der husker forkert. Men se lige de herlige glansbilleder på denne side, der er nogen i mindes, jeg gør i hvert tilfælde.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •