Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Julehygge 6-12-14

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 6-12-14

    Bedste og Elias 09 dec_400_150.jpg


    Mel: Glade jul
    Pakken er rød, sløjfen er blød
    Lys der brænder med en glød
    Sølle snemand, der ligger i sø
    Når han smelter, blir han til "grød"
    Der er tryllet med dej
    Det hele går som en leg



    Elias kom stormende ind af døren og råbte Bedste vi skal lave Hokus Pokus Filijuleting i dag, jeg ved ikke hvad det e,r men mor siger du kan lave sådan noget. Bedste smilede tænk at tøssen endnu kunne huske det fra hendes barndom, dejligt tanke. Ja det må vi da til at kunne finde ud af Elias og så gik de i gang.

    Hokus Pokus Filijulepakkestager!
    Nu skal vi trylle et par julestager frem, forklædt som pakker. Og i varmen fra lysene er en snemand ved atsmelte...
    Allerførst skal vi have lavet sådan en dej, en modellér masse, som er smidig og holder formen. Målene her er omtrentlige! Der kan være forskel på eks. melet.

    1 dl varmt vand fra hanen 
    1 spsk madolie 
    3 dl billigt hvedemel 
    1 dl billigt FINT salt
    Disse 4 ingredienser æltes og æltes og æltes GODT og GRUNDIGT sammen (man kan ”snyde” og bruge et ælte program på bage maskinen, hvis man har sådan en). Hvis dejen, efter store anstrengelser og tålmodighed ikke vil samle sig, kan man tilsætte en tsk varmt vand og ælte videre. Endelig ikke mere end 1 tsk ad gangen. Er dejen blevet for blød og klistret , må der lidt mere mel i, indtil den arter sig.
    Den færdige dej skal hverken hæve, hvile, køle eller noget andet – den er klar til brug. Pakkerne laves eks ved at rulle en kort, tyk pølse , som klappes let på siderne og foroven for at blive mere ”firkantet”. Læg den på en bageplade, inden den dekoreres videre med ”bånd”, som laves ved at rulle noget dej ud og med en kniv skære strimler. Et lille fif er, at lade kagerullen glide på lidt forhøjning i hver side, så dejen får ensartet tykkelse ikke rulles helt flad. Til slut laves hul med lysene, som senere skal sættes i pakkestagerne. Lysene må endelig ikke komme med i ovnen! Nu skal vi nemlig til at udtørre tingene, LANGSOMT.

    Nov%20Julepakkestager%20og%20smeltende%20snemand01.jpg

    Får tingene for kraftig varme, risikerer man, at de sprækker. Der findes givet mange gode erfaringer medalternative udtørring, måske på badeværelsesgulv, radiator og jeg har sågar læst om microovn. Men jeg har afprøvet og kan anbefale, at sætte tingene ind i kold ovn og sætte denne på 70 grader. Efter 3 timer tjekkes, ved at se i bunden af tingene (de er ikke så varme), om den ser ud til at være i god tørring.
    Man kan så hæve temp en anelse. Og efter et par timer måske en anelse igen. Jeg har max været oppe på omkring 120 grader til sidst og da holdt godt øje med, at tingene ikke tog skade. Og ja det tager lang tid, så
    det kan være godt at starte en julehyggedag med og så have andet at tage sig til, mens tingene tørres.
    Når man synes, at de nu ser fint tørre ud, tages de ud og køler af på en rist. Og lad dem nu køle godt ned, før de evt males, pyntes med pålimede perler, pailletter eller måske glimmer og glansbilleder – frem med
    fantasien. Sættes lysene i, mens de er meget lune, går der skår i juleglæden, for de vil så smelte ud over alle breder, blive skæve og vælte. Tro mig, jeg har prøvet det ;) Til slut kan det være en god idé at give stagerne
    noget klar lak, når altså pyntningen er færdig og tørret. Vandfarve/farvelade er glimrende at male med, hvis

    Nov%20Julepakkestager%20og%20smeltende%20snemand02.jpg

    Og så lige den smeltende snemand ;) Han blev lavet af dej, der var til overs, da stagerne var lavet og han blev bagt sammen med dem. Dejen blev rullet ud som tidligere beskrevet, stukket ud med en dåse, jeg
    havde ved hånden. En kugle blev trillet til hoved og trykket ned i cirklen. Cirklen blev trykket lidt ind hist og pist med en finger, så den ikke længere var helt rund. En gulerodsnæse blev trillet og sat på hovedet med
    en tandstikker for ikke at falde af. Knapper og øjne, lidt pailletter (kunne måske også være peberkorn ). Den overraskede mund, en rund glasperle. Armene, et par let viklede stykker sort, tyk dekorationstråd af metal
    (men et par kviste kunne måske også have været brugt). Og selvfølgelig har en snemand halstørklæde på, så der blev trillet en lang, tynd pølse og lagt om halsen på ham.

    Link til masser af idéer med saltdej/trylledej:

    Tegning: Annesofie
    Tekst: Zep - hundeuld
    Vers : Michsu
    Sidst redigeret af hundeuld : 05-12-2014 kl. 23:22
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Må i få en rigtig god lørdag,,
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Tror der har været en sættenisse på spil i dagens tegning (eller måske skal man bare stå på hovedet )
    og Julemor

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Put lige noget leverposteg på dine briller og kig den anden vej fru moder...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    og Julemor

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja det er godt med dig :))) så kommer der 2 i det her indlæg, jeg syntes egentlig det er dejligt alt ikke er så perfekt :)
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Det er nu lige før, jeg ikke når mine morgengryn før julekalenderen skal kikkes....sådan var det vel også for 65 år siden

    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    08 Aug 2013
    Geografisk sted
    7790 Thyholm
    Indlæg
    611
    Trylletralala og leverposteg på brillerne,
    her skinner solen - så det kan kun blive en god dag.
    Hyg jer, alle Strik's

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •