Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 16

Emner: Dukkehuset

  1. #1
    Sussie Gæst

    Dukkehuset

    Jeg vil her starte en tråd, der ligesom er begyndelsen, hvis man gerne vil "lege" med dukkehuse.
    Når du beslutter dig for at anskaffe/bygge dit første dukkehus eller finder et på et loppemarked, skal du allerførst se på, hvilket målforhold dit dukkehus skal være i. Der er 3 hovedkategorier og så kategori nr. 4, der er det mål du bestemmer dig for - uafhængigt af alt. De 3 første mål er:
    1. 1:12. Dette er det mest benyttede mål for dukkehuse og der hvor du kan få rigtig meget tilbehør. Dvs. hvis du vil bygge dit eget dukkehus, skal du beslutte hvilke mål f.eks. en stue skal have. Eksempelvis vil du have en stue, der svarer til 4 x 5 m i virkeligheden. Den stue, du skal lave til dukkehuset, skal så være 4,00m/12 x 5,00m/12 lig med 33,33cmx 41,67cm. Da det er skæve mål ville det naturlige valg være 35x42 cm.
    2. 1:24. Dette mål er også benyttet en hel del, men det er MEGET småt og der findes ikke nær så mange sjove ting i dette format.
    3. Lundby. Disse huse findes meget tit på loppemarkeder og er - så vidt jeg husker - i forholdet 1:16. Der findes en del møbler - også nye - i dette format, men stadig ikke nær så meget som til 1:12.

    Målet 1:12 er det der benyttes internationalt og langt det mest brugte. Det skøre forhold 1:12 (man skulle tro det naturlige var 1:10) kommer sig af, at der går 12 inches på 1 fod i engelske og amerikanske måleenheder og 1 inch forkortes normalt til 1" i de bøger man kan købe på engelsk.

    Mht. materialer til dukkehuse, kan man stort set vælge selv, hvad man vil bruge, hvis man bygger selv. Der er især 2 typer, nemlig MDF-plade og krydsfiner i en tykkelse på 9-10 mm. Krydsfiner er umiddelbare "pænere", men kan drille, idet det kan skille når man slår søm i eller skruer - MDF-plade er nemmere at arbejde i.

    Når du køber dukkehus, skal du også lige kigge lidt på, hvad det er lavet at. Mange af de huse, du kan købe herhjemme - typisk de viktorianske huse - er lavet i meget tyndt krydsfiner, hvilket gør dem lette, men også mindre holdbare. Til gengæld er husene i tykkere plader væstentligt dyrere.

    Jeg vil, hen ad vejen, lægge links ind til butikker, hvor man kan købe færdige dukkehuse, samlesæt og byggeplaner, men jeg skal vist lige have tilladelse fra butikkerne først.

    Jeg håber det gav en smule baggrund til begynderen - de erfarne må gerne grine.

    Hav en god dag

    Sussie
    Sidst redigeret af Sussie : 19-06-2007 kl. 09:37 Årsag: stavefejl

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jamen DET DER er bare super TAK
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    MissB Gæst
    Jeg er en "slags erfaren" men i at indkøbe marterialer til dukkehus..
    Jeg får sjællent lavet så meget.
    Det håber jeg bliver til mere fremover, da jeg lige har fundet en miniklub i nærheden af hvor jeg bor.
    Dit indlæg er RIGTIG godt..og udybende..Synes jeg.
    Så jeg griner ikke.
    Der er rigtig meget man skal planlægge når man begynder med et dukkehus..og tro mig..det blir sjællent stående alene...
    Og 1. skridt, er helt rigtig at starte med størrelsen..og så holde sig til den.
    Hilsen Missb (Helle)

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210
    Og jeg er SÅ nybegynder, at jeg stadig er en "drømmer", der så gerne vil lave det, men ikke har tid og kræfter til at de skønne ting, man bliver fristet til, her i Rokken.

    Så jeg siger også TUSIND TAK.
    supersine669

    carpe diem

  5. #5
    Sussie Gæst

    Takker

    Tak for roserne. Jeg forsøger at opsumere de ting, som jeg selv er stødt på siden jeg startede i november 06. Og der vil helt givet komme flere ting til, når jeg lige får taget mig sammen. Senere vil jeg lave en tråd vedr. møbler. Og når jeg finder ud af at behandle billeder fra mit digitale camera, vil jeg lægge billeder ind af de ting, jeg har fået lavet indtil videre.

    Hav en dejlig aften

    Sussie

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210
    YES - vi er foto-narkomaner alle sammen. Og forstår MEGET nemmere, hvis man kan se BILLEDER.
    Sidst redigeret af rokken : 21-06-2007 kl. 11:32 Årsag: rokken har slettet citat
    supersine669

    carpe diem

  7. #7
    ROMANCE1965 Gæst

    Læs her nye her

    hejsa med jer , jeg er ny her og har ikke funde ude af det hel i nu , men det kommer men min mand har fundet et dukkehus til mig som jeg ville lave i stand , det trænger det til meget , men jeg er ikke sikker på vad det er for et dukkehus om det er lu´ndby , eller vad det er ??? , men det liger det meget men er bare pæner ind i huste med flot trappe og dører , jeg kunne meget godt tænke mig noget hjælp her ind fra til at få det sat i stand , hvis i kan fortælle mig hvor hen jeg kan købe del til dukkehuset sådan noget som vinduer og døre og karm ,?? hvis i kan hjælpe mig med det . jeg er hel vild med at komme igang med det he he . kan man ikke bruge alle slags møbler ??? . bliver glad hvis i ville svar mig og hjælpe mig , mange takkk alle sammen . knuz romance

  8. #8
    Rit@ Gæst
    Heisan. Hyggelig å møte en til miniaturist
    Jeg har ett par linker til danske dukkehus sider, du kan måske se om du finner noen vinduer som passer der
    http://minihuset.dk/
    http://www.miniseum.dk/
    Ellers har du og en flott web side med masse informasjon om ting som skjer i danmark innen dukkehus.
    http://www.dukkehussiden.dk/

    Håper dette var til hjelp for deg!!
    Hilsen Rit@
    se bloggen i hendes profil

  9. #9
    MissB Gæst
    hej romance65
    Jeg kan se du bor i kbh.
    der ligger en butik i Hillerød http://www.dukkestuen.dk/
    De er MEGET søde til at hjælpe.
    Og så er der også en i Søborg (kj esign)og een i khb.(ved det gamle grønttorv..hobykælderen).

    http://www.dukkehussiden.dk/
    Hvis du går ind pådenne side kan du finde adresserne på de to sidste.
    Siden er lidt rodet..men giv dig god tid..der er RIGTIG meget matriale.
    missb
    jeg er på vej på ferie...hyg jer alle !

  10. #10
    Sussie Gæst

    Mit nye dukkehus

    Hej allesammen

    Vil i se mit nye dukkehus?????

    Sussie



    DukkehusSussie.jpg

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •