Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 11

Emner: Ler over bål

  1. #1
    Tinen Gæst

    Ler over bål

    Hej, er der nogen, der har prøvet at brænde ler over bål? Jeg skal se, om jeg kan finde ud af at lave nogle små skåle til næste vikingeferie, og drømmer om at prøve ude i haven. Jeg har faktisk allerede købt dekorationsler i Brugsen, men er i tvivl om det kan lade sig gøre med den slags ler.

    Jeg har læst lidt her på dr.dk og hos Fulgjyr.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Jeg er ikke ekspert i kunsten, men jeg har lavet lerperler og brændt dem i et bål. Perlerne var ret store, vi brugte en tynd strikkepind til at lave dem omkring. Da de var tørre blev de lagt i en stor konservesdåse og anbragt i et stort glødebål. Der kom gløder ned til perlerne i dåsen og den blev begravet i bunden af bålet og der blev lagt mere brænde på. Det skulle brænde i et par timer og derefter gå ud af sig selv. Dagen efter gravede vi konservesdåsen frem af asken og fiskede perlerne ud. De fik en gang skosværte - bivoks kan også bruges - og blev sat enkeltvis på en lædersnor.

  3. #3
    Tinen Gæst
    Tak for svar, det lyder godt nok også spændende, det tror jeg næsten at jeg vil starte med. Ja, så vidt jeg har læst mig til er det vigtigt, at det er tørt, ellers sprænger det.
    Hvor lang er tørretiden på perler? et par dage mon?

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Det kan jeg ikke huske, men det er ret let at se fordi leret bliver lyst i farven når det er tørt og det lyder anderledes når man banker på det. Og dekorationsleret er fint til den slags - der er noget med at det ikke må være for 'rent' - så går det lettere i stykker (jeg mener det er sådan, måske er der andre herinde, der ved noget mere om det - jeg er kun en glad amatør udi den her kunst )

  5. #5
    Tinen Gæst
    Tak for input, og der er næsten ikke noget bedre en glade amatører, bare de er gode til det de laver :P

    Og vikingesmede blander f.eks. leret med hestepærer, når de laver deres esser, så det med renheden er der nok noget om

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Lad os endelig følge med på side linien når du går i gang, og hvis du husker det, et par billeder vil heller ikke være dårligt
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    Jeg har lavet projekt opgave til eksamen for år tilbage over jydepotter brændt i bål. skal se om jeg kan finde opgaven frem så skal jeg se hvor længe jeg brugt på det.
    jeg skrev ned time for time og hvordan jeg lukket den. kan huske jeg brugte utrolig meget ler for at lukke selve kublen så de ikke sprang og havde vist nok så vidt jeg husker sat en støbejerns gryde under for at holde formen+ en masse halm kommer det mig for.
    jeg skal prøve at rode mine kasser igennem hvis det er.
    Lev livet vi har det kun til låns.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    08 May 2010
    Geografisk sted
    4573 Højby Sj
    Indlæg
    270
    Hej

    Kom lige i tanke om at datteren da hun gik i folkeskolen lavede noget der hed milebrænding - jeg fandt dette link http://www.jernalderlandsbyen.dk/def...&tilhoerer=155, håber det kan bruges


  9. #9
    Tinen Gæst
    Hvor er I gode! :) Super godt link, og Nattrolden: Gamle eksamensopgaver er altid gode at se!

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    Citat Oprindeligt indsendt af morstrik Se meddelelser
    Hej

    Kom lige i tanke om at datteren da hun gik i folkeskolen lavede noget der hed milebrænding - jeg fandt dette link http://www.jernalderlandsbyen.dk/def...&tilhoerer=155, håber det kan bruges
    Ja det var noget i den stil jeg også gjorde. men mener bare at jeg først gav den en ordenlig omgang halm.ler og så jord og der efter bare fyrret op for et bål og sørret for at made det hele tiden. Men jeg skal se om jeg kan finde min opgave et sted.
    Lev livet vi har det kun til låns.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •