Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Rok

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2014
    Geografisk sted
    Odense
    Indlæg
    6

    Rok

    JUBIII så fik jeg en fin rok i fødselsdagsgave, har nu fået spundet 100g og tvundet det jeg tidligere har spundet på håndten. Er der mon nogen på Fyn der vil kigge mig lidt over skulderen, kunne rigtig godt tænke mig, garnet ikke var SÅ rustikt
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Tillykke med den , flot du allerede har fået gang i den.
    Prøv at kigge her gå så bare igang med at skrue og linde lidt de forskellige steder, så kommer dit personlige garn med tiden.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2014
    Geografisk sted
    Odense
    Indlæg
    6
    YES så fik jeg lavet 69g 3 trådet med en løbelængde på 171,5 pr 50g ret godt tilfreds så bliver det spændende om det er til at strikke af.
    Er der mon ikke andre der spinder på Fyn?

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2014
    Geografisk sted
    Odense
    Indlæg
    6
    Er der nogen der ved om jeg kan vaske ting af håndspundet garn i vaskemaskinen, naturligvis med uld vaskemiddel og på uld program?

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg kan/vil ikke råde dig men kan oplyse jeg aldrig har vasket garnet i vaskemaskine og hvis du gør det, så bind for gud skyld en pokkers masse tråde om det så det ikke bliver en bold du får ud.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2014
    Geografisk sted
    Odense
    Indlæg
    6
    Øv kom til at udtrykke mig forkert, vasker altid nyspundet garn i hånden, jeg har nu strikket et par sokker af det, og det er dem jeg er i tvivl om jeg kan vaske i maskinen?
    Har spundet noget mink, skal det bare behandles som uld?
    Er lige gået i gang med at spinde kattehår, skal det blandes med noget andet, behandles som uld, og hvad kan jeg evt bruge det til?

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    20 Oct 2011
    Geografisk sted
    Slangerup
    Indlæg
    14
    nu er uld ikke bare uld og vaskemaskiner er forskellige. Prøv med en lille strikke prøve. f.eks. har jeg vasket en del rå texel i vaskemaskine og ved fra andre and denn euld ikke filtrer, men merino og polwart gladeligt filtrer.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    helt enig - texel filter slet ikke, og kan sagtens maskinvaskes, hvilket jeg har gjort en del gange - shropshire har jeg lige prøvet - den gør heller ikke. Jeg laver dog altid en strikkeprøve som jeg maskinvasker, for hver sending uld jeg modtager, da man jo ikke altid helt ved om det er blandingsracer eller hvad det nu kan være.
    Ha' en go' dag
    /NInse

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    20 Oct 2011
    Geografisk sted
    Slangerup
    Indlæg
    14
    Spinder man færdig præparerede fibre så kan man ofte købe super wash merino og super wash bfl, vil stadig kun uldvaske disse fibre typer.

    Nu har jeg prøvet en del texel og der er kæmpe forskel. Ok den sidste portion var blå texel og det var helt anderledes, men hvid texel varierer også meget fra dyr til dyr. Texel er så ret dominant mht til uld type ved krydsning af forskellige racer.

    En spinde veninde fik dog filtret texel i sin vaskemaskine, men prøvede så en anden maskine og det gik fint, så mon ikke hendes uldprogram skifter mellem koldt og varmt vandt, det skifte må man ikke udsætte nogle type for, mmedmindre man ønsker at filte.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •