Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 2 af 2

Emner: hat mønster

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    21 Dec 2009
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    12

    hat mønster

    Hvad skal man bruge for at lave en hat med bred skygge. Skyggen skal være meget stiv da jeg skal bruge den til Bi hat, Hvor kan man finde et mønster der kan bruges?p6300066.jpg

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Jeg ved ikke helt, om jeg forstår hvad du efterlyser.

    Er det et mønster på sådan en hat på billedet? - For så kan du muligvis finde noget her (og hvis du vil købe dig ud af det, så kan du finde hatten på billedet lige her)
    Men her er der en rigtig fin billedtutorial på, hvordan du selv nemt kan konstruere dit mønster.

    Eller er det hvad du skal bruge til at stive sådan en skygge af? - For her ville jeg nok sige viledon, for det bliver temmelig stift. Men der kan være nogle sy-hajer, der kender til noget der bliver endnu stivere. Ellers kan man vel finde noget hårdt plastik, klippe det til og "sandwiche" det indeni skyggen.
    I USA kan jeg se, at de har noget der hedder Peltex, som skulle være ultrastift. Men om det kan købes i Danmark, det aner jeg ikke. (Men det gør det nok ikke - for de rigtigt fede krea-ting findes som regel kun i USA - øv!)

    Hvis du kigger på dette mønster, så fortæller hun lidt om, hvad man kan bruge for at afstive en skygge.

    A Stiffened Brim has an interlining layer in some stiff material, usually with Millinery wire along the edge. This gives the brim a very smooth look and a degree of shapeability. (Note: Millinery wire isn’t really exactly period for most of history. Um, at all. Sorry. You can buy it online through www.JudithM.com)

    Traditional Millinery uses buckram for this interlining,
    which is great so long as you never, ever get it wet. A lot of hats made for ren faire purposes use plastic canvas as an interlining (an idea that nearly caused my Millinery teacher to faint) — great, but kinda heavy, and hard to go through with a sewing machine, and it can show through the outside of the hat if you’re not careful or the hat gets wet. Trust me, because I’ve don this many a time. A double layer of craft felt sized with regular Elmer’s White Glue will work in a pinch. I’m going to use a Pellon product called PelTex, which is a super heavy duty sew in interfacing. It’s expensive, unfortunately — 8$/yd, last I checked, but you can get a lot of brims out of a yard.

    As well as your interfacing, you will need about a yard of Millinery Wire, a cutting pliers, your Basic Brim Patterns (both with and without seam allowance), enough fabric to lay the brim with seam allowances out twice, thread, sewing machine, hand sewing needles (preferably a small curved one), scissors, pins, and some patience.
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •