Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 15 af 17 FørsteFørste ... 511121314151617 SidsteSidste
Viser resultater 141 til 150 af 170

Emner: Nyt 13/12: Zeps Syslerier 2014

  1. #141
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Lad os tage rugbrødet først. Det er lavet på surdej, som du også finder opskriften på i dette link: http://www.kvalimad.dk/opskrifter/ru...20rugbr%C3%B8d . Det er den flydende surdej, jeg bruger. Den var nem at starte og kører fint med fodring, når jeg sætter rugbrødsdej over. Jeg eksperimenterer lidt med kernerne i brødet. I det, jeg satte over i aftes er der knækkede hvedekerner og 5-kornsblanding (+ 2 spsk HUSK). Spændende, hvordan det bliver. Bedst af alt er, at min yngste kræsenpind ligefrem beder om, at jeg laver dette rugbrød

    Det lyse brød er min variant af "Verdens bedste brød". En google søgning afslører med garanti et hav af opskrifter. Fælles er, at de bliver bagt i en våd stegeso eller en jerngryde.

    Min version er som følger:

    ca. 5 g. gær opløses i ½ l vand. Når gæren er helt opløst tilsættes 1 spsk. salt. Af en bager har jeg lært, at gær mister sin evne i en del grad, hvis den ikke er helt opløst, før der tilsættes salt. Så tilsættes 2 spsk. HUSK og 200 g. grahamsmel. Det hele røres godt igennem, inden der tilsættes ca. 350 g hvedemel lidt efter lidt. Der røres godt, indtil alt mel er godt arbejdet ind i dejen (det tager ikke lang tid). Dejen skal være halvfast og fugtig, men absolut ikke fast nok til at ælte.

    Dejen sættes til hævning i køleskab eller andet køligt sted, overdækket med husholdningsfilm i min. 12 timer. Herefter drysses køkkenbordet med hvedemel og dejen skrabes ud af skålen og ned i melet. Fold den over sig selv et par gange og efterlad den så til hævning i ca. 2 timer. Jeg sætter et låg (fra kagefad) over for at den ikke skal blive for tør. Imens dejen hæver, står både låg og bund i min stegeso fyldt med koldt vand og trækker.

    Ca. 1 kvarter før hævetiden er slut, tømmer jeg stegesoen og sætter den ind i en KOLD ovn. Ovnen sættes så på 250 grader og varmer stegesoen godt op (hvis ikke den er ordentlig varm, hænger brødet fast - ved jeg af bitter erfaring). Når hævetiden er slut, tages stegesoen ud af ovnen og åbnes (den er pænt varm, vil jeg lige advare). Jeg skraber lidt mel fra bordet og drysser i bunden af den. Så kommer den meget elefante proces med at få løsnet dejen fra bordet og balanceret ned i bunden af stegesoen. Pyt med, om den folder lidt her og der. Så er det på med låget (som stadig er varmt!) og ind i ovnen.

    Brødet bager ½ time på 250 grader. Derefter skrues ned til 220 grader, låget fjernes og æggeuret sættes på 15 min. (for at give brødet lidt farve i skorpen). Og så skal det ellers bare ud af ovnen OG ud af stegesoen for at køle af.

    Disse to brød dækker stort set (bortset fra impulskøb) vort daglige forbrug og spises af alle her. Jeg bager dem i forlængelse af hinanden for at udnytte ovnvarmen bedst muligt. Rugbrødet stænker jeg iø godt med vand og drysser rugflager over, når det sættes til sidste hævning inden bagning. Idag har jeg skumle planer om at luske revet gulerod i rugbrødet (fordi jeg har gulerødder, som skal bruges NU).

    Og så skal jeg forresten bage 60 pølsehorn oveni, hvoraf de fleste bliver doneret til den yngstes skoles 10 års jubilæumsfest imorgen Den opskrift kan jeg også levere senere, hvis det har interesse (de er ikke spor sunde og bliver revet væk ) Lige nu, skal jeg nemlig på farten og derefter igang med dagens program. Pølsehornene bages iø i forlængelse af rugbrødet.
    og Julemor

  2. #142
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Huha tiden har vinger pt Og så er det jo bare med at flyve med!!

    I efterårsferien var jeg sørme på en lille miniferie hos min veninde i Jylland. Og vi skulle bl.a. hygge med håndarbejde. Så jeg faldt for fristelsen til at købe mønstret til "Oslo-anorakken" og jeg fik den næsten færdig, inden jeg var hjemme. Så nu er der julegave til min lille niece, Johanna i Norge Knapperne fandt jeg tilfældigt i en genbrug derovre, hvor jeg ellers kiggede efter nogle lilla...

    Okt Osloanorakken01.jpgOkt Osloanorakken02.jpg
    og Julemor

  3. #143
    cubik Gæst
    Hvor se den spændende ud. Kan da godt forstå at du faldt for lige den model.

  4. #144
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Takker Her kommer lige et foto af knapperne også.

    Okt Knapper.jpg
    og Julemor

  5. #145
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Du har da godt nok fået gang i de pinde zep dejligt at se , sjov model og skønne genbrugs knapper.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #146
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Mange tak Hundeuld Ja strikkemusklerne er under genoptræning
    og Julemor

  7. #147
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Så er det endelig lykkedes mig at strikke et par sokker med jaquard skafter. Jeg bed tænderne sammen og VILLE, selvom de få gange (og det er længe siden), jeg tidligere har prøvet at strikke sweater og vanter med fine norske mønstre, har været alt andet end en succes. Men denne gang, synes jeg, det er lykkedes nogenlunde og jeg er igang med næste par, som svigermekanikken skal have. Dette par er til min mands søster, som lige har fået opereret foden. Hendes fusser kan nok godt bruge lidt varme hen på vinteren, når foden forhåbentlig er kommet i orden igen

    Okt Hjertesokker til Gitte.jpg
    og Julemor

  8. #148
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    De er da flotte.
    Hvad har der før været galt? - er der en speciel metode, du er særlig glad for?
    Jeg har haft svært ved at bruge to-hånds-færø-stilen :-)
    Nu skal Christel S vist prøves - hun har én på youtube

  9. #149
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Tak asta Problemet har været, at jeg ikke har kendt til metoder overhovedet... Og da jeg sidst forsøgte mig, var der ikke lige en masse youtube o.lign.. Jeg ledte lige CS op og kan se, at den måde, jeg i løbet af sok 1 har fundet frem til at holde garnet på, er sådan hun holder det Hun har så en ekstra finesse med at "låse" medløberen så jeg (havde ikke lyd på), så man ikke skal anstrenge sig for meget for at få den rette fasthed. Dét er smart, tak for tippet, det skal prøves
    og Julemor

  10. #150
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Vildt de er godt nok blevet flotte..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •