Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Hvad bruger i ulden til?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    14 Aug 2012
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    7

    Hvad bruger i ulden til?

    Hej derude

    Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad I bruger jeres hjemmespundende uld til. Jeg mangler lidt idéer.

    Lige nu spinder jeg Gotland og er igang med at strikke en trøje af det men jeg ved ikke helt om den kommer til at kradse for meget.

    Jeg har også noget spelsau og har overhovedet ingen idéer til hvad jeg kan bruge overulden til.

    Så hvilken slags uld spinder I og hvad bruger I garnet til?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    05 Oct 2012
    Geografisk sted
    i
    Indlæg
    158
    Jeg spinder merino, corriedale og hundeuld. Alle tre slags giver et dejlig blødt garn, så jeg bruger det, som jeg ville bruge alt muligt andet strikkegarn.

    Hvis jeg havde noget uld som kradsede, så tror jeg, at jeg ville strikke trøjer af det, da det er noget man vil have en t-shirt eller bluse under. Ellers er det nok mest velegnet til sutsko, da man har sokker under.

  3. #3
    Michsus avatar
    Michsu er offline Depotbestyr for Limfjordsgruppen + Varmestuestrikker
    Tilmeldingsdato
    29 Feb 2012
    Geografisk sted
    Vodskov
    Indlæg
    567
    Du kan lave filtede futsko af det uld der kradser
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Limfjordsgruppen

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Prøv lige at vaske det uld ud engang til , så hjælper det mange gange. Et sjal i den slags hånds spundet uld er der absolut ingen der kan undvære..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Jeg spinder også gotlands- og spelzauuld og jeg strikker trøjer af det, store nok til at have T-shirts under og ikke for højt op i halsen. Jeg er ikke særlig sart overfor om det kradser, men på halsen er det ikke rart. Det er også fint til veste og sjaler og andre 'løse' beklædningsgenstande. Jeg har også strikket vanter og stunthoser http://rokken3.dk/forum/showthread.php?t=12223 af gotlandsulden.
    Jeg spinder dæk- og underuld fra spelzauen sammen og det giver noget stærkt og delvis vandafvisende strikketøj som f. eks. denne her:
    http://rokken3.dk/forum/attachment.p...4&d=1265054288
    Jeg har forsøgt mig med at skille de to slags uld, men jeg synes ikke det er umagen værd. Hvis du vil lave garn man kan gå med direkte på kroppen er det jo en anden sag.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Her er idéer og opskrifter til, hvad du kan bruge din hjemmespundne uld til:
    http://www.hundeuld.dk/opskrift%20index.html

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    14 Aug 2012
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    7
    Tak for jeres svar. Har lidt flere idéer nu.
    Tænker på hvad man kan blande ulden med hvis man vil lave sokker for jeg har hørt at sokker af ren uld bliver slidt for hurtigt?
    Michsu har du evt en opskrift på de filtede futsko? De er rigtigt fine.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    De lange dækhår i spelzauulden er meget stærke - prøv at rive en tot over, men pas på fingrene - så jo mere dækuld, jo stærkere garn. Når du spinder kan evt. spinde garn med ekstra dækuld i og bruge det til tæer og hæle.
    Du kan også strikke en nylon- eller polyestertråd med. Det kan f.eks. være sytråd.

  9. #9
    Michsus avatar
    Michsu er offline Depotbestyr for Limfjordsgruppen + Varmestuestrikker
    Tilmeldingsdato
    29 Feb 2012
    Geografisk sted
    Vodskov
    Indlæg
    567
    Citat Oprindeligt indsendt af hyggetrold Se meddelelser
    Tak for jeres svar. Har lidt flere idéer nu.
    Tænker på hvad man kan blande ulden med hvis man vil lave sokker for jeg har hørt at sokker af ren uld bliver slidt for hurtigt?
    Michsu har du evt en opskrift på de filtede futsko? De er rigtigt fine.
    opskrift kommer lige her ... http://diiitte.blogspot.dk/2011/10/f...-opskrift.html
    Limfjordsgruppen

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Du kan bare blande noget alpaca (lamauld) i. Så bliver det slidstærkt til sokker.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •