Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 3 af 3

Emner: Julehygge 17-12-13

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge 17-12-13



    Familie journal, familie journal
    Kom vi strikker rundt på rad,
    I strikker sokker, og vi gir’ jer garn,
    det blir’ til tæpper, der holder dem varm,
    Merete hun gør dem klar
    Kom nu … hip hip hurra
    af Michsu

    nisser.jpg
    Nisser i sneen
    Foto: Nanna Johansen
    Dengang jeg var lille holdt vi altid jul hos Farbror Arne. Farbror Arne var en stor tyk skovarbejder der boede i et lille rødt hus lige i kanten af skoven. På loftet i det lille hus boede der en nisse – det påstod farbror Arne i hvert fald. Nissen boede der hele året og lavede en masse ballade. Så gemte han høvlen ovre i værkstedet, eller smed farbrors ene træskostøvle væk. Altid var der bøvl med den nisse, men alligevel kunne farbror Arne godt lide ham.
    Til jul skulle nissen ikke være alene, synes farbror Arne. Så når vi kom – og mor havde kastet sig over julegåsen – så stak farbror Arne mig en kniv, og så giv vi til skovs for at snitte nisser. Ja, ensom – det skal han ikke være, mumlede farbror Arne – og så snittede vi trænisser så spånerne føg om knivene – og bagefter gik vi hjem til værkstedet og malede dem alle sammen. Her kan du se hvordan vi gjorde:
    Hvad skal du bruge
    En dolk
    Evt. en grensaks eller en sav med fine tænder
    Rød maling
    Sort maling
    Evt. hvid maling
    En lille pensel
    Evt. aviser til at dække af med
    Evt. en mønt eller en spændeskive til fod
    Evt. lim
    Hvor lang tid tager aktiviteten
    10 minutter - til en eftermiddag
    Sådan gør du
    Skær en frisk gren af et træ. Brug hassel, pil, ahorn eller en anden træart der ikke tager skade af at miste en gren. Grenen skal ikke være for tynd – og ikke for tyk. Bare sådan nissetilpas (= 1,5 centimeter tyk).
    Snit en spids nissehue i den ene ende. Lad snittet i den ene side gå lidt længere ned ad barken. Det er nissens ansigt.
    Find ud af hvor lang nissen skal være – og sæt et mærke. Klip, sav eller snit grenen over ved mærket, så nissen står helt fladt.
    Gå over i værkstedet og mal nissens hue rød. Du skal også give den to sorte øjne og måske en mund.
    Lad nissen stå og tørre – og skynd dig ud for at snitte en ny. Små sidegrene kan bruges som næse og arme.
    Hvis nissen har svært ved at stå kan du lime en mønt eller en spændeskive på bunden som fod.
    Farbror Arnes nisse rumsterer omkring hele året. Hvis du vil, kan du også lave nisser der kan bruges hele året. Du kan bare male deres huer i andre farver. De mørkegrønne skovnisser, de lysegrønne forårsnisser, de blå bæknisser, de gule majnisser osv.
    Ide: Stephan Springborg (naturvejleder i Københavns Statsskovdistrikt); Forfatter: Malene Bendix (Skoven i Skolen)
    http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=17&a=233


    Julemusik her
    Sidst redigeret af hundeuld : 13-12-2013 kl. 12:53
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    De er da bare søde
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Tak for låge 17.

    Men da især for det skønne musiklink.
    Alle de pragtfulde fotos af kirker...nøjjjj en fornøjelse.

    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •