Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 14 af 14

Emner: Restaurering af kniplebræt

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300

    Snart færdig

    Så tog min svigermor og jeg igen fat på kniplebrættet. Vi er faktisk kommet så langt, at jeg får det hjem, når Svigerfar har sat bund i det. Jeg får faktisk et stort rum under det, hvor jeg tænker at opbevare mine opskrifter, garn og ekstra kniplepinde. Det er let at komme ned i rummet. jeg behøver bare at løfte pøllen op.

    Vi startede med at sætte knappenåle så tæt op af træet, som det var muligt. dette gjorde vi for at holde på stoffet, så det ikke gav sig. Herefter målte vi ud, markerede de fire hjørner og satte 4 gyldne møbel søm i. Nu var der styr på det stræk, som vi havde lavet i stoffet.
    herefter klippede vi i trekanter stoffet op. vi besluttede os for at klippe det resterende stof væk, så der kun lige var nok til at vi kunne bøje det ind og møbel sømmene kunne holde det på plads. vi brugte mørke møbel søm for at lave et mønster. der er 4 cm mellem hvert søm.

    så tog vi fat på siderne, hvilket var lidt vanskeligt, for her skulle pøllen jo ligge. vi klippede en lige linje der, hvor pøllens håndtag skal ligge. så lavede vi et hjørne og skar den firkant af stoffet væk, som kommer, når man bukker det sammen. vi satte et søm i hjørnerne først og målte herefter 3 cm, før vi satte det næste.

    i bunden af pøllens håndtag kunne vi ikke lægge stof ind under, da vi havde valgt at gøre det andet og pladsen var også for trang. det ville have været svært at gøre pænt. men mikrofiber trævler ikke, så vi klippe en lige kant og satte et gyldent møbel søm for enden.

    til sidst valgte vi at sætte et ekstra gyldent møbel søm i hvert hjørne, bare for at være sikre på, at der var nok til at holde stoffet glat og strakt.

    Nu mangler kun bunden, så er brættet færdigt. det har simpelthen været hyggeligt. jeg har fundet mit første projekt og en anden kniplerske har meldt sig til at være min privatlærer. jeg glæder mig så meget til at lære dette gamle håndarbejde. Jeg vil gerne starte med firkanter i bomuld, fordi så vil jeg hækle et midterstykke af fastemasker, hvorpå jeg kan montere de kniplede bomuldsfirkanter. det kunne blive flot at kombinere de to håndarbejdsformer, tror jeg.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af xanadue : 07-09-2013 kl. 14:11 Årsag: teksten stod for tæt
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    16 Sep 2009
    Geografisk sted
    Lige i midten af Jylland
    Indlæg
    33
    Hold op, det ser godt ud, ven! Jeg glæder mig til at se det færdige resultat og hvad du får kniplet på det.

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300
    tak skal du have :-) der er nu sat bund i og jeg har gjort mine kniplepinde rene. er ved at træffe aftale omkring min undervisning og det ser jeg virkelig frem til. tror at det bliver en meget rolig og afstressende hobby :-)
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    05 Oct 2012
    Geografisk sted
    i
    Indlæg
    158
    Hvor er det et flot kniplebrædt du har fået lavet, og en spændende billedserie. Jeg er meget spændt på at se de føreste kniplerier fra din side.

    Pas på, for det er en hobby der stjæler utroligt meget af ens tid, men det er utroligt hyggeligt også

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •