Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 21

Emner: Sæbesydning

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085
    Opskrift og fremgangsmåde ..skrevet af uglemor se indlæg #34
    http://rokken3.dk/forum/showthread.p...ghlight=s%E6be
    og læse mere her http://krydderuglen.blogspot.dk/

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Fine - den sæbekalkulator du omtaler, findes som en fin lud- og fedtstoftabel i "Sæbekogebogen" med letforståeligt eksempel på konstruktion af en hvilken som helst sæbeopskrift man måtte ønske at lave, så det er ikke helt rigtigt, at det ikke findes på dansk.
    Venlig hilsen BenteM

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    19 Jun 2008
    Geografisk sted
    Dragør
    Indlæg
    56
    Tak BenteM.
    Var godt klar over, der fandtes et par enkelte bøger på dansk.
    Men jeg ved også, at sæbekalkulatorer bliver opdateret jævnligt,
    det gør en bog ikke.
    Og gentagne gange, har både jeg og andre ved kontrol af opskrifter fra bøger erfaret, at syremængderne i bøgerne ikke længere passer.
    Derfor - det kan ikke gentages for tit - kontroller altid en opskrift via en sæbekalkulator.
    Ja, måske er jeg hysterisk, men jeg vil gerne være 200% sikker på, at al syre i sæben ER væk, inden jeg bruger den.
    Jeg kontrollerer også mine egne opskrifter, hver gang jeg bruger dem.
    Venlig hilsen Fine

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Hej Fine
    Når du siger syremængder, hvad mener du så? Er det fedtsyrene, altså olierne (eller feks svinefedt el bivoks) vi taler om, eller er det den stærke basiske lud?

    Jeg skal ikke kunne sige, om der kan være brug for at justere på mængderne, jeg har altid oplevet, at det passer ret godt, men det kan sagtens være, der er noget jeg ikke ved her. Er det fordi olierne ændrer sig med årene, for det er da næsten den eneste grund jeg kan se, til at det pludselig ikke passer???

    Jeg troede egentlig, at kemiske tal var ret stationære størrelser. Ligesom de fysiske love, ikke

    Hvis man er meget usikker på, om al den stærke base er væk, så er det godt at læse det afsnit i netop Sæbekogebogen, der handler om eftermodning. Her bliver det forklaret, at man skal regne med, der kan være lidt af basen, der ikke er blevet helt forsæbet i røreprocessen, ligesom det også kan være omvendt, at der er lidt for lidt base/lud tilbage, så olierne ikke kan blive helt forsæbet.
    Det interessante her er, at jo længere tid man lader sæben eftermodne, jo mere forsæbet bliver den, dvs man skal faktisk måle ret meget forkert mht til ludmængden, for at det ikke forsvinder i eftermodningen.

    Det man jo så også gør, som en ekstra sikkerhed, er at man i udregningen af opskrifterne runder en anelse ned på mængden af lud, runder en anelse op på mængden af vand og tilsætter et overfedtningsmiddel - feks 5% hvedekimolie - (overfedtningsmidlet blandes i lige inden sæben hældes i form, eller sættes til modning i en stor form, så restluden har noget at forsæbe færdig med) - på denne måde får man et rigtig godt resultat hver gang, det er i hvert fald min erfaring og jeg har aldrig savnet den der kalkulator.

    Men rigtig fint, at du har fundet den alligevel, vi må hver især finde vores måde, og bare sæben bliver god, så er det jo bare super
    Venlig hilsen BenteM

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    19 Jun 2008
    Geografisk sted
    Dragør
    Indlæg
    56
    Nu du har bogen Bente, så prøv at køre opskrifterne gennem en sæbekalkulator, og se forskellen. Her kan du også se forskellen på fedtsyrerne i olierne, og ja, de ændrer sig, eller rettere, man bliver bedre og bedre til at måle dem.
    Jeg droppede bogen, fordi jeg ikke vidste om sæbesydning ville fange min interesse, derfor læste jeg på nettet, og da jeg gentagne gange blev advaret mod at bruge opskrifter fra bøger, ville jeg ikke i første omgang købe bøger.
    Og det vil jeg stadig ikke. Jeg behersker engelsk 100%, og har fundet alt, hvad jeg har brug for på nettet - ganske gratis.
    Hvis du læser på nettet vil du finde de fleste opskrifter er uden mængdeangivelse af NaOH, hvilket skyldes, at mængden kan ændre sig med tiden. Igen, brug en sæbekalkulator, der er mange af dem, ganske gratis.
    Og ja, vi ved, sæbe modnes med tiden, at man kan tilsætte mere/andre olier, men det ved en nybegynder ikke, derfor syntes jeg, man er mere sikker, hvis man går lidt dybere ind i, hvad sæbesydning er, inden man eksperimenterer.
    Og derfor ville jeg aldrig udlevere en fuldstændig opskrift, tænk hvis nogen kom til skade, jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv.
    Nok om det -
    Venlig hilsen Fine

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Hej Dotte
    Jeg syntes det gik fint at blande luden under emhætten - på fuld styrke - med et vindue åbent og så havde jeg beskyttelsesbrillerne fra nytårsaften på og en bandana/tørklæde om næse og mund imens. Og gummihandsker.
    Og så kom jeg til at vælte det en dag, ud over komfuret og var så uheldig, at det løb ned og ødelagde displayet til ovnen. Så, jo, forsigtighed tilrådes og ingen små børn eller dyr i nærheden overhovedet!!
    Hvis din mand skal ned af trappen med olien, så skal han altså passe på, for det første at han ikke falder og får den varme olie på sig, men også passe på, at olien ikke bliver for kold undervejs.

    Mens sæben modner som helt stykke, indhyllet i håndklæder, skal den ligge godt lunt.
    Jeg brugte at stille den ovenpå vores oliefyr, som vi havde dengang, men har også stillet den ovenpå en varm radiator om vinteren (under vindueskarmen) Et varmt loftsrum om sommeren tror jeg også er fint. Du kan tjekke PH-værdien undervejs, for at se hvordan modningen skrider frem, om den har det varmt nok.
    Jeg har for det meste lavet nogle sæber, som bliver hårde, eller medium hårde og jeg plejede at skære dem ud, efter den første modning og vende dem ret tit i de næste 4-6 modningsuger.
    Jeg syntes ikke det var så nemt at skære dem ordentligt ud senere hen, fordi sæben så har en tendens til at splintre og gå i stykker. Men laver man bløde sæber - afhænger jo af hvilke olier man bruger - så går det sikkert fint at modne i et stykke.
    Eftermodning af sæberne i udskårne stykker havde jeg et lunt sted i stuen.
    Venlig hilsen BenteM

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Ja, Fine, nok om det, jeg udleverer heller ikke opskrifter, men det er helt ærligt kun fordi jeg mest laver sæbe efter andres opskrifter, så jeg har ingen, der er helt min 'egen opfindelse', som jeg kan lægge ud offentligt. Men Uglemors sæbeopskrift ser god ud, og Urtegården har flere på deres hjemmeside, så der er nok at tage af ; )
    Det vigtigste er, synes jeg, at man sætter sig grundigt ind i det, før man begynder.

    Og rigtig dejligt jo, at andre også synes det er spændende. Jeg får helt lyst til at tage det op igen ; )
    Venlig hilsen BenteM

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    jeg ved ikke en dyt om sæbesydning, det var bare det, der stod om at være sikker på, at syren er væk inden man bruger det, der fik mig til at tænke om man ikke bare kunne købe en pakke lakmuspapir og så lige tjekke pH før man vasker sig med det?
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    19 Jun 2008
    Geografisk sted
    Dragør
    Indlæg
    56
    Nej, det kan man ikke, da sæben er tør, og hvis du putter vand på for at PH teste, påvirker vandet jo strippen.
    Derudover ændrer PH værdien sig under modningsprocessen som kan vare alt fra 4 uger til et helt år.

    Sæbe er ligesom rødvin og kvinder, jo ældre jo bedre.
    Venlig hilsen Fine

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    ok, det ved du sikkert bedst :) - jeg tænkte bare, at man kommer jo også vand på for at bruge sæben, så jeg syntes at det ville give mening at finde pH af sæben netop når det er i forbindelse med vand...
    Var ikke klar over hjemmegjort sæbe var så kompliceret... troede bare det var noget med aske, fedtstof og vand i emulsion, tilsæt aromastoffer og så koge koge... sikke meget man lærer på sådan et forum... :o)
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •