Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 21

Emner: Sæbesydning

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    10 Feb 2013
    Geografisk sted
    Nørrebro, København
    Indlæg
    25

    Sæbesydning

    Jeg ved ikke lige, om dette er det rette sted for denne tråd, men synes måske, det var det mest passende sted.

    Jeg har fået nogle fantastisk dejlige håndsæber fra et lille sæbesyderi på Bornholm. De er virkelige lækre og dufter fantastisk.

    Så kom ideen straks ind i mit hoved: hvad med selv at lave sæber?? Så kunne man få dem i den farve/størrelse/duft man havde lyst til, og samtidlig have glæden af at bruge eller give noget væk, som man selv har lavet.

    Er der nogen her, der syder sæber og kan give nogle tip og evt. en fremgangsmåde/opskrift?

    Jeg takker på forhånd :-)

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    19 Jun 2008
    Geografisk sted
    Dragør
    Indlæg
    56
    Jeg syder sæbe, har lavet ca 50 kilo det sidste årstid.
    Start med at læse om sæbesydning på nettet, søg efter How to make your own soap, der findes stort set intet brugbart på dansk, du kan også se videoer på Youtube, f.eks Soaping 101.
    Det er ikke noget man bare gør, det er en farlig hobby, da man arbejder med syre.
    Vigtigt Råd: syd aldrig sæbe efter en opskrift, du ikke har kontrolleret gennem en sæbekalkulator.
    Pas på, det er vanedannende og det er en dyr hobby.
    Smelt og hæld op sæbe, (det vi kalder glycerinsæbe) kan købes i Urtegården og hos Panduro, har intet med sæbesydning at gøre.
    Venlig hilsen Fine

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Tak for den oplysning, du skulle vel ikke have et par billeder af det ? For jeg aner ikke noget om man kunne syde sæbe og hvilken egenskaber er særlig ved denne sæbe. Spørger spørge Jørgen
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Hej Dotte
    Jeg har lavet en del sæbe førhen og hvis du gerne vil i gang med at lave rigtig sæbe fra bunden, så kan jeg varmt anbefale dig at købe bogen "Sæbekogebogen" af Sumo Lotus (en erfaren dame) fra Urtegårdens forlag. Den er god at blive klog af, der er masser af baggrundsstof, også historisk og det er meget spændende at læse om.
    Der er masser af opskrifter, der er ikke den lækre sæbe du ikke kan lave.
    http://www.urtegaarden.dk/product/li...kogebogen.aspx

    Men det er rigtigt, det er en halvfarlig hobby, for der arbejdes med lud (et stærkt basisk stof) og fedtsyrer, feks forskellige vegetabilske olier, der skal opvarmes, blandes og røres og det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan og i hvilken rækkefølge det foregår.
    Men her er bogen også rigtig god, for der er fine anvisninger på, hvordan man gør, også i forhold til sikkerheden.
    Jeg skal se, om jeg kan lægge et billede ind af bogen, for den er fyldt med appetitvækkende billeder, især på omslaget.
    Vildt spændende hobby, jeg savner det.
    Go for it
    Sidst redigeret af BenteM : 17-06-2013 kl. 18:20 Årsag: !!
    Venlig hilsen BenteM

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    10 Feb 2013
    Geografisk sted
    Nørrebro, København
    Indlæg
    25
    Tak for jeres svar :-)

    Jeg har kigget mig lidt omkring på nettet, og har fundet mange sider - mange af dem dog ikke med de mål, som jeg kender. Dog fandt jeg denne http://www.channel4.com/4homes/how-t...w-to-make-soap hvor målene er i gram og milliliter.

    Det ser jo spændende ud, og det ER meget fristende at prøve, for de sæber, jeg fik i gave er bare SÅ gode og SÅ lækre.

    Men nu bor jeg jo på 3. sal på Nørrebro. Vil det være nok men emhætten og et let åbent vindue, når man blader kaustisk soda med vand? Kan se, at der vil udvikles nogle temmelig heftige dampe. Alternativt kunne jeg blande det i gården og få manden til at forberede fedtet og komme ned med det, når tiden er til det.

    Efter sæbemassen er hældt i form, har jeg læst mig frem til at man skal dække dem med film/et stykke karton og pakke den ind i håndklæder og lade den stå i 24 timer. Hvor varmt eller koldt skal den stå? Kan den stå nede i lejligheden, eller vil den stadig afgive dampe? Vil den kunne stå på et loftsrum (=varmt om sommeren og koldt om vinteren).

    Når den så tages ud af formen efter 24 timer har jeg både set, at nogen skære den skiver nu og lægger den til at modne i 4 uger, hvor andre modner hele stykket i 6 uger - hvad gør i. Under modningen, hvor kan den så ligge? Nede i lejligheden, eller førnævnte loftsrum.

    Jeg vil se, om jeg kan skaffe bogen, som Bente nævner.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    19 Jun 2008
    Geografisk sted
    Dragør
    Indlæg
    56
    30. Lavendel 150513-600.jpg

    Dette er et billede af en lavendelsæbe, jeg har lavet.
    Det er olierne i sæberne og forholdet mellem syre/vand og olier der bestemmer, hvordan sæben bliver.
    Der er rigtig god hjælp at hente her : Soap Making Forum
    Og her: Candle and Soap Making
    Og så bruger jeg denne sæbecalculator: Lye Calculator SoapCalc
    Kan ikke anbefale dig noget på dansk, for det findes ikke.
    Læs, læs, læs og læs igen. Spørg de andre sæbesydere på forum, til du ved nok.
    Hvis du er i tvivl om det du gør er rigtigt, så lad være.
    Du skal være sikker på, det du gør er rigtigt, før du kaster dig ud i det.
    Jeg brugte nok 3 mdr mere eller mindre full time på nettet, før jeg kastede mig over min første sæbe.
    Jeg kunne sagtens fortælle dig her, hvordan du skal gøre, men tør du stole på det ?
    Sæbesydning er ren kemi, det ER farligt, hvis man ikke ved, hvad man har med at gøre.
    Venlig hilsen Fine

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    10 Feb 2013
    Geografisk sted
    Nørrebro, København
    Indlæg
    25
    Citat Oprindeligt indsendt af Fine Se meddelelser
    30. Lavendel 150513-600.jpg

    Dette er et billede af en lavendelsæbe, jeg har lavet.
    Det er olierne i sæberne og forholdet mellem syre/vand og olier der bestemmer, hvordan sæben bliver.
    Der er rigtig god hjælp at hente her : Soap Making Forum
    Og her: Candle and Soap Making
    Og så bruger jeg denne sæbecalculator: Lye Calculator SoapCalc
    Kan ikke anbefale dig noget på dansk, for det findes ikke.
    Læs, læs, læs og læs igen. Spørg de andre sæbesydere på forum, til du ved nok.
    Hvis du er i tvivl om det du gør er rigtigt, så lad være.
    Du skal være sikker på, det du gør er rigtigt, før du kaster dig ud i det.
    Jeg brugte nok 3 mdr mere eller mindre full time på nettet, før jeg kastede mig over min første sæbe.
    Jeg kunne sagtens fortælle dig her, hvordan du skal gøre, men tør du stole på det ?
    Sæbesydning er ren kemi, det ER farligt, hvis man ikke ved, hvad man har med at gøre.
    Sikke nogle flotte sæber.

    Tak for links til forum. Dem vil jeg støvsuge for information inden jeg måske vil prøve at kaste mig ud i projektet.

    Fascinerende, at noget så farligt kan blive til noget så dejligt

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    19 Jun 2008
    Geografisk sted
    Dragør
    Indlæg
    56
    Jeg hjælper gerne, hvis du går helt i sort Dotte. Men allerede nu ved du jo nok, hvor du mangler viden.
    Start med at lave en omkodningsliste på OZ, Ounce, Gallon, Fahrenheit og alle de andre amerikanske mål, du skal jo bruge gram. Sådan en liste er en kæmpe hjælp, når man falder over noget man kan bruge.

    Egenskaberne i hjemmesydet sæbe er ganske enkle.
    Det er lige som strik, hvis du er dygtig nok, kan du lave præcist, hvad du har brug for.
    En babysæbe, en sæbe til eksemhud, en sæbe til psoreasis, en skrubbesæbe til mekanikeren, en sæbe til havemanden, en sæbe til den tørre hud, en sæbe til den fedtede hud, farve og duft bestemmer man også selv, lige det man ønsker, men dyrt er det, meget dyrt.
    Ca 100 gr sæbe koster i DK ml 40 og 50 kroner. Og det er nogenlunde samme pris, i resten af EU og USA.
    Jeg sælger ikke mine sæber, kun til de allernærmeste venner og familie, og så bruger jeg dem som blomster.
    Venlig hilsen Fine

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Rigtig mange tak for dine oplysninger, så blev jeg lidt kloger idag også.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •