Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Minder fra Japan....

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    20 Jan 2010
    Geografisk sted
    5600 Fåborg
    Indlæg
    161

    Minder fra Japan....

    Jeg har fået mine lysbilleder digitialiseret og har de sidste par aftner været i mindernes vold... ... jeg har været så heldig at være i Japan i 3 mdr for en del år siden og jeg fik købt mig en yukata - en slags sommer kimino. Det var i denne butik i Matsumoto jeg bestilte den.
    Butik hvor min yukata er bestilt, Matsumoto 07.10.99.jpg
    Det var en ældre skrædder, butikken havde været i familiens eje i 70 år, jeg fik te og små sandwich sammen med min guide og vi sad på gulvet og snakkede. Han tog aldrig mål af mig fysisk, det havde han gjort med øjnene, sagde min guide, da jeg spurgte. Jeg valgte noget stof og betalte og så sendte han den til mig efter 10 dage. Den er håndsyet overalt. Han har siddet på bordet og syet i hånden. Og den passede mig helt perfekt!!

    Jeg fik undervisning i, hvordan man tager sådan en på, af en af de medarbejdere der var på det kontor, hvor jeg fik tilknytning.
    Jeg i yukata, Tsukuba 25.10.99 (2).jpg
    Det var det færdige resultat.
    Yukata, obi sløjfe, Tsukuba 25.10.99.jpg
    Sådan ser obi sløjfen ud bagpå

    Jeg i yukata med viftei obi hos Makinosan, Tsukuba 25.10.99.jpg
    Her har jeg en vifte bagpå i obi'en.

    Efter jeg havde øvet mig nogle gange gik det bedre med at få det hele til at fungere, og herhjemme i dk har jeg været ude at holde foredrag mange gange i min yukata. Da jeg var i øvelse med at tage den på, kunne jeg gøre det på 15min Ellers tager det op til 30 min for mig at få det hele sat.
    Denne yukata er en ungpige-yukata , det kan man se på ærmernes længde. De er lange når man ikke er gift, bliver cirka halveret i størrelse når man er gift. Og når man er blevet gift må man aldrig bruge sin ungpige yukata eller kimino
    nøj hvor minderne kommer væltende.....
    fra Hyggehækler

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hvor er det spændende læsning og hvor er den flot og det er du også i den
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    cubik Gæst
    Smuk kimono....dejligt at høre noget om traditionerne og måden den er blevet til på.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    20 Jan 2010
    Geografisk sted
    5600 Fåborg
    Indlæg
    161
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Hvor er det spændende læsning og hvor er den flot og det er du også i den
    tak

    Indenunder yukataen har jeg en håndklæde bundet rundt, for når man har sådan en på, skal man ikke ha talje , det får obi til at krølle rundt og det er ikke pænt. Så jeg havde et håndklæde bundet rundt inderst. Selve Yukata'en er nok ½m længere end I kan se på billedet, det er fordi man får den foldet rundt om mave,.hmmm, lidt svært at forklare, når jeg tager den på, sørger jeg for at længde passer ned til fødderne, så binder jeg et bånd rundt om maven, så den bliver holdt på plads der i længden, det overskydende stof bliver foldet ud over dette bånd og så er der huller i siden, så man kan få hænderne ind og sætte stoffet ordentligt så det ikke krøller, både bagpå og indenunder. Når det så er sat ordentligt tager jeg en slags pap-plade, der er beklædt med stof på, det sikrer at der hvor obi'en skal sidde er helt plant, så ikke obi'en krøller. Og i denne lille pap-plade er der lille lomme så man kan have sit tørklæde eller små mønter i . Så kommer obi'en på. Den binder jeg foran med sløjfen og drejer den så om bagpå. Obi'en er lavet af silke og er 2 m lang, den bliver snoret rundt om krop et par gange før sløjfen bliver lavet.
    Og så har man en rank holdning
    fra Hyggehækler

  5. #5
    cubik Gæst
    den ranke holdning kommer vist helt af sig selv med lt den snørren og pa rundt om livet og i ryggen

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Det er en flot kimono og den klæder dig godt.

    Det får mig til at mindes en fastelavn, da jeg var en stor pige og jeg skulle være kinesisk/japansk geisha og min mor havde travlt med at klæde mig ud i kimono. Desværre har jeg ingen billeder af det.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg syntes lige den her beretning trænger til at blive læst igen og hyggehækleren bruger du den endnu eller er du blevet gift :)
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    08 Jan 2009
    Geografisk sted
    Langå 5874 Hesselager
    Indlæg
    443
    Av, hvor er den flot, den kimono

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •