Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Maling på trylledej

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Maling og opskrift på trylledej

    vhs

    Har inte direkt sysslat med trolldeg (saltdeg) sen barnen var små.Nu känner jag att jag skulle vilja ta upp det igen.Vad kan man måla med?
    gärna blanda med vad man har hemma,och från natur.
    Lite ideer vad och hur man kan arbeta med degen.
    hur man slutför arbetet?
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Karina

    Du kan male med en akryl maling, men husk at lakere figurene først med en terpenbaseret lak på både for og bagsiden,
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet vhs

    Förstod jag rätt?.jag ska lackera innan jag målar.Med sån lack som går och köpa på panura hobby,som är genom skinande?
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dorthe

    Ja... du bruger en almindelige lak... dog SKAL du lade et lille område være ulakeret - som din ting kan komme af med evt. fugt igennem - fugt er nemlig det der er værst til at tage livet af saltdej/trylledej !

    Trylledej

    Gennem mere end 20 år har jeg leget med trylledej, denne opskrift er den bedste jeg har anvendt. Det færdige emne bliver meget holdbart på gund af tapetklistret, og forbliver fin og hel uden revner ved tørringen.

    500 g mel
    500 g fint salt
    2 spsk olie (stuetemperatur)
    2,5 dl lunkent vand
    1 dl opløst tapetklister (skal indeholde p.v.a(står på pakken))

    Gem lidt af vandet - måske skal du ikke bruge det hele,
    - dejen skal være fast som marcipan - en fingertyk pølse på ca. 5 cm skal forblive i sin form hvis du holder den lodret.
    Dejen æltes sammen i mindst 5 minutter.
    læg dejen i plastpose, men IKKE i køleskabet. (kondens og kulden ødelægger dejen)
    Dejen er bedst den dag den er lavet.

    Denne trylledej skal tørres ved lave temperaturer, (emnerne må IKKE "bages", da der derved dannes luft/revner m.v og formen ødelægges)
    Start ved 50 grader for små figurer og op til 100 - 150 grader ved større emner.
    Emnerne skal have en hul lyd når du banker på dem.
    Ønsker du at maler emnet, giver det et extra fint resultat hvis du lakerer først, derefter er det også nemt at male detaljer. Du kan selvfølgelig få en extra holdbar figur ved at lakere igen. Det er bedst at lade et lille område på et ikke synligt sted være ulakeret, da du derved kan tørre figuren igen, hvis trylledejens "værste fjende" fugten skulle dukke op. Jeg kunne blive ved med at remse små fif op ..du er velkommen med eventuelle spørgsmål måske kan jeg hjælpe !
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 11.jpg (4,3 Kb, 43 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Mosterkoster Gæst
    Min mand har lavet en julekrybbe af trylledej. Den er gemt væk lige nu, men jeg skal gerne tage billeder, når den bliver fundet frem i slut november.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Endelig, det vil være sjovt at se..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Angelmom Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Er der nogen der skal "lave" juleting til jul med børnene så er her en god måde at gøre det på...
    hunduld schy! du vil ikke se mit køkken efter et par timer i selskab med et par dejlige børn!
    schy.. eller nok snare mit køkken gulv/Bord..

    jeg bruger så en anden opskrift som er fin nok til mig!

    men hvis det er sådan at akryl maling " krymper" lidt så kom et par dråber opvaske midel i malingen!
    men når akryl maling derefter er tør så lak dem med lak!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hiver lige den her frem igen hvis der er nogen der har brug for et par tips.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •