Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 21 til 25 af 25

Emner: Tripp trapp hynde - opskrift fra stof og stil

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    16 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    19
    Citat Oprindeligt indsendt af Ulset Se meddelelser
    Hvordan sættes hynden fast på sædet?
    Er de 10 cm. ombuk en del af fastgørelsen?
    Hvis hynden sættes fast til sædet med et ombuk eller en slags lomme som sædet sættes ind i, KAN det give mening med vrang mod ret for at fastgøre 'lommen' på bagsiden.
    Der er ikke noget billede på opskriften, så jeg ved ikke om der skal være et ombuk af en art?? Jeg synes godt nok det er kringlet beskrevet...

    Øv øv!!! Håbede ellers jeg selv kunne sy en fin hynde :)

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    16 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    19
    Citat Oprindeligt indsendt af Jyden Se meddelelser
    Jeg faldt lige over et andet billede, vist nok af originalhynden. Bemærk, at den har et "opslag", som siddepladen går ind i foran. Kan det være det, de 10 cm skal bruges til?

    http://www.skandic.de/fr/STOKKE-TRIP...6bd7361ad2ea2f
    Ja, det er rigtigt, men forstår du opskriften?? -altså hvor jeg går fra selve hynden til ombukket?? Jeg forstår det ikke helt... Det er noget rod ;)

    Men tak fordi du gør en indsats :)

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af Bebsen2012 Se meddelelser
    Der er ikke noget billede på opskriften, så jeg ved ikke om der skal være et ombuk af en art?? Jeg synes godt nok det er kringlet beskrevet...

    Øv øv!!! Håbede ellers jeg selv kunne sy en fin hynde :)
    Jo jo jo...kig på billedet på forsiden. Dér kan man tydeligt se et ombuk på sædehynden.
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Ahaaaaaaa!!!

    Ok, jeg gik lige i arkivet...OG så havde jeg jo rent faktisk mønstret - tadaaaaa.

    Det billede du ser, hvor de har vist hvordan mønsterdelene skal ligge på stoffet...DÉR finder du forklaringen.

    For det de kalder "Del 3 Kant for" og "Del 4 Kant bag" - DÉT er rent faktisk de famøse ombuk

    Så her følger nu en trin-for-trin-forklaring, som kan virke som om, at jeg tror, at du er dum - det gør jeg IKKE...men det er den måde, jeg håber på, er mest beskrivende, så man kan "se" hvordan det skal gøres, uden at man har rigtige fotos at gå ud fra.

    Ok, det du skal gøre er:
    1) Sy pladevattet på vrangsiderne af de to stykker "Del 2 Sædehynde"
    2) Hiv fat i "Del 4 Kant bag" OG dit strygejern...for nu skal du folde den lange lige kant 7 mm om på vrangen - stryg det/pres. Fold det endnu én gang 7 mm - stryg det/pres det. OG sy så folden fast med en stikning.

    ET VOILA...vi har opklaret hvad deres kryptiske "2 x 7 mm" betød (= fold kanten to gange 7 mm mod vrang) kunne sagtens være forklaret MEGET nemmere.

    Nåmen...vi fortsætter ufortrødent:
    3) Hiv fat i "Del 3 Kant foran" og sy knaphullet.
    4) Så bevæbner du dig endnu en gang med strygejernet, og folder stoffet 7 mm om på vrangsiden - stryger/presser det. Folder det igen 7 mm - stryger/presser det. Sy det fast med en stikning.

    Og deres mærkelige forklaringer om hak osv, mener de vistnok selv er SUPERSMART, for det viser dig, at i den ende hvor hakket er...det er ikke DÉN ende, som du skal folde...nænej...det er da den modsatte. (Sjovt, at når de selv mener, at de skærer tingene ud i pap, så forvirrer de mere )

    Ok...vi fortsætter:
    5) Tag din "Del 3 Kant foran" og den ENE "Del 2 Sædehynde". Læg "Del 3 Kant foran" med vrangsiden mod retsiden af sædehynden. Og læg den, så kanterne flugter (det er det de mener med "pas til over hak")
    6) Og tag "Del 4 Kant bag" og læg den oppe i den anden ende af den samme sædehynde-del.

    Det er dette der skaber ombukket!! - Og dermed fik vi jo lige forklaringen på, hvorfor der skulle ligges noget vrang mod ret. For de tre dele der nu skal syes sammen, kommer jo til at skulle fungere som var det ÉT stykke sammenhængende stof.
    Og havde man lagt de to dele ret mod ret (kanterne og sædehynden), så var vrangsiderne på "Kant foran" og "Kant bag" kommet til at ligge på retsiden af den færdige hynde, og det er jo ikke pænt (måske en kryptisk forklaring...men den giver mening, når man ser den færdige hynde )

    De skriver i 5) og 6), at du skal sy "Kant foran" og "Kant bag" fast med en 5 mm stikning. Her ville jeg altså enten bare zig-zagge skidtet på eller bare nøjes med at holde dem fast med nåle, for stikningerne er kun for at holde (sandwich)lagene sammen, så det hele ikke forrykker sig, når du nu skal til at sy hele sædehynden sammen.
    Men du gør selvfølgelig bare, hvad du føler for

    Ok...videre i teksten:
    7) Tag den anden del af sædehynden, og læg den ret mod ret sammen med den "sandwichede" del af sædehynden. Og sy lagene sammen. Husk at sørge for, at du har et vendehul, hvor du kan vende hele molevitten igennem om til retten.
    8) Klip hjørnerne til og vend retsiden ud.
    9) Luk vendehullet med en stikning.
    10) Så bliver det en lille smule bøvlet, for nu skal du få syet et knaphul igennem sædehynden, men passe på, at du ikke får syet gennem ombukket (= "Kant for"). For gør du det, så kan du jo netop ikke få trukket hynden på stolen.
    Og dimsen der skal trækkes gennem knaphullet, og skal sidde fast på bøjlen af stolen, skal jo kunne komme gennem begge lag...så der skal jo være knaphuller i hver sin del af både "Kant for"-delen og sædehynden.

    HØPLA....så blev der kreeret et styks trip-trap hynde...forhåbentligt mere forståeligt end Stof og Stils kryptiske forklaring.

    Håber, at dette gav mening!!!
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Hvor er det godt, du lige kom forbi tråden og kunne forklare sammenhængen, Bubbihund! Flot stykke arbejde.

Side 3 af 3 FørsteFørste 123

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •