Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Oldemors syskrin

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300

    Oldemors syskrin

    jeg har arvet min oldemors syskrin fra min farmor. dette er ved at være nogle år siden, men nu hvor jeg er ved at rydde op, så fandt jeg det gamle skrin frem igen.

    det har været igennem mange handymands hænder, hvilket på nogle punkter har været lidt uheldig. bunden passer dårligt, der er lavet indhak i lågene og en del skruehuller hist og pist.

    jeg har skilt det ad, men må tilstå, at selvom jeg godt kunne kaste mig over projektet, så er tiden der ikke og jeg vil faktisk gerne have det lavet af en, som ved hvad han/hun gør. altså få det restureret, også selvom en vurdering af det, vil være meget lav. jeg er jo selv sypige, oldemor broderede og farmor strikkede og hæklede. skrinet er en dell af min familiehistorie, som er meget vigtig for mig.

    jeg ville derfor gerne finde en møbelsneker eller resturatør, men når jeg søger på google, så viser de jo flotte billeder af alle de sjældne dyre møbler, så jeg frygter lidt, at de vil grine meget højt, hvis jeg sender en forespørgsel på mit syskrin.

    er der nogle herinde, som kender og kan anbefale en møbelsneker eller gør det selv udlært, som gør et godt stykke arbejde. Jeg vil også gerne høre jeres foreslag til pris. jeg vil gerne betale, men hvis det løber op i flere tusinde, så er det et job, som helt klart må vente.

    de ting, som jeg kan se, at der skal gøre ved skrinet;
    - der er lidt træ, som er rådnet væk ved det ene låg, så der skal noget fyld i.
    - bunden skal skiftes, den er af frugtkasse træ med hul i det ene hjørne.
    - der skal nye håndtag på, men jeg har nogle liggende, som jeg gerne vil have sat på. min gave til syskrinets nye liv.
    - der skal sættes ens skruer i alle samlinger.
    - der stikker underlige små søm ud hist og pist, dem vil jeg gerne have fjernet og erstattet af noget, som ser pænere ud.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  2. #2
    ilj Gæst
    Jeg kan ikke give dig navn og adresse på nogen, men da min far var blevet pensionist, brugte han oceaner af tid på det lokale aktivitetscenter, sammen med andre ældre mænd, der nød at bruge deres hænder på træarbejde, og de var rigtig dygtige til det.
    De var altid glade, når folk kom med noget, der skulle repareres, og de skulle kun have materialer betalt og så lidt, der kunne glæde hele holdet. (Kager, øl, slik, til kaffekassen osv). Du kan da prøve at spørge på det lokale aktivitetscenter.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja vi har jo vores træmand herinde Steffen prøv at høre ham
    Men jeg vil meget gerne se det når det er blevet færdigt og hvilken historie..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    16 Dec 2006
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    644
    Hvis du kan få det transporteret til Vordingborg
    vil jeg gerne se på det.

    Hvad der skal gøres ved det er ikke til at fortælle
    ved at se på billederne, jeg skal stå med det i hånden.

    min pris er rimlige.
    Med venlig hilsen Steffen

    Livet er ikke det værste man har - om lidt har Winnie klar .

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300
    Til hundeuld og andre historie-interesseret :-)

    Jeg skal nok vende tilbage, når jeg har fundet ud af noget. Vil da lige prøve at sende ham en besked her internt, selvom han måske ikke har tid til opgaven, eller vi bor for langt fra hinanden, så kunne det være at han har et bud på, hvor meget en reparation kan løbe op i.

    jeg har kigget lidt på nettet og fundet disse muligheder. den ene bor i sønderjylland, ikke så langt fra en veninde, så der ville jeg have mulighed for at køre ned og en mulighed for at hente det igen, samtidig med et hyggeligt besøg :-)

    http://www.antikcarl.dk/
    http://www.moebelrestaurering.dk/restaurering-af-møbler.html
    http://www.thomsons.dk/pl/Gamle_Møbler_1.aspx

    især de første to virker til at være kandidater, og nogle, hvor jeg ikke behøver at være nervøs for, at de griner af mit syskrin.

    Historien er, at det tilhørte min oldemor Helga Laurentine Hansen født i 1894 - omkring d. 30 juli 1982 (jeg kender datoen ret nøjagtigt, da min oldemor ligesom jeg var bidt af at skrive. hun skrev dagbog til dagen før sin død. jeg har billeder af disse dagbogssider, i hvert fald de fleste af hendes dagbøger op gennem tiderne). Min farmor Aase Larsen arvede det, og efterlod det til mig i 2008. Min farmor og jeg lignede hinanden. hun blev min rådgiver i mit voksne liv. da min farmor nåede en vis alder, gik hun meget fornuftigt rundt og satte sedler/skrev på tingen, hvem den skulle gå til. på indersiden af låget står der derfor med hendes håndskrift "til Lene."
    Der er en mulighed for, at det er min oldefar Laurits eller Holger, der har lavet det. Har et lille telefonbord, som også er lavet af en oldefar. Man kan stadig se blyants-streger og mål på mit syskrin og telefonbordet. Men hvem af dem det er, det ved jeg ikke.
    Sidst redigeret af xanadue : 13-04-2013 kl. 21:24 Årsag: oldemor ikke farmor - skrivefejl
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300
    til Steffen.
    Det kan være, at jeg kommer til Vordingborg, har en veninde i Sorø, men det er stadig lidt langt væk. Jeg undersøger først lige, hvad der er i Jylland. Men beholder dig i tankerne, da jeg jo kan se, hvad du har lavet herinde og det er gode referencer ;-D
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300
    Jeg faldt over denne side, da jeg søgte efter en til at lave mit syskrin. Den kan måske vise sig at være praktisk for andre; http://www.reparationsguiden.dk/vis.php?kat=8&omr=4
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •