Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Hvor tykt karton bruges til sykort/broderikort

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2011
    Geografisk sted
    Brøndbyøster
    Indlæg
    289

    Hvor tykt karton bruges til sykort/broderikort

    Hvor tykt et karton bruger I til sykort/broderikort?

    Jeg har set karton på 180, 200, 240 og 250 gram.
    Men der er vel grænser for hvor tykt karton der kan bruges.
    Mange hilsner, Anette

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Jeg bruger mest 180 gram. De rigtig tykke ark synes jeg kan "knække" i ryggen, når kortet bukkes sammen.
    Knus Rita

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2011
    Geografisk sted
    Brøndbyøster
    Indlæg
    289
    Tusinde tak, så er jeg snart ved at have tingene klar til første sykort (og mange, mange flere)
    Mange hilsner, Anette

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2011
    Geografisk sted
    Brøndbyøster
    Indlæg
    289
    Hvilken størrelse karton køber I til sykort?

    Jeg vil starte med at lave kort i 13,5 x 13,5 (bruger mønstre fra HobbyDols-hæfterne).

    Og så kom jeg til at tænke på hvilken størrelse karton det bedst kan betale sig at købe.

    Til min første kort skal jeg bruge, selve kortet 27 x 13,5, dernæst et lysere kort på 13 x 13 og så til sidst sykortet på 12,5 x 12,5.

    Indtil nu har jeg undersøgt priserne på A4 180 gram karton:
    Hobby og Gaveboden A4 180 grams koster 1.- per stk. og de kan købes enkeltvis. Der gives 25% på ikke nedsatte varer frem til 12. april, hvilket giver 0,80 stk og hun har 26 farver.
    MG Hobby tager 1 kr stk. og de kan købes enkeltvis.

    Men måske er det meget billigere og meget nemmere at købe karton i en anden størrelse, men hvilken størrelse og hvor købes det?
    Mange hilsner, Anette

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Nogen gange køber jeg karton i A 4 størrelse og skærer det til. Andre gange køber jeg 14 x 28 cm. Andre gange køber jeg design ark 30,5 x 30,5. Det er billigst at købe større portioner ad gangen, men med de 25% rabat lyder prisen ok.
    Knus Rita

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2011
    Geografisk sted
    Brøndbyøster
    Indlæg
    289
    Jeg har købt lidt forskelligt (eller retter sagt meget forskelligt).
    Jeg har blandt andet købt dobbelte kort i 15x15 i 220 grams, men da ryggen er bukket, tror jeg ikke at det bliver et problem. Jeg har også købt sykort i 15x15 i 220 gram, har dog ikke prøvet det endnu.

    Jeg er begyndt på mit første sykort. Jeg valgte et ark der var prikket i forvejen, troede jeg, det viste sig dog at det ikke var gennem prikket, så jeg alligevel skulle prikke. Jeg troede at det var et nemt kort at starte med, men tro faktisk at et almindelig er nemmere, end når der halvvejs er prikket huller.

    Jeg har også købt karton på 14x28 og en hel del A4.
    Og så har jeg købt sytråd (Mettler og Sulky) i både ensfarvet og flerfarvet. Rhinsten runde og blomster i to størrelser.
    Og en masse andet, havde også en del i forvejen (fra tidligere 3D kort, uden syning).

    Jeg er i hvert tilfælde godt tilfreds, købte også ny mappe og nogle rigtig gode plastiklommer i 0,12 mm der er helt blanke. Så har fået rigtig god orden i tingene.

    Og så har jeg købt en del forskellige sykortblade og flere eksemplar af hobbyjournalen.
    Mange hilsner, Anette

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Ja det griber om sig. Man kunne tænke sig at lave det hele. Jeg har også købt en del Hobbyjournaler hen ad vejen for at have nogle forskellige mønstre. Mettler og Sulky er rigtig godt. Jeg begyndte med DMC broderegarn. Det kunne også godt bruges, men det andet er flottere.
    Knus Rita

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2011
    Geografisk sted
    Brøndbyøster
    Indlæg
    289
    Jeg er helt sikker på at jeg vil købe flere Hobbyjournalen, men har lige en stak at hygge mig med.

    Blev færdig med mit første sykort i går, har dog ikke valgt midtermotivet, men flot blev det.
    Gik også i gang med mit andet sykort i går og kan allerede se at det også bliver vældig fint.

    Startede med Sulky. Synes at de ensfarvede er lige tykke nok, men den flerefarvede var perfekt. Ved dog ikke helt hvor mange flerfarvede der findes i Sulky.
    På mit næste kort bruger jeg Mettler, men synes at det er lige tyndt nok.
    Ved ikke helt hvad der er farvorit.

    Jeg valgte at bruge skærebræt med mosgummi ovenpå til det første kort (Sulky ensfarvede tråd og en nål i størrelse 10), men fik opfattelsen af at det var utrolig svært at lave sykort. Det viste sig så at mit mosgummi ikke er tykkere end at prikkenålen (1 nåls pen fra Pergamano) kun lige lavede huller.
    Da jeg så skiftede til "Magic Dots" underlaget, gik prikkennålen i bund og det var straks lettere.

    Jeg tror at prikkenålen skal i brug når der bruges Sulky ensfarvet tråd
    og at prikkenålen ikke behøver at komme i bund når der bruges Sulky flerfarvedet tråd og Mettlers tråd i både flerfarvet og ensfarvet tråd.
    Mange hilsner, Anette

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2011
    Geografisk sted
    Brøndbyøster
    Indlæg
    289
    Det går rigtig godt derudaf med mine broderede kort. Vildt spændende og meget fængslende så tiden flyver...

    Lige nu er jeg på dobbelt Mettler, dobbelt Sulky og enkelt tråd DMC.
    Jeg bruger 1-nåls prikkepennen fra Pergamano og et tykt underlag, hvor jeg trykker prikkepennen i bund, så synes jeg at størrelsen af huller passer til tykkelsen af sytråd/garn.

    Jeg er fuldt i gang med at læse Hobbyjournalen og synes simpelthen at der er så mange flotte symønstre. Utrolig hvad man kan få for 9,95/12,95 kr.

    Lige nu bruger jeg dobbelt kort med tilhørende kuverter fra Panduro. Meget dyr løsning, men flot og let at bruge (skal ikke skære til og finde passende materialer).

    Jeg har tømt karton i 14 x 28 cm i et mønster og i hvid.

    Efterlyser steder hvor man kan købe karton i 14 x 28 cm ensfarvet i forskellige farver og gerne også med mønstre.
    Så kender du stedet eller kan finde steder hvor de har dette (er mest interesseret i ensfarvet), så hører jeg meget gerne fra dig...
    Mange hilsner, Anette

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •