Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: nybegynder på håndten

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    21 Feb 2008
    Geografisk sted
    århus, tilst
    Indlæg
    11

    nybegynder på håndten

    D'damer... jeg har nu startet på en gammel drøm, nemlig at lære at spinde. Jeg har som en start købt en håndten, og med god hjælp fra Youtube kan jeg nu spinde, tvinde og sætte i fed, eller hvad hedder det mon på dansk?
    Jeg har læst på flere blogs med spindere at de vasker garnet, men er det kun noget bestemt garn eller er det altid godt/nødvendigt? og hvis, er det så alt garn eller kun nogle slags uld? Mit første garn er spundet af ren merinould... jeg glæder mig sådan til at komme dybere ned i dette håndværk som er så fascinerende.
    Mvh Matilde

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    18 Sep 2010
    Geografisk sted
    4750
    Indlæg
    6
    Kære Matilde
    Når du spinder, bliver garnet "elektrisk". Dvs at det ikke slapper af, men gerne vil vride sig tilbage i "udstrakt" stilling. Når du så strikker af det, vil maskerne tilte til den ene side. Dette kan ikke vaskes væk efter strik.
    Derfor vinder man altid sit garn fra tenen eller rokken, over på et haspetræ til fed, og ligger det i meget varmt vand (gerne 60grader) i min. 20 minutter. Dette vil få garnet til at falde til ro i sin nye stilling, og du vil derefter kunne strikke lige masker af garnet.
    Hilsen Charlotte
    Hilsen Charlotte - Ægbækgaard

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    21 Feb 2008
    Geografisk sted
    århus, tilst
    Indlæg
    11
    Jeg skal bare lige sikre mig at jeg har forstået dig rigtigt, vil det sige at hvis jeg lægger garnet i varmt vand, behøver jeg ikke tvinde to tråde sammen efter at det er spundet, for at få det til at holde? Og hvis jeg tvinder to eller tre tråde, skal man så stadig lægge det i varmt vand for at få det til at falde til ro?
    Mvh Matilde

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    18 Sep 2010
    Geografisk sted
    4750
    Indlæg
    6
    Hvis du vil have at garnet skal falde til ro, skal du altid ligge det i varmt vand. Selv om det har "sovet" på din spole i over 1 år, og virker roligt - vil elektriciteten komme igen, lige så snart det bliver vådt.
    Hvis du kun vil spinde enkelttråd, gør du klogt i lige at dyppe det i skiftevis koldt og varmt vand (endelig uden sæbe) Så chokker du ulden, og den vil gribe mere fat i sig selv - men uden at filte - hvilket gør den stærkere
    Du skal dog være opmærksom på hvilken vej du vinder garnet op og strikker det - da den ene vej vil vikle garnet op og den anden vej vil påføre garnet mere tvist.
    Dette kan blive fatalt for garnet hvis du piller strik op og strikker igen - så kan du have fjernet alt tvist fra garnet, og så vil det knække konstant.
    Jo flere tråde tvistet sammen giver stærkere garn.
    Hilsen Charlotte - Ægbækgaard

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    21 Feb 2008
    Geografisk sted
    århus, tilst
    Indlæg
    11

    Smiler

    Fantastisk. Mange tak for hurtig hjælp! Nu skal der bare snurrer og snurresbså min tråd kan blive lidt mere ensartet

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    20 Oct 2011
    Geografisk sted
    Slangerup
    Indlæg
    14
    At vaske er altid en god ide, det får tvistet til at sætte sig og så folder garnet sig lidt ud, så det plejer jeg da at gøre, men har til tider været lidt bagud.

    Har selv spundet lidt på min rok, men har først nu fået fingre i en ten og det er også ganske sjovt, men syntes nu det går nemmer på rokken, men tenen er dejlig lille at tage med sig.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    05 Oct 2012
    Geografisk sted
    i
    Indlæg
    158
    Jeg vasker også altid mit hjemmespundne garn, selvom jeg har tvundet det. Jeg plejer ikke at vaske det særligt varmt, men jeg hænger det i stræk når det tørrer. Det synes jeg giver et godt resultat, der ikke drejer når man strikker af det

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    23 Nov 2009
    Geografisk sted
    Måløv
    Indlæg
    29
    jeg har også en håndten og vil gerne spinde min hunds ul en den er desværre kun 2 -3 cm lang. kan jeg det? hvordan. jeg har tidligere spundet fåreuld på denne håndten, men det er mange år siden og jeg ved ikke så meget om det... kan i måske hjælpe mig her??

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •