Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 11

Emner: Hjælp til gammel rok.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    Hjælp til gammel rok.

    Jeg har fået en gammel rok forærende. Ved ikke hvad det er for een, men den er af asketræ, lidt kompakt, en vingerok og gammel. Der er to riller i rokkehjulet. Der sidder også et lille søm på trissehjulet?, så dette ikke kan tages af.
    Skal der to snore til? Jeg plejer at køre med een snor der er twisted, men der er heller ikke fordybninger på min anden rok.
    Det lille søm aner jeg ikke hvad jeg skal med. Man kan jo ikke tage spolen af - meget upraktisk, og så kan tenen jo heller ikke smørres ind. Også upraktisk.
    Jeg har skiftet snore forneden ved pedalen. Der var en gammel læderstrop, som var blevet for lang pga. mørnet læder, og derved skrabede pedalen mod gulvet.
    Håber nogle kan give lidt tips til at få den kørende.
    DSC01129.jpg

    DSC01128.jpg

    DSC01142.jpg
    Hilsen Strikke Marie

  2. #2
    Inger1 Gæst
    Den ligner nu min meget og jeg kan sagtens skille den af. Når jeg tager splitten ud kan jeg dreje den ud af læderet. Min er fra 1983.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Jeg kan sagtens tage den ud af læderet, da tenstolperne kan tages op. Det er når jeg sidder med tenen med vingerne på at jeg ikke kan tage det lille hjul af, der normalt er gevind på så det kan drejes af. det er som om sømmet er slået ned i for at holde dette hjul fast så det ikke bare kan køres af???????
    Strikke Marie

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    05 Oct 2012
    Geografisk sted
    i
    Indlæg
    158
    Jeg ville bruge en dobbelt snor der krydser som på en almindelig rok. Min ene rok har ikke to fordybninger, men rillen er dybere ved siderne end på midten, så snorene automatisk kommer til at ligge korrekt.

    Jeg tror bare jeg ville fjerne det lille søm, det er ikke noget jeg har set på andre rokke. Jeg kan ikke se hvad det skulle gøre godt for. Du kan jo altid slå det i igen, hvis det viser sig at hjulet kører af når du bruger rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Det tænkte jeg også på M. Andersen. Jeg kan jo bare sætte en lille skrue i bagefter, hvis det er for at holde det hele fast mens man spinder.
    Hilsen strikke Marie

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Uden at skulle gøre mig klog, så tror jeg bare det søm er sat for at det hele ikke skulle skilles ad når man flyttede den, hvis den kun har stået til pynt engang..

    Jeg sidder og kigger på de to riller i rokkehjulet.. gad vide om det er 1 i reserve, der er noget der halter her; men lad det være juleaften og sæt dig ved den og prøv dig frem Strikkemarie.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Ja, jeg har fået den til at rulle, men det er ikke helt fint endnu. Har ikke hevet sømmet ud, men tror på det med at den ikke skal kunne skille ad.
    Jeg satte to snore på. Det fungerer indtil vidre.
    Strikke Marie

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    28 Nov 2008
    Geografisk sted
    Broby, Fyn
    Indlæg
    12
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Marie Se meddelelser
    Ja, jeg har fået den til at rulle, men det er ikke helt fint endnu. Har ikke hevet sømmet ud, men tror på det med at den ikke skal kunne skille ad.
    Jeg satte to snore på. Det fungerer indtil vidre.
    Strikke Marie
    Har sendt en pm til dig.

  9. #9
    Inger1 Gæst
    Her er min rokke lidt støvet. Den er lavet i fyrretræ i 1983, specielt til mig da jeg er venstrehåndet.

    Tror der er sket noget godt med Rokkens opdatering, nu kan jeg lææge billeder ind
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Ja, Inger1. Den minder meget om min bare en nyere udgave. Ses på læderflapperne. Der er den ene af mine i træ (forreste). Der er dog tre riller i bageste trisse og mine riller er dybere på selve rokkehjulet - ellers ser de ret ens ud.
    Hilsen Strikke Marie

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •