Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 15

Emner: Handicap - strik med 1 hånd

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Jan 2011
    Geografisk sted
    Rude
    Indlæg
    1

    Handicap - strik med 1 hånd

    Hej alle
    Jeg er 61 år og fik i sommeren 010 en blodprop i hjernen. Dette betyder, at jeg trods intensiv træning ikke kan bruge min venstre hånd. Jeg kan se fjernsyn, læse og gætte kryds og tværs. Inden jeg blev syg var jeg meget kreativ og havde altid gang i et håndarbejde. Det jeg savner mest er mit strikketøj. Jeg har forsøgt, men eg kan ikke styre venstre pind. Er der mon nogle kreative medlemmer af rokken, der kan hjælpe mig? Jeg vil være utrolig taknemmelig hvis jeg kunne lave lidt håndarbejde igen.
    Mvh
    Merete Petersen

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2007
    Geografisk sted
    7160 Tørring
    Indlæg
    563
    Puha det er svært at svare på, da man ikke selv har prøvet det. Men hvad med at male på læred? Eller broderi, mener man kan få en ramme til at holde broderiet. Syntes det er så flot at du har mod på at prøve, samt få ideer til hvad der kan laves af håndarbejde. Håber du få nogle super gode ideer og foreslag her på siden.
    Mvh. Marianne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Nu ved jeg ikke præcis, hvordan en sådan betjenes... Men jeg tænker da lidt "strikkemaskine"?
    og Julemor

  4. #4
    nette strik Gæst

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Hvad med hakning? Det er jo en mellemting mellem strikning og hækling og man bruger næsten ikke venstre hånd. Den holder kun garnet og det hakkede stykke.

    Du kan se vores tråde om det her:

    http://rokken3.dk/forum/forumdisplay.php?f=361

    Det er faktisk kun tommelfingeren og pegefingeren på venstrehånd, man bruger lidt. De andre fingre på venstre hånd hviler bag arbejdet. Højre hånd arbejder mest.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Min mands moster var også lam i den ene arm efter blodprop..hun syede en slags stramaj med lange sting.
    Vores posts kone manglede højre hånd..hun fik sat en strikkepind fast i en dims på stolen så hun ku strikke igen, endda trøjer med norske mønstre lige så flot som alle andre..

    Jeg tænker også perlesyning eller perlevæv..

    Jeg føler med dig..jeg fik to blodpropper i hjernen julen 2010...det første jeg sku ha tjekket da jeg blev indlagt var om jeg ku strikke ...jeg er heldig "kun" at ha men mht at overblik og være mega træt..

    Håber meget du finder en smertebro der virker for dig
    Marianne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    27 Oct 2009
    Geografisk sted
    7280 Sdr. Felding, Midtjylland
    Indlæg
    66
    Min tanke er også en form for stativ der kan monteres på en stol eller et bord til at holde pinden og støtte armen, så du "kun" skal holde garnet.

    For en del år siden så jeg på et tidspunkt nogle ergonomiske hjælpemidler til brug for kontorfolk ved "musearbejde" for folk med museskader. De blev spændt på bordet og bestod af en skinne/arm der støttede albuen og underarmen. Den kunne måske udbygges med en pindeholder, så du ikke skal løfte armen og holde pinden, men kun holde garnet.

    Håber du forstår hvad jeg mener.
    Jonna S. Petersen

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    27 Oct 2009
    Geografisk sted
    7280 Sdr. Felding, Midtjylland
    Indlæg
    66
    Fandt lige en hjemmeside med noget der ligner det jeg så for snart 15 år siden. Måske kan de udbygges med en pindeholder.

    http://www.hmi-basen.dk/r4x.asp?link...kinfo=24182702

    http://www.hmi-basen.dk/blobs/produktblade/35302.pdf


    om det vil kunne bruges.
    Sidst redigeret af jspetersen : 07-02-2013 kl. 13:08 Årsag: Ups! Glemte at indsætte linket ;-)
    Jonna S. Petersen

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Du kan billedvæve. Jeg har tidligere hjulpet damer med dit problem med at komme igang med at billedvæve.
    Man kan få sådan nogle små skytter, og damerne kunne selv vinde garn på dem - med lidt øvelse - med een hånd.

    Der er også flettevævene, hvor man kan væve tæpper. Enten af garn eller bomuldsstrimler. Der kan også leges med farveeffekt i striber, tern eller større flader, hvor snorene snoes - lidt som i Hundeulds trøje til Haven.
    Hilsen Strikke Marie

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2008
    Geografisk sted
    Regstrup, 4420
    Indlæg
    185
    havde en bekendt som også var blevet ramt af denne sygdom, hun havde venstre pind spændt fast på et bord, strikning gik fint. Jeg ved ikke hvor man kan finde denne hjælpemiddel, men kommunen må hjælpe hvor du kan få denne model evt ergoterapi eller håndarbejdes terapi ved ikke hvad det hedder nu, ønsker dig held og lykke med din stadige lyst til arbejde med det fritid man har lyst til. annibente

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •